avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Äntligen har jag hittat en bra lösning för hur visa sina resebilder på nätet via hemsidan.
Singapore. Enda kravet är PHP och att du kan köra FTP vid installationen.
http://www.sgal.org/
Se min sida:
www.roine.nu/travel
Kort om installationen:
• Man packar upp filen från sgal på sin dator
• Kopierar strukturen till sitt webhotell. PHP stöd krävs
• Kör install
• Ändra sen behörighet på två kataloger
Användadet sen
• Sen så skapar du bara en katalog per resa, ordningen som de visas med bestäms tex av filnamnet (finns ett par alternativ), så jag har kallat dem 001 Frankrike, 002 Italien osv.
• I dessa kataloger skapar du sen kataloger för de olika delarna av resan
• FTP:ar upp bilderna
• Nu går du in i admindelen, kan lägga till alla texter mm, tummar osv har den redan fixat första gången man går in i en map i admindelen
När man vill komplettera med fler bilder osv så bara FTP:a upp dessa eller ladda upp via webgränssnitt om du är på resa. Du kan även skapa nya album via web gränssnittet.
Radera bilder gör man i admindelen så tumnaglarna försvinner.
Ev kan man ändra i INI filer om man inte vill visa tex fullstora bilder, slideshow osv.
Den stödjer RSS, dvs de som anväder det kan få napp om du ändrat
Jag har även ändrat gråtonen så layouten blir mer framträdande, inte så dov skillnad mellan ljust o mörkt. Kan maila de ändrade filerna om nån är intresserad.
Äntligen har jag hittat en bra lösning för hur visa sina resebilder på nätet via hemsidan.
Singapore. Enda kravet är PHP och att du kan köra FTP vid installationen.
http://www.sgal.org/
Se min sida:
www.roine.nu/travel
Kort om installationen:
• Man packar upp filen från sgal på sin dator
• Kopierar strukturen till sitt webhotell. PHP stöd krävs
• Kör install
• Ändra sen behörighet på två kataloger
Användadet sen
• Sen så skapar du bara en katalog per resa, ordningen som de visas med bestäms tex av filnamnet (finns ett par alternativ), så jag har kallat dem 001 Frankrike, 002 Italien osv.
• I dessa kataloger skapar du sen kataloger för de olika delarna av resan
• FTP:ar upp bilderna
• Nu går du in i admindelen, kan lägga till alla texter mm, tummar osv har den redan fixat första gången man går in i en map i admindelen
När man vill komplettera med fler bilder osv så bara FTP:a upp dessa eller ladda upp via webgränssnitt om du är på resa. Du kan även skapa nya album via web gränssnittet.
Radera bilder gör man i admindelen så tumnaglarna försvinner.
Ev kan man ändra i INI filer om man inte vill visa tex fullstora bilder, slideshow osv.
Den stödjer RSS, dvs de som anväder det kan få napp om du ändrat
Jag har även ändrat gråtonen så layouten blir mer framträdande, inte så dov skillnad mellan ljust o mörkt. Kan maila de ändrade filerna om nån är intresserad.