Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen en WEB lösning för resebilder som funkar!

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Äntligen har jag hittat en bra lösning för hur visa sina resebilder på nätet via hemsidan.
Singapore. Enda kravet är PHP och att du kan köra FTP vid installationen.

http://www.sgal.org/

Se min sida:
www.roine.nu/travel

Kort om installationen:
• Man packar upp filen från sgal på sin dator
• Kopierar strukturen till sitt webhotell. PHP stöd krävs
• Kör install
• Ändra sen behörighet på två kataloger

Användadet sen
• Sen så skapar du bara en katalog per resa, ordningen som de visas med bestäms tex av filnamnet (finns ett par alternativ), så jag har kallat dem 001 Frankrike, 002 Italien osv.
• I dessa kataloger skapar du sen kataloger för de olika delarna av resan
• FTP:ar upp bilderna
• Nu går du in i admindelen, kan lägga till alla texter mm, tummar osv har den redan fixat första gången man går in i en map i admindelen

När man vill komplettera med fler bilder osv så bara FTP:a upp dessa eller ladda upp via webgränssnitt om du är på resa. Du kan även skapa nya album via web gränssnittet.
Radera bilder gör man i admindelen så tumnaglarna försvinner.

Ev kan man ändra i INI filer om man inte vill visa tex fullstora bilder, slideshow osv.

Den stödjer RSS, dvs de som anväder det kan få napp om du ändrat

Jag har även ändrat gråtonen så layouten blir mer framträdande, inte så dov skillnad mellan ljust o mörkt. Kan maila de ändrade filerna om nån är intresserad.

Hej

Kul!

Jag har fixat ett fel i RSS koden idag, RSS feeds funkar, men klickar man på länken i RSS sidan så hittar den inte albumet pga att sökvägen inte läggs in.

Annars så har jag raderat bildnamnet ovanför varje bild, står ju i huvudet ju.

Roine

Jag har kört SPGM i ca 5 år och gillade enkelheten i det. Bara att kopiera upp bilder i kataloger och skapa tumnaglar så fanns de på sajten.
Vad jag saknade i SPGM var admingränssnittet som finns i Singapore som gör att jag kan administrera galleriet vart jag än är utan att behöva någon annan åtkomst till servern än att kunna surfa in till sajten. Det är också en fördel att galleriet själv skapar tumnaglarna, det snabbar upp och förenklar hanteringen.

Jag har i princip bara kopierat över bilderna från SPGM till Singapore och skrivit lite beskrivande texter för gallerierna. Totalt ca 3 timmars jobb varav uppskattningsvis 45 minuter för att sätta upp och konfigurera Singapore på min server http://resebilder.mine.nu

Nu kanske jag har en liten fördel när det gäller de IT-kunskaper som behövs efter >15 år i branschen, men faktum är att galleriet både har ett trevligt utseende och är riktigt enkelt att komma igång med.

Hej

Vad menar du med fler sidor än en?

Jag ftp:ar upp bilderna till mappen jag skall ha dem i

Sen går jag in i adminprogrammet, väljer albumet, trycker på rebuild index (långt ut till höger)

HAr provat med 320 bilder i Thailand, Cha-Am o alla blev det tummar på, provat radera mer än 150 av dessa o det är helt ok det albumet

Sen går in i mappen med bilder (viev album)
o då är de indexerade

Har inte haft nått problem med det ännu

Roine

nu e jag inte med, bara sidan?

Vilken sida, den första med alla olika resor (index), är det sida 1 där som bara får tummar? dvs 1-10 av n

Nästa nivå (album), blir enbart sida 1-20 av n tummar på, o sida 2 där (bild 21-40) ?

Det var nästa nivå, men löste sig. Fick ardera det albumet och skapa ett nytt.

Ska fixa den lite bredare bara, lite tajt med plats för de större pixen .

Mvh Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar