Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en "vad ska jag köpa" fråga...men snälla hjälp mig ändå. :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Är hyfsat ny på det här med foto och har bestämt mig för att skaffa en digital kompaktkamera till att börja med.
Har snokat runt en del men det är ju en djungel!

Har hittat några som jag funderar på, säg gärna vad ni tycker om ni har några erfarenheter. De jag har hittat är:
Panasonic DMC-LZ7
Canon Powershot A710 IS
Olympus Camedia FE-240

Har hittat iallafall en tråd här på forumet som gav A710 väldigt bra omdöme, men hur står sig de andra mot den? DMC-LZ7 har fått bra omdöme i recensioner, Olympusen har jag tyvärr inte hittat något.

Kom gärna med andra förslag. Det jag gick efter var att den inte skulle vara alltför otymplig, helst mer än 3x optisk zoom, gärna usb 2, helst AA eller AAA batterier. prisklass 0-4000:-, ej inräknat batteri, minneskort & annat, men det får ju gärna inrymmas i summan. :)

Gällande batterifrågan är jag dock lite kluven. Att alltid ha möjlighet att kunna köpa batterier är ju jättebra, men de "märkesspecifika" batterierna har väl lätt bättre "varaktighet"?
Nån som har synpunkter gällande detta?

Självklart vill jag även att optiken inte ska vara pissig och att det ska bli bra, skarpa bilder, men om jag förstått det rätt så är det inte så jättestor skillnad mellan optiken på kompaktkameror från de stora tillverkarna.
 
Jag gillar den här bäst:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX2b

Handhavandet är underbart, knivskarp och stor skärm, optik i absolut toppklass, bra vidvinkel (28mm till 112mm), massor av inställningsmöjligheter med Av, Tv, P och M bl.a. 16/9 (widescreen) format, snabb för kameratypen, hög kvalitétskänsla, optisk bildstabilisator, bra batteritid.

...

Det kan skilja en hel del i den optiska kvalitén mellan olika kompaktkameror, även inom samma märke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.