Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en, vad är det värt...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Kommunens bolag för VA har anlagt en ny vattentäkt där jag bor.
Har följt arbetet i stort sett var dag i nu 11 månader.
Det är ca 600 bilder och korta filmklipp, som är ihopsatta i LR till en film på ca 50 min.
Det mesta är fotograferat med min Sony mobil som ger förvånansvärt bra bilder.
I timmar är det mer än många jag lagt ner i dokumentationen. Ofta har jag knäppt några bilder när jag varit ute med hunden, men även många gånger "passat" när något speciellt var på gång.
Måste ta med i beräkningen vad det skulle kosta att få rätt till musiken som är pålagd

Om jag nu försöker sälja till de bolag som varit involverade.
Hur ska man värdera? Vad tycker ni är rimligt?
Att ta betalt per timme är ju liksom inte aktuellt :)

det är inget som någon efterfrågat utan du har gjort filmen på eget bevåg o vill försöka sälja den?
Prislappen bygger på om någon överhuvudtaget vill ha den jag tror det bästa sättet är att ta kontakt med dom företag som kan tänkas ha intresse av filmen/bilderna o sedan presentera det för dom.

Om dom vill ha filmen/bilderna så får du väl sätta ett pris i ditt huvud o sedan se vad dom kan tänkas vilja betala. Har man lagt ner mycket tid o det är ett snyggt jobb man gjort så lär någon vilja köpa det om dom kan tänkas ha nytta av det i deras verksamhet. Jag själv har alltid satt ett pris jag vill ha räknat i tiden jag lagt ner o är det bra det man gjort så avstår jag hellre att sälja det om priset känns för lågt. Det är bara du som vet hur ditt material ser ut hur många timmar du lagt ner vad du tycker är ett bra o rimligt pris.

Men det viktiga är vill någon ha det du gjort?
vill dom det så kommer fråga två hur mycket kan vill dom betala?
fråga 3 hur värdesätter du din tid o dina kostnader för att ta bilder o filma?
fråga 4 vad vill du själv ha betalt?

Jag har gått upp till resetidningar o sålt bilder o alltid gått på sff/blf priser som lägsta. Faktiskt hellre avstått annars. Mycket tack vare det har jag bra snurr på företaget.

Jag kontaktade de inblandade redan i ett tidigare skede. Men då var det ingen som direkt sa att dom ville köpa, men att dom var intresserade.
Nu när filmen är klar har jag erbjudit mig att visa den för beställaren, det kommunala VA bolaget. Men efter som projektet dragit ut på tiden och blivit avsevärt dyrare, så snålar dom troligen in på det dom vill betala.
Kommer sätta ett lågt pris, typ 20k för att ev. kunna sälja. Men måste kolla upp vad kostnaden för rättighet till bakgrundsmusik kommer kostar, det får jag nog lägga på priset.....

Du kan även leta efter royalty free Music som går att använda. Var noga med att kolla villkoren bara om de täcker affärsmässig användning mm, men det finns.

Sedan tycker jag 50 minuter låter väldigt långt för att följa ett och samma bygge. Jag tycker du ska korta ned den kraftigt för att öka användbarheten.

Jag antar att du inte har speakerröst, inga intervjuver. Gör den max 5 min.

Du kan även leta efter royalty free Music som går att använda. Var noga med att kolla villkoren bara om de täcker affärsmässig användning mm, men det finns.

Sedan tycker jag 50 minuter låter väldigt långt för att följa ett och samma bygge. Jag tycker du ska korta ned den kraftigt för att öka användbarheten.

Så sant!
Men projektet pågick på flera ställen samtidigt och under så lång tid. Dokumentationen är ju inte avsett att vara underhållning utan just bara dokumentering.

Det är ex möjligt att dela upp till flera filmer, typ "Huset"; "Borrning"; "Grävning". LR bildspel är ju väldigt användbart, bara att färgmärka och filtrera.

Tänkte att dom fick se snuttar, (man kan ju scrolla) å höra vad dom anser vara värt att spara för dokumentation.

Det är så svårt att korta ner i ett material tycker jag. Att bibehålla men ändå ta bort.

Tack för dina synpunkter!

Kommunens bolag för VA har anlagt en ny vattentäkt där jag bor.
Har följt arbetet i stort sett var dag i nu 11 månader.
Det är ca 600 bilder och korta filmklipp, som är ihopsatta i LR till en film på ca 50 min.
Det mesta är fotograferat med min Sony mobil som ger förvånansvärt bra bilder.
I timmar är det mer än många jag lagt ner i dokumentationen. Ofta har jag knäppt några bilder när jag varit ute med hunden, men även många gånger "passat" när något speciellt var på gång.
Måste ta med i beräkningen vad det skulle kosta att få rätt till musiken som är pålagd

Om jag nu försöker sälja till de bolag som varit involverade.
Hur ska man värdera? Vad tycker ni är rimligt?
Att ta betalt per timme är ju liksom inte aktuellt :)

20k låter väl rimligt, det borde du kunna få. Om musiken, det finns sajter som säljer sådan bakgrundsmusik billigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar