ANNONS
Annons

Ännu en tråd om frontfokus. Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Häromdagen fick jag mitt nya Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro och ville kolla hur objektivet fokuserar. När jag ändå var igång testade jag ytterligare ett par av mina objektiv, nämligen mitt Canon 50/1,8 och mitt makroobjektiv Sigman 105/2,8

Testen gjorde jag genom att lägga en tumstock på soffbordet med en tändsticksask intill tumstocken, sätta kameran på stativ och fokusera på askens streckkod. Använde endast en fokuspunkt. Fotograferingsvinkel runt 45 grader eller så och avstånd ca 70-80 cm. Kameran är en Canon 350D.
Upptäckte såklart att både mitt nya objektiv och mitt Canon 50/1,8 frontfokuserar :-(

Däremot tycker jag att 105:an är okej, även om den kanske inte är helt perfekt den heller. När jag använt 50an med stor bländaröppning har jag upplevt en del problem med att få skärpan exakt på rätt ställe, men har trott att det varit "skit bakom spakarna", men det verkar alltså inte så.

Bilderna ligger i mitt album Fokustest. Kolla gärna på dem!

Vad säger fotosidans experter?
Vad gör jag nu?
Skickar hela utrustningen nånstans? Eller bara huset? Bara objektiven? Det nya har jag iofs garanti på, givetvis, och det är köpt på Cyberphoto. De andra grejorna är för gamla för att garantin ska gälla.

Hjälp!!!

Funderar lite själv i väntan på respons från någon som vill tycka nåt.

Kanske skulle skicka hus och canonobjektivet till Canon och därefter skicka iväg Sigmat... Vart skickar jag Canongrejorna? Har för mig att jag läst nåt om Canons usla verkstadsservice.

Synpunkter?

Tack! Ringer både till dem och till Cyberphoto i morgon. Vad kan det tänkas kosta att justera huset och ett objektiv, månntro?

För säkerhets skull så skulle jag gjort ett 90 graders test också först, alltså att du sätter kameran på ungefär samma höjd som det du fokuserar på.

Jag är verkligen ingen expert men vissa av dina bilder är ju helt galet felfokuserade! Kan det verkligen vara så illa?

Att göra någon kompletterande test för att vara 110% säker är nog bra och sedan är det väl bara att kontakta återförsäljaren och lägga fram problemet och diskutera sig fram till en lösning.

Lyckat till!

Anders
PS. Jag misstänker också felfokus på en glugg - en Sigma - men mina tester är långt ifrån så tydliga som dina och jag har inte kunnat komma till någon vettig slutsats ännu. Frustrerande när man väl fått det på hjärnan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar