Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en tråd om felfokus - behöver en medbedömning

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag köpte för en tid sedan ett nytt objektiv, en Canon 85/1,8, och upptäckte då att den inte fokuserade rätt på min 30d, varför jag skickade in gluggen och huset på justering. Utmärkt resultat!

Jag beslutade mig då för att gå till botten i felfokusträsket, testade mina andra objektiv, 4 Sigmaobjektiv.

Två av dem fokuserar fel. Sigma 18-50/2,8 har ca 5 cm bakfokus vid brännvidd 50 mm och fotograferingsavstånd ca 4 meter och mitt 105/2,8 ligger också fel. Ca 2-3 cm bakfokus vid avstånd ca 4 meter. Dessa kommer jag att skicka till Tura. När det gäller min vidvinkelzoom 10-20 klarar jag inte av att avgöra fokuseringen, men det upplever jag inte som något problem egentligen pga det stora skärpedjupet.

Nu till problemet. Jag har idag tagit lite testbilder med mitt 100-300/4 och jag är inte på det klara med riktigt vad man kan förvänta sig. Jag tog bilder dels på ca 5-6 meter, på ca 10 meter och på ca 20 meter. Endast i 300 mm läge och med bländare 4.

Om någon vill ta en titt på mina bilder och tycka nåt är jag tacksam. Jag har lagt upp fyra fullstora bilder på den här länken:

https://secure.storegate.se/user/Share.aspx?id=c546e996-4bc8-4662-bf67-134360adbf40

Bilderna är endast omsparade som jpg.

Data:

Bild 7883: Avstånd ca 5-6 meter. Fokus satt på den blåvita texten. Den bruna texten finns ca 10 cm framför och leverpastejen ca 10 cm bakom.

Bild 7884: Avstånd ca 10 meter. I övrigt som ovan.

Bild 7885: Avstånd ca 10 meter. Den brunvita ca 20 cm framför och leverpastejen lika långt bakom.

Bild 7886: Avstånd ca 20 meter. Fokus på siffrorna.

Edit: Tog en bild med en annan setup, nämligen bild 7888. Avstånd ca 8-9 meter. Fokus på streckkoden.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar