Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en stativfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag måste köpa ett nytt stativ då mitt gamla blivit stulet. Jag har en budget på kanske 3000 eller möjligen något mera, men stativvärlden är ju en djungel så jag behöver råd.

Tittat på:

Triopo GT-3232X8C XL kolfiberstativ inkl huvud NB3S kulled för 2299 kr

Det är ju väldigt litet ihopfällt, vilket naturligtvis är bra, men inget krav. Stabilitet är såklart viktigare.

Det tyngsta som i dagsläget kommer att sitta på är Canon 70D med batterigrepp och Sigma APO 120-300 mm F2,8 EX DG OS HSM. Kan det vara nåt tro? Fler tips i samma prisklass?
 
Om man googlar runt en del så har Triopostativen fått blandade omdömen. Risken är att man får ett dåligt exemplar.
Jag fick skicka tillbaks ett Triopo gimbalhuvud som verkligen inte var användbart.
Nu behöver inte budgetstativ alltid vara ett dåligt köp.

Jag har klämt en del på Photax Diat-stativ av aluminium för en tusenlapp och kommer att köpa det stora stativet och hänga på ett Benro gimbalhuvud. (mitt kolfiberstativ är för litet)
Med kulled får man ge 1600 kr för det stora stativet.

Ska man köpa de "fina" märkena så kommer man inte långt med 3000kr, varken för stativben eller huvud. Frågan man bör ställa sig också är om man verkligen får så mycket mer för pengarna.
 
Mitt tips är att köpa ett begagnat manfrotto 55 för 900kr och lägga resten på
Manfrotto 468MGRC4 som är en underbar kula att jobba med. Den kostar 2700 på Cyberphoto vilket ger en totalkostnad på 3600kr.
Den finns också med en variant med mindre snabbplatta men den gör inte kulan rättvisa. Ett alternativ är att köpa den ändå och byta ut den mot en arca-platta från ebay, det finns bra och billiga där.
http://www.ebay.com/itm/281646854036
Passande platta tillkommer, välj en rejäl.
 
Jag måste köpa ett nytt stativ då mitt gamla blivit stulet. Jag har en budget på kanske 3000 eller möjligen något mera, men stativvärlden är ju en djungel så jag behöver råd.

Tittat på:

Triopo GT-3232X8C XL kolfiberstativ inkl huvud NB3S kulled för 2299 kr

Det är ju väldigt litet ihopfällt, vilket naturligtvis är bra, men inget krav. Stabilitet är såklart viktigare.

Det tyngsta som i dagsläget kommer att sitta på är Canon 70D med batterigrepp och Sigma APO 120-300 mm F2,8 EX DG OS HSM. Kan det vara nåt tro? Fler tips i samma prisklass?

Försök hitta ett begagnat i Manfrotto 055-serien.
 
Mitt tips är att köpa ett begagnat manfrotto 55 för 900kr och lägga resten på
Manfrotto 468MGRC4 som är en underbar kula att jobba med. Den kostar 2700 på Cyberphoto vilket ger en totalkostnad på 3600kr.
Den finns också med en variant med mindre snabbplatta men den gör inte kulan rättvisa. Ett alternativ är att köpa den ändå och byta ut den mot en arca-platta från ebay, det finns bra och billiga där.
http://www.ebay.com/itm/281646854036
Passande platta tillkommer, välj en rejäl.

Jag har eventuellt ett beg stativ på gång, och funderar just på kulleden Grimmer rekommenderade, men då inställer sig frågan: Hur anpassar jag den för att det ska funka med Arca-system?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.