Annons

Ännu en silhuettfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Nu är det så att jag skulle vilja prova en sak, som jag hittills inte hittat på forumet. Jag skulle vilja fota en silhuett fast med svart bakgrund. Nu har jag aldrig sett något sådant exempel, men det jag hade tänkt vore någon slags "solförmörkelse" effekt. Alltså med glöd runt silhuetten. Jag skulle alltså helst inte vilja ha någon "färg" eller struktur från själva modellen/objektet i bilden. Går detta att göra, och i så fall hur? Ett problem jag tänkt på är hur man ska mäta ljuset i och med att den enda ljuskällan borde ligga bakom objektet. Måste man ha ett helt svartmålat rum som är helt i mörker, eller räcker det med en väldigt stark fokuserad ljuskälla bakom?

Jag har faktiskt några bilder på mig som är silhuett med svart bakgrund och glöd som du beskriver. Hon som fotograferade de bilderna använde två studioblixtar med aluminiumfolie över. De stod en på var sida om mig, varken bakom eller framför och det var därför foliet var med som utrustning tror jag. Foliet ledde ljuset bakåt och blixtarna var så folierade att det bara kan ha varit småstrimmor som tog sig ut. Det var ett jä**a pillande med foliet och mätning men några skapliga bilder blev det iaf.. Detta var några år sedan och studion i det fallet var helt svartklädd med tyg (den dagen iaf.)

Kul ide. Lycka till!

borde det inte lösa sig om du sätter modellen en bit framför bakgrunden och lyser en lampa mot dig men "innanför" modellens huvud. Skärma av lampan också. Sen belyser du inte bakgrunden någonting...

aha... nu hann ju lotta in emellan... men men som sagt, detta kanske funkar också...

Enkel exponering!

---Rummet behöver inte vara helt mörkt/svart, det hänger på hur ljuset sätts,,, Sätt ljuset rakt bakom motivet och testa.
Försök att sätta ett rödtonat ljus! (kan ju fixas i photoshop om ni inte har filter till blixten/lampan.
Ljusmätningen kan inte bli enklare om önskan är en total silhuett! Ex, mäta i utsnittet och underexponera 3 steg,typ. Kan göra detta på hundra sätt, dem flesta mäter nog bara "i" ljuset för att få en underexponering.

Klar fördel om ni önskar allt svart är ju att fota i ett svart rum men det är nog inget måste om ni tajmar ljuset rätt med exponeringen....

Lycka till!/Mvh Niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar