Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en konsertfototråd

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Hallå alla glada människor!

Var på Uppsala Reggaefestival i helgen och fotade en hel del, men eftersom det var första gången på en festival med kameran i hand stötte jag på lite problem som jag hoppas kunna lösa till nästa gång.

1) Hur råder ni erfarna konsertfotografer bot på problemet avstånd/dåligt ljus? Bättre objektiv visst, men längre objektiv är mindre ljusstarka. Med mitt 100mm objektiv (saknade egentligen ännu längre brännvidd) med bl. 2.8 fick jag stundtals slutartider på 1/20 på ISO 1600, jag kan bara tänka mig skakningsoskärpan från publiken med ett 200mm objektiv även om man hittar ett lika ljusstarkt..

2) Delvis kanske en lösning. Nu var det inte aktuellt för mig eftersom jag inte fick komma in bakom staketet, så jag var väl förmodligen för långt borta, men upplättningsblixt funkar det på festivalscener och får man öht använda blixt?

3) Scenen. Med en scen som är över 2m hög måste man nästan vara en bit ute i publiken för att fånga bilder en bit in på scenen. Hur fixar man detta i mörker mitt i publiken? Finns det konserter/festivaler när man får komma upp på scenen?

PS. Undrar om det finns f/1.2 200mm objektiv. I så fall vill jag ha ett... =)
 
1. pa storra festivaler brukar det aldrig vara nagot problem att fa ljuset att racka till, pa mindre klubbar daremot kan det finnas tillfallen da det blir svart.. jag forsoker hitta vinklar och tillfallen da ljuset ar battre an pa andra stallen. jag har inte heller sa jatteljusstarka objektiv namligen.

2.jag anvander aldrig blixt det tycker jag forstor det befintliga ljuset sa jag rekomenderar inte upplattningsblixt men visst det hjalper ju ditt problem med daliga tider och rorelseoskarpa

3. hoga scener ar ett jatteproblem. men nej det finns inga festivaler dar du far ga upp pa scenen. om du har ett scen pass och det ar ok med bandet sa gar det bra. ex har jag fotat en del uppifran scenen nar the (international) noise conspricay spelat pa bla hultsfred, popaganda, hurricane och southside men min erfarenhet sager att du far samre bilder fran scenen. du kommer liksom fran fel vinkel (ingen backsrop och ljuset kommer fran fel hall) och du kan ju inte springa framfor sangaren och stora heller sa det ar mycket battre fran diket aven fast scenen ar hog
 
Blixt behöver inte vara helt fel om man använder den rätt. Har du möjlighet till synk på andra ridån i kombination med "ordinarie" slutartid, så kan du få en kombination av rörelseoskärpa och fryst rörelse som är rätt effektfull. Jag använder det ibland, men framförallt om ljuset är väldigt ojämnt. Men det kräver att man kan ställa ner effekten på blixten om man inte ska slå ihjäl all stämning.

Men oftast brukar ljuset räcka. Jag kör med 2,8-zoom och Fuji Neopan 1600 för det mesta och vanlig centrumvägd mätning, (eller i undantagsfall spotmätning), som jag riktar i ansiktet på artisterna varefter jag låser värdet om jag måste komponera om. Misstänker att flerfältsmätning luras av mörka bakgrunder.
 
Tack så mycket Emma och Mattias! Ja, det hänger väl kanske lite på att vara i tid med att söka ackrediteringen så man får komma in i diket (det hjälpte visst inte att tjata lite snällt). Att ljuset ibland inte räckte till kom jag på kanske hade och göra just med ljusmätningen. Mycket mörka/svarta ytor runt artisten får ju faktiskt vara mörka också på bild ... en kompensation på 2 steg hade i de allra flesta fallen gjort susen.. men men, man lär så länge man lever..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.