Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en köpa kameratråd...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej.
Är ny här och har i första hand letat fram sidan för att få veta lite mer om digitalfoto/kameror, eftersom det lutar åt att det blir en sådan snart. Har tidigare kört med en Eos 1000, men sedan den pajade under fjällvandring i somras, har bara APSen varit tillgänglig.

Hade från början tänkt att skafa en Minolta z3 som ersättning för systemkameran tills vidare och ev. senare skaffa mig ett nytt analogt hus. Men nu när jag har börjat titta runt på kameror har jag blivit sugen på Minoltas A1/A2. Är ingen särskilt duktig fotograf men vill gärna ha möjligheten att utvecklas. Att A modellerna har en massa knappar istället för menyer tilltalar mig, samtidigt som jag inte fick rktigt den bildkvalite jag förväntat mig av en Z3 som jag lånade.

tilläggas ska väl också att även min man ska använda kameran och då han aldrig fotat med annat än P- läge och "gröna rutan" bör kameran även kunna vara tillräckligt enkel för detta...
Finns det några andra lämpliga alternativ? Är det värt att lägga pengar på en A1:a nu när antagligen A3 eller likniánde snart är på gång?
Ska väl tillägga att budgeten förmodligen bara tillåter ett beg köp av A1/A2.
Vilket pris är i så fall rimligt?

Det blev visst långt, hoppas att ni orkar läsa...
Mvh Kristin

Kanske ett vanligt icke-digitalt systamkamera paket då, tyo EOS300, är ju inte alls dyrt nytt.

Den lilla erfarnhet jag har av A kamerorna, är att det är helt ok med, speciellt om man vill ha lite mer systemkänsla.

Jag var kanske lite otydlig. Just nu är det digitalt jag är ute efter, ev. systemkamera får bli senare om jag känner att digitalkameran inte räcker till för mig.(Jag tror dock att den gör det om jag bara får tag i rätt kamera...) Tillsvidare lånar jag syrrans Eos 300 om jag behöver, i utbyte mot att hon får låna mina objektiv...
/Kristin

Kristin, det finns mängder av liknande frågor på Forumet tidigare.
Gör en sökning, Du hittar säkert, hur mycket som helst, att välja kamera ...

Nu vet jag inte vad du har för objektiv sedan tidigare och om du har dem kvar, men varför inte en begagnad EOS 300D? Eller kanske en D60 eller D30? Någon av dem bör du kunna hitta inom ramen för din budget.

Men du kanske hellre vill ha en alltiettlösning?

Jag tycker att A2 vore att föredra framför A1. Bland annat för att den har bättre sökare med högre upplösning.

Är nog mer inne på alltiett... Hur funkar annars objektiven från analogt ihop med digitalt? Har uppfattat det som att det inte är ngt vidare.

Vad är rimligt pris för en beg. A2?

Lägsta pris på pricerunner är ju 5900:-

Du får en "allt i ett" med en D70 eller 300D och ett bra zoom. Du får bara så mycket bättre resultat och större chans att utvecklas.
Du skall naturligtvis bestämma själv men jag har läst så många trådar om förtvivlade användare av "allt i ett"-kameror.

/AnWi

Objektiven från en analog kamera funkar utmärkt och ibland tom bättre pga att man bara använder mitten på glaset. Man får bättre kantskärpa och mindre vinjettering osv.
Däremot så får man ju mindre bildvinkel vilket gör det lite problematiskt med ordentliga vidvinklar. 28mm blir ju motsvarande 45mm. tex.

Ang. pris på begagnad A2 så får nog någon annan svara. Kolla lite priser på blocket och här på fotosidan osv för att se ungefär var de ligger. I en del fall ligger de på samma pris eller tom högre än en ny (gäller rent allmänt, oavsett vilken kamera). Då kan man ju tala om att man får en ny för si och så mycket så går personen, om man har lite tur, ner i pris. :)
5000kr kanske kan vara lagom, om det inkluderar ett minneskort åxå. Beroende på skick och så naturligtvis.

Mitt tips är ju att testa kameran innan åxå, om du inte gjort det, och har möjligtheten. Se var du gillar handhavande och om du gillar sökaren. Jag personligen gillar inte elektronisk sökare riktigt, men det funkar ju och visst har det fördelar åxå.

Sen är det klart att det finns andra modeller att kolla in. Det är få av de som ligger i samma prisklass som har bildstabilisering dock, vilket ju kan vara bra. Mekaniskt kopplad zoom istället för motorzoom som de flesta andra har, är åxå en sak som jag gillar med A1/A2.
Nu låter det som om jag har använt dessa hela livet, men det har jag inte, måste påpekas. Jag har mest bara "kännt" på dem i butik.

Det finns ett antal trådar på forumet om A1 (framför allt) och A2. Läst lite i dem åxå så får du mer info. Bry dig inte FÖR mycket om brus och sånt som en del påtalar som en stor brist.
Visst, under vissa omständigheter så kan bruset bli framträdande men...

Hoppas du hittar rätt kamera iaf. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar