Annons

Ännu en importfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

Oliviero

Aktiv medlem
...till allas förtret misstänker jag. Jag är fullt medveten om att det finns 9824375 diskussioner och inlägg om just detta... så jag tänkte att en till knappast gör någon skillnad ;)

Säg att man väljer att köpa begagnad utrustning från utlandet via t.ex. Ebay eller liknande sida, vad gäller då med tull och moms? Dras momsen på det aktuella värdet eller nypriset och vem är det som bestämmer detta? Ett begagnat objektiv kan ju ha nån skada eller liknande vilket gör att värdet sjunkit avsevärt jämfört med samma vara i nyskick.

Vad gäller med garantin när man köper begagnad utrustning från utlandet?

Mvh,
Jonas

Precis som när du handlar i Sverige läggs momsen (25 procent) på det belopp du betalat för varan. Om den är begagnad eller ny gör ingen skillnad.

Det beror ju också på varifrån du köper varan om du handlar inom ett EU land tror jag det är andra regler om du tex handlar från USA

Jo det har jag koll på. Köper man från t.ex. England blir det i de flesta fall ingen moms och tullavgift. Däremot så är ju priserna generellt sett högre inom EU än från USA eller Sydostasien. Kan tänka mig att det främst gäller varor som inte tillverkas i ett EU-land.

Och det gäller även varor som man köper från privatpersoner? Varifrån kommer då kvittot? Jag förstår inte riktigt hur tullen kan veta hur mycket man betalat för varan. Det är väl en själv som fyller i tulldeklarationen? Förvirrande.

ErlandH skrev:
Den som skickar fyller i en tulldeklaration.

Vilket öppnar upp för oanade möjligheter ;o)
Men se till så att inte paketet sullas bort bara. Man får ju inte tillbaka på försäkringen till ett högre värde än det som står på deklarationen.

Haha, onekligen. Kanske inte är så smart att beställa de allra dyraste prylarna på det sättet om nått nu mot förmodan skulle gå fel. Då är det nog bättre att utnyttja vänner, släktingar eller att själv åka dit å shoppa loss.

Lästa någonstans att det kan fungera om man skriver att den varit inne på reparation/liknande. Nån som har erfarenhet av detta?

Jag tror att jag kommit på det ultimata sättet (förutom att åka dit själv och hämta hem det man nu vill ha). Råkar ha en kompis som jobbar som flyglärare i San Diego och tydligen så skickar B&H till annan adress än hemadressen. Sen är det ju bara för den personen att packa om och skicka hem prylarna till Sverige eller ta med sig det när han reser hem nästa gång.

Men för all del, förstör gärna den fantasibubbla jag lever i ;)

Haha, känns som om det ska mycket till för att man ska lyckas med något sådant. Den enda egentliga fördelen med att han packar om och skickar vidare prylarna är väl att jag får dem snabbare. Nu när sommaren stundar kan det ju vara roligt att ha nått nytt att leka med =)

Oliviero skrev:
Sen är det ju bara för den personen att packa om och skicka hem prylarna till Sverige ...
Jovisst, vill man be sina vänner hjälpa till att begå brott för att man ska spara några hundralappar kan man ju göra som du föreslår.

Gör det! Chansen minskar att tullen tar paketet om det skickas från privat adress till Sverige, men räkna med att få betala så du inte bli besviken om du åker på den annanrs obligatoriska tullningen!

ErlandH skrev:
Jovisst, vill man be sina vänner hjälpa till att begå brott för att man ska spara några hundralappar kan man ju göra som du föreslår.

Och Erland, jag vet inte vad för värld du lever i, men att skicka paket var lagligt sista jag kollade, det är ju snarare trådskaparen som är den som bryter mot lagen OM paketet inte tullas.

Alla moralens ryttare kan lägga ner och sluta peka finger tycker jag, så länge folk är medvetna vad de gör och vilka "lagar" de eventuellt bryter, så känns brottet i sig rätt oförargligt, som att cykla onykter eller skjuta reketer på nyår.

Om import utanför EUs gränser nu visar sig vara ett så stort problem att staten tappar viktiga skatteintäkter bör de fundera på vad som kan göras för att avhjälpa det. Inför 2-3 helger med momsfirhet på konsumetprodukter t.ex., det skulle nog både handeln och kunsumenterna uppskattat (och staten, även om det blir utan lite skatteintäkter).

Mortella skrev:
... att skicka paket var lagligt sista jag kollade, det är ju snarare trådskaparen som är den som bryter mot lagen OM paketet inte tullas.
Visst är det lagligt att skicka paket, tom över nationsgränser. Men avsändaren är skyldig att göra en korrekt tulldeklaration.

För övrigt tycker jag det rent filosofiskt är en intressant och lite uppseendeväckande inställning att det är okej att begå vilka brott man vill, bara man vet om det. Men det är en annan diskussion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar