Annons

Ännu en fråga om Bildstöld och Byline

Produkter
(logga in för att koppla)

hohoelk

Avslutat medlemskap
Skall försöka göra en lång historia kort.

Jag har jobbat åt ett företag som bygger Vinter stugor i ett år. under den tiden så har jag knäppt en hel del bilder på husen och så. som jag gärna delet med mig av och visat upp för mina chefer då dom inte vart närvarande. Jag har inte haft som uppdrag att fota utan det har jag gjort på ledig tid som luncher och så.

Nu har jag slutat och har märkt att dom har gett vissa av dessa bilder till En Mäklare och ett företag som hyr ut stugorna som dom använder på sina hemsidor.

Detta utan min vetskap eller att dom frågat om det är ok.

Nu är frågan. vad kan man begära för ersättning.

Bildstöld
Publicering
Avsaknad av Byline

Kan man begära betalt för byline även om det är mäklare som tagit bilderna av mig. Och skall man fakturera både Mäklaren och hemnet? eller länkar bara hemnet till mäklaren sida?

Mäklaren är SvenskFast så dom har nog lätt över 2000 träffar per dag så det priset borde bli.

3500:-
4000:-För stölden
3500:-Avsaknad byline

Jag har samlat in bevisen och har även raw kopiorna kvar.

tacksam för svar i dessa frågor.
 
Finns det verkligen ingen tråd om sk bildstöld som inte redan avhandlat detta eller är verkligen varje tillfälle så unik att det kräver en egen tråd? Och vad förväntar du dig av just denna tråd, förutom det vanliga svamlet av de självutnämnda juristerna av vilka det går tretton på dussinet här.

Det finns riktiga jursiter därute, varför inte prata med en sådan direkt?
 
Finns det verkligen ingen tråd om sk bildstöld som inte redan avhandlat detta eller är verkligen varje tillfälle så unik att det kräver en egen tråd? Och vad förväntar du dig av just denna tråd, förutom det vanliga svamlet av de självutnämnda juristerna av vilka det går tretton på dussinet här.

Det finns riktiga jursiter därute, varför inte prata med en sådan direkt?

forumpoliser finns det gott om med ;D

söker man så får man många svar ja.

Hitta dock ingen som avhanldade Hemnet och om dom bara länkar info från mäklarna eller om man kan begära ersättning av dom med. och då slängde jag med dom andra frågorna med
 
Oj då! Svårt med humöret idag :)

Visst finns det jurister därute som mer än gärna tar hela bildersättningen i arvode men det hade kanske inte frågeställaren tänkt sig. Det blir liksom ingen idé. Han är väl fri att fråga och det är likaså fritt att svara eller låta bli om man inte har lust.

Här finns ett antal trådar som behandlar ämnet ifråga.

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=239010


Finns det verkligen ingen tråd om sk bildstöld som inte redan avhandlat detta eller är verkligen varje tillfälle så unik att det kräver en egen tråd? Och vad förväntar du dig av just denna tråd, förutom det vanliga svamlet av de självutnämnda juristerna av vilka det går tretton på dussinet här.

Det finns riktiga jursiter därute, varför inte prata med en sådan direkt?
 
Fakturera Hemnet med en kopia till mäklaren så får du veta vem som gjort vad.

forumpoliser finns det gott om med ;D

söker man så får man många svar ja.

Hitta dock ingen som avhanldade Hemnet och om dom bara länkar info från mäklarna eller om man kan begära ersättning av dom med. och då slängde jag med dom andra frågorna med
 
Nu har jag slutat och har märkt att dom har gett vissa av dessa bilder till En Mäklare och ett företag som hyr ut stugorna som dom använder på sina hemsidor.
(...)
Kan man begära betalt för byline även om det är mäklare som tagit bilderna av mig. Och skall man fakturera både Mäklaren och hemnet? eller länkar bara hemnet till mäklaren sida?
Det verkar ju som om det är din arbetsgivare som gjort fel och överlämnat bilder till mäklare m fl, så i din situation skulle jag nog vända mig till just arbetsgivaren. Förklara vad du tycker är problemet och föreslå att de betalar en klumpsumma som ger dem rätt att använda bilderna i framtiden.

Det där med byline skulle jag inte lägga ner alltför mycket arbete på, det är kutym att mäklarfotografer inte får byline. Fast du ska givetvis nämna att ddet cokså är ett brott mot upphovsrätten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.