Annons

Ändring av upplösning i efterhand av flera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
Jag kom precis från semester och tog väldigt mycket bilder. Flickvännen vill också ha bilderna. Eftersom bilderna tar ca 32GB totalt så skulle jag villa komprimera de och skicka till henne.

Om jag minskar upplösning blir bilden sämre?
Vill dock ändå behålla den fina skarpa kvaliten.

Några tipps på program som kan komprimera storleken(mb)/upplösningen på alla mina semsterbilder på ett klick. Lite jobbigt att förminska en bild i taget i photoshop.

Tack på förhand ..
 
Hej!
Jag kom precis från semester och tog väldigt mycket bilder. Flickvännen vill också ha bilderna. Eftersom bilderna tar ca 32GB totalt så skulle jag villa komprimera de och skicka till henne.

Om jag minskar upplösning blir bilden sämre?
Vill dock ändå behålla den fina skarpa kvaliten.

Några tipps på program som kan komprimera storleken(mb)/upplösningen på alla mina semsterbilder på ett klick. Lite jobbigt att förminska en bild i taget i photoshop.

Tack på förhand ..

Jag trodde att Photoshop klarade av batchjob. Om inte så klarar både Nikon ViewNX2 och Irfanview av att göra det på flera bilder samtidigt och bägge är gratis.

/Karl
 
Hej!

Lite beroende på vad flickvännen vill göra med bilderna så kan du göra om dom till JPG-format i lämplig upplösning och kvalitet. Det finns många program som kan göra detta i "batch". Lightroom använder jag själv.

Ska hon bara titta på bilderna på bildskärm kanske det är lagom att göra om formatet så att bildens längsta sida är 2000 pixlar och sätta bildkvalite till 80% och samtidigt skärpa upp dom passande visning på bildskärm. Bilderna kommer se bra ut och förmodligen ingen kvalitetsförlust som din flickvän kommer att reflektera över.
 
Har du Photoshop så kan du redigera en bild som du vill ha den (minska storlek, upplösning, kanske lite skärpa o.s.v.) samtidigt som du spelar in alla moment som en "Action". Sedan kör du en "batch Process" på hela mappen med bilder och tar en kaffe medan PS fixar hela arkivet.

Edit: Inte ens tvåa på bollen... ;)
 
Trodde det var 32 GB totalt "Eftersom bilderna tar ca 32GB totalt" .

( Skrev fel i all hast MB istället för GB)
 
spelar in alla moment som en "Action". Sedan kör du en "batch Process" på hela mappen med bilder och tar en kaffe medan PS fixar hela arkivet.



Tack för alla svar. Verkar som "Batch process" metoden var bästa lösningen för min del.
Eftersom jag använder photoshop väldigt mcyket och tydligen visste inte att man kunde göra det där så ska jag ge mig in på det.

Kan någon vägleda mig till hur gör går till väga i photoshop? I värsta fall får jag forska via google : )

Tack ska Ni alla ha för svaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.