Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändrat format för Batch rename??

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Jag använder en äldre version av Photoshop och Bridge på hemdatorn (CS2) och har sedan länge haft för vana att döpa om mina bilder med hjälp av Bridge funktion Batch Rename. Jag har då haft för vana att döpa bilderna på samma sätt:
- EXIF-metadata - Date created
- Text - Valfri text som beskriver bilden eller där den är tagen
- Sequence number - tre siffror.

Då har jag fått filnamn av typen "20120819 Exempel 001". Ibland har jag haft något extra fält men efter samma princip.

På senare tid har jag slarvat och bara lagt in bilderna i tillfälliga kataloger och inte hunnit med att organisera så noga, vilket jag nu skulle råda bot på. Då märker jag att jag inte längre har samma valmöjligheter i batch rename-funktionen och kan till exempel inte längre välja "Date created". Det finns istället en som heter "Date and time digitized" men där kan jag inte välja format själv utan det är en fast modell som sätter både datum och tid enligt "ÅÅÅÅ-MM-DD, TT:MM".
Det finns ett alternativ för bara datum, men då används inte metadata utan ger mig bara möjligheten att välja "today" eller "Yesterday".

Vad kan detta bero på? Jag har inte installerat en ny version, utan denna förändring har alltså skett i samma version av programmet på samma dator som jag använt i flera år. Jag har, åtminstone inte medvetet, ändrat några inställningar, så min enda teori är att det har skett genom Adobes automatiska uppdateringar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.