Annons

Ändrade färger i Windows Förhandsgranskning

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

Jag jobbar med bildbehandling i PS7 som jag har inställt med AdobeRGB som färgrymd, vilket jag även har i kameran. Även bildskärmen på datorn är inställd för AdobeRGB. När jag behandlat en bild färdigt så det ser snyggt ut i PS och förhandsgranskar i filhanderingen mha högerklick på filen och "Förhandsgranska" så ser färgerna annorlunda ut, speciellt mer färgmättnad. Om jag kikar på samma bild i Picasa (senaste engelska versionen) så ser den i stort sett ut som i PS.

Frågan är vilken förhandsgranskning man ska lita på när man skickar iväg bilderna för papperskopior. Själv litar jag på PS, men man vet aldrig. Går det att ställa in Förhandsgranskningen så färgerna stämmer överens?

Mvh
Joakim
 
just det

Windows kan inte hantera färgprofiler. Vill du att bilden ska se likadan ut i windows eller då du laddar upp den på nätet så får du konvertera till s-rgb som är en färgprofil som brukar återges på ett bra sätt. När du skickar för kopiering så kan du behålla din Adobe-rgb ifall aktuellt labb kan hantera det.
 
Waterside skrev:
Även bildskärmen på datorn är inställd för AdobeRGB.
Men det ska du ju inte ha. Du ska ha din skärmprofil inställd här. Gör en kalibrering av skärmen för att få reda på vilka färgegenskaper din skärm har.

Stefan
 
Ju mer jag läser om färgprofiler, desto mer förvirrad blir jag. Hur kommer det sig att man inte ska basera skärmprofilen på AdobeRGB, när det är färgprofilen som bilderna är tagna med? Den kalibrering jag gjort är med Adobe Gamma och där ska man indikera en färgprofil att basera kalibreringen på, så jag valde AdobeRGB. Hur ska man annars veta vilken man ska ha? Eller ska man göra kalibreringen på något annat sätt?

Förvirrade hälsningar
Joakim
 
Waterside skrev:
Ju mer jag läser om färgprofiler, desto mer förvirrad blir jag. Hur kommer det sig att man inte ska basera skärmprofilen på AdobeRGB, när det är färgprofilen som bilderna är tagna med?

har du läst de artiklar jag skrivit här på Fotosidan?

I korthet, din skärmprofil ska ju beskriva hur din skärm fungerar. Om du använder Adobe Gamma så ladda in den skärmprofil som tillverkaren har levererat med skärmen.

Stefan
 
Jag hittade dina artiklar och ska läsa dom. Tack för tipset!

Finns det något enkelt sätt som man kan hitta tillbaka till den profil som kom med datorn? Jag har en Dell laptop och inte en extern skärm. När man tittar bland profilerna i Adobe Gamma så är det inte lätt att utläsa vilken det kan vara och återställning till default verkar inte vara tillgängligt.

Tack för hjälpen.
Joakim
 
Waterside skrev:
Jag hittade dina artiklar och ska läsa dom. Tack för tipset!

Finns det något enkelt sätt som man kan hitta tillbaka till den profil som kom med datorn?

Högerklicka någonstans på ditt skrivbord och välj egenskaper. När egenskaper för bildskärm öppnas väljer du Inställningar och i den dialogrutan väljer du Avancerat. Välj fliken Färgmatchning i det fönster som då öppnas. Där hittar du din standardprofil.

Stefan
 
Jag har varit inne där, men där anges profilen som jag ändrade till och baserade kalibreringen på via Adobe Gamma, så jag ser inte den ursprungliga. Som bildskärm anges "Standardbildskärm". Jag får nog kontakta Dell och fråga vilken profil som datorn levererades med.

Gott nytt år :)
Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.