Annons

Ändrad färg i JPEG vs RAW i CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Artlili

Medlem
Jag får starkare färger när jag sparar ner mina bildbehandlade CS4 (fråm RAW-format) till JPEG. Det blir som att färgkorrigera i mörkret... jag har en färgkalibrerad Eizo CG222W så det är inte problemet. Jag får dock ett meddelande att Windows Visual 7 tar över färgschemat, men oavsett, varför ändras färgerna och blir starkare när jag sparar dom i JPEG? /Anders

Liknande

Jag får inget sådant felmeddelande men har också problem med stora färgändringar efter spara för webb med likadan skärm. Jag sparar om till sRGB i CS4 innan bildbehandlingen. När man är nöjd i CS4 blir bilden tokmättad och mer kontrastrik på webben. Mycket irriterande! Kan man hyra en skärmkalibreringsexpert till sitt hem? :)

Använd inte Picasa som visningsprogram

Tack Gidea, skönt att inte vara ensam:). Riktiga, utskrivna bilder blir rätt mättnad och därför tror jag på OS och CS4. Jag har när jag tittat på jpeg bilder gjort det i Picasa, och det har jag kommit på är direkt förkastligt. Windows fotovisare ger mer korrekta färger.

Jag har en färkalibrerad skärm och en kalibreringsutrustning. Jag tror alltså (just nu) att det beror på visningsprogram hur bilden ser ut.
/Anders

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto