Annons

Ändra kameralaget

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej. Den här tråden är besläktad med men fristående från granntråden om X100S och A6000.

Jag har försökt bringa ordning i vad jag egentligen vill åstadkomma med min fotoutrustning, och jag har kommit fram till att jag vill ha följande funktioner.

F1: Maximal bildkvalitet. Inte till vilka pengar som helst, men det är ändå hit bulken av investeringarna är tänkta att hamna.

F2: En andrakamera som är lättare att bära med sig än F1 men som ger bildkvalitet som inte ligger jättelångt efter. Det är helt okej om jag inte har alla tillbehör och funktioner som hos F1; precis vilka kompromisser som är ok får avgöras från fall till fall.

F3: En kamera som funkar bra att ta med mig på resa när jag inte vill ta med allt som F1 innebär. Måste fortfarande kunna ge bilder som är bra som bilder, inte bara för att dokumentera att man varit någonstans.

F4: En kamera att använda vid dykning. Mycket stor bonus om den kan användas med TTL-styrda Ikelite-blixtar (DS51). Själva kameran ska helst vara ganska bra, men måste inte vara det bästa på marknaden.

F5: En kamera som är rimlig att ha i en jeansficka men ändå ger ganska god bildkvalitet.

Det här vill jag lösa med så få kameror / så lite pengar som rimligt möjligt.

Så. I dag har jag
* Nikon D800-system. Detta kommer jag behålla, och det uppfyller F1.
* Fuji X100S med teletillsats. Uppfyller F2 och F3.
* Panasonic LX7 med Ikelite-undervattenshus och blixt. Men sensorn är helt enkelt för liten, jag har blivit bortskämd. Uppfyller alltså F4 till nöds, men jag skulle vilja byta upp mig.

F5 är vakant. Inget av det jag har är rimligt i mina jeansfickor.

Jag har grunnat på det här och kommit fram till att följande rockad skulle kunna funka.
* D800 behålls, som sagt.
* X100S och LX7 med hus säljs, ersätts av Sony A6000 med Ikelite-hus. A6000 hoppas jag ska kunna fylla F2, F3 och F4.
* Något fickvänligt införskaffas för F5, skulle kunna vara Sony RX100 III eller Nikon Coolpix A. Dessa skulle även kunna gästspela i F3.

Antingen har jag jättebråttom, eller så har jag inte ett dugg bråttom. Det kommer jag att avgöra de närmaste dagarna. (Det hänger på att jag ska iväg på en dykresa.)

Min fråga nu, om ni orkat ända hit:
Verkar det här rimligt tänkt? Har jag missat något uppenbart?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.