Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra inställningar automatiskt vid objektivbyte

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
Har en Canon 450D med kit-objektivet 18-55IS samt ett Sigma 170-500.

Mitt önskemål är att kameran automatiskt ska känna av vilket objektiv jag har och göra vissa inställningar efter detta.

Exemelvis så anser jag att bilderna tagna med Sigma-objektivet blir aningen för ljusa när man tar med standardinställningarna så jag brukar sätta exponeringen på -1,33 eller -1,67.

Dock så gäller det att komma ihåg att återställa detta när jag byter tillbaka till det lilla objektivet.

Finns det något sätt jag kan lösa detta på? Finns funktionen på dyrare kamerahus i Canon-serien eller på något av Nikons hus?

/S

vojma skrev:
Exemelvis så anser jag att bilderna tagna med Sigma-objektivet blir aningen för ljusa när man tar med standardinställningarna så jag brukar sätta exponeringen på -1,33 eller -1,67.

Nästan två bländarsteg! Är objektivet trasigt?

Och med fullt öppen bländare är det väl nästan tekniskt omöjligt att det kan skilja mellan objektiv?

Per.

Nej objektivet är inte trasig. Jag föredrar något mörka men skarpa bilder istället för ljusa och suddiga.

Om vi bortser från min justering av kameran och fokuserar på den verkliga frågan: Finns denna möjlighet på min eller andra kamerahus?

/S

vojma skrev:
Nej objektivet är inte trasig. Jag föredrar något mörka men skarpa bilder istället för ljusa och suddiga.

Om vi bortser från min justering av kameran och fokuserar på den verkliga frågan: Finns denna möjlighet på min eller andra kamerahus?

Jovisst, men frågan kvarstår ju: varför skulle denna finess finnas om den inte har någon praktisk användning? Det var därför jag undrar varför du vill underexponera med ett objektiv, men inte ett annat.

Per.

Men det var väl då ändå märkvärdigt hur svårt det ska vara att få svar på en fråga!!!

JAG skulle ha praktisk användning för en sådan finess.

När jag fotograferar med 500-gluggen behöver jag så kort slutartid som möjligt och är beredd att för detta få något mörka foton. Går alltid att ljusa upp i PhotoShop.

Finns detta på mitt eller andra Canon-hus?

Per Strömgren behöver inte bemöda sig om att nöta på sitt tangentbord för min skull.

/S

Inte troligt att det är något som man hittar i dagens kamerahus. Kanske kan det dyka upp någon gång i framtiden.

Men varför underexponera? Även om det går att göra bilden ljusare i ett bildbehandlingsprogram så ökar bruset och de igengrodda delarna kommer att sakna detaljer.

Jag instämmer i Per Strömgrens undra om huruvida ditt objektiv är defekt eller ej. En skillnad på omkring 1½ bländarsteg låter verkligen inte normalt. Och det är just detta som ligger bakom vår undran.

Det finns som jag ser det ingen vettig anledning till ditt omogna vredesutbrott. Du har fått svar på din fråga, men tydligen passade detta svar inte dig. Kanske vore det bra om du redan när du ställer din fråga anger vilket svar du accepterar!

I en "riktig" kamera (læs Nikon) så kan man vælja olika instællningar med ett knapptryck och då kan du alltså konfigurera nr1 till ditt 18-55mm och nr2 till ditt 170-500mm objektiv. Du får dock gøra det aktiva valet sjælv, kameran ændrar inte i førhållande till objektiv sådær automagiskt.

Detta var min frågeställning.

vojma skrev:
Finns det något sätt jag kan lösa detta på? Finns funktionen på dyrare kamerahus i Canon-serien eller på något av Nikons hus?

De svar som jag hade accepterat är: JA och/eller NEJ, eventuellt med ett mer utfyllande svar.

Jag anser inte att det var ett "omoget vredesutbrott" utan en ganska enkel frågeställning som jag upprepade två gånger utan att få ett relevant svar.

Tyvärr råkade jag ta exponeringskompensationen som exempel men jag vill även att ljusmätning och focus endast ska ske på "centrumpricken" när jag använder 500-gluggen. Även dessa inställningar skulle jag vilja ha automatiska vid objektivbyte.

Är det verkligen INGEN annan än jag som skulle ha användning av sådana funktioner???

/S

Maxieboy skrev:
I en "riktig" kamera (læs Nikon) så kan man vælja olika instællningar med ett knapptryck och då kan du alltså konfigurera nr1 till ditt 18-55mm och nr2 till ditt 170-500mm objektiv. Du får dock gøra det aktiva valet sjælv, kameran ændrar inte i førhållande till objektiv sådær automagiskt.

TACK - precis det svaret jag var ute efter - fast jag hade hoppats att det var Canon som klarade det...

På en Canon 40D kan man använda C1, C2 och C3 på programratten för att göra dessa förinställningar. När du byter objektiv vrider du ju bara ratten till rätt läge. Samma funktion som på Maxieboys riktiga kamera, bara ännu enklare och smartare implementerat.

Re: Re: Re: Ändra inställningar automatiskt vid objektivbyte

perstromgren skrev:
Du behöver nog ett eget forum där du kan bestämma över dina forumdeltagare.

Per.

Nej det behövs inte så länge jag får relevanta svar. För övrigt så var det "Torparfarsan" som föreslog att jag skulle specificera vilka svar jag godtog. Jag ska komma ihåg det till nästa fråga jag ställer här på forumet.

Se bara på "Maxieboy" och "Curt L" så enkelt det kan vara. Tack till er.

/S

Visst var det jag som föreslog att önskat svar skulle anges. Och baserades på Stefans reaktion på det svar han fick på sin fråga.

Stefan fick ju svar på sin fråga men då detta svar ej föll honom på läppen blev han märkbart sur. Och hur skall man veta i förväg hur ett acceptabelt svar skall vara formulerat och lydande utan att detta har angetts? Genom att gissa? Spå i kaffesump eller hur då? Kanske det bästa är att helt enkelt negligera frågeställaren och låta honom bli utan svar på sin fråga?

Någon har sagt att som man frågar får man svar och det brukar stämma. Ställ en konstig fråga och svaret blir därefter. Här var det en fråga som kunde antyda att det fanns en defekt i en optik och detta föranledde svar som just pekade på att det kunde vara en orsak men vad resulterade det i om inte en ytterst sur reaktion. Trots att motfrågan om optikens status ställdes i all välmening.

Om man i förväg vet vilka svar som är acceptabla, har man rimligtvis ganska klart för sig vad problemet är, hur det löses etc. Då kan jag inte för mitt liv förstå, varför frågan överhuvudtaget ställs. Det förefaller ju vara slöseri med den överlägsna egna kompetensen att hehöva fråga kretiner om deras åsikter, illa underbyggda som de oftast är.

Med risk att bli anklagad för irrelevant svar vill jag bara ge ett tips till Stefan. Du behöver inte underexponera om du vill ha kortare slutartider. Det räcker med att höja ISO. Då slipper du göra efterarbetet i PS. Men det visste du kanske redan? ;-)

Anledningen till att du fått irrelevant svar i början var att just ditt arbetssätt var såpass ovanligt att folket försökte lösa ditt "problem" med andra medel. Efter du preciserat att du vill att även andra inställningar följer efter objektivbytet blev det enklare att svara på din fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar