Annons

Ändra frekvens på trådlös mikrofon???

dudek53

Aktiv medlem
Hej! Köpte dessa trådlösa mikrofoner men det visar sig att de jobbar på samma frekvens vilket omöjliggör att köra dem samtidigt. De sänder via FM?
Är det möjligt att ändra frekvens i en utav dem så att de funkar ihop? Hur skulle detta gå til isåfall?

mvh
Daniel

http://img84.imageshack.us/img84/9201/img1780r.jpg

Bilagor

• IMG_1780.jpg
    IMG_1780.jpg
    78.1 KB · Visningar: 1,109
Senast ändrad:
Har ställt frågan till honom, väntar svar. Försäljaren är i Hong Kong och på ebay där dem säljs står det att man kan få dem i par med olika frekvenser. Tyvärr är båda mina identiska och jag skulle helst inte vilja köpa ännu en.
Daniel

MIn gissning är att om det hade gått att ändra frekvensen så hade det varit en viktig funktion och funnits med i produktreklamen. Du åker nog på att byta ut en av dom.

Att det inte går att byta "den vanliga vägen" vet jag redan. Anledningen till denna tråd är just att hitta ngn kunnig mänska som skulle kunna förklara huruvida det går att ändra i sändaren om jag öppnar upp den?
/-D

Det skulle nog kunna gå. Vad jag kan se av bilden så verkar det vara någon enklare variant.
MEN
Antingen är det den gamla typen av kristallstyrda sändare och mottagare eller så är det med modern s.k. PLL styrning. Under alla omständigheter måste du ändra i både mottagare och sändare för det aktuella paret som ska du ska skifta frekvens på (det kanske var det du menade).
Du skulle först behöva ha tag i ett kopplingsschema så du ser hur det är uppbyggt.
Visst kan man i vissa fall reda ut det bakvägen utan kopplingsschema men det är betydligt krångligare... och det kräver en del kunnande

Var har du köpt dem?

Senast ändrad:
tjena Thomas!
Jag köpte dem billigt på ebay och det verkar inte vara nåt problem att öppna dem, dock får jag inga egna skruvmejslar förrän imorrn då jag är hos tjejen ikväll.
Här är en länk till prylen på ebay
http://cgi.ebay.com/New-Wireless-Professional-Lavalier-Lapel-Tie-Mic-System-/230574554900?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35af507f14

Inga kopplingsscheman men det verkar vara en enkel konstruktion utan att veta för mycket.

- Output Impedance: 600 ohm
- Frequency Range: FM 80- 12500 Hz

- Effective Distance: approximately 15~20m

mvh
Daniel

OK det är de som heter WR601
Jag googlade lite info om dem och de verkar vara av den billigaste sorten. Väldigt störningskänsliga.
De ligger på frekvensen 114-116Mhz. Jag är inte så säker på att de ens har kristall.
Även om man lyckas ändra frekvens på dem så kommer de med stor sannolikhet att störa varandra om du, som jag förstår, tänker använda dem samtidigt...

Jag har ju ingen aning om vad du ska ha dem till men det vore nog bättre att satsa på lite bättre grejor.

Tjena!
Recensionerna är få och visar på dåliga resultat. Dock har jag fått en att funka med gott resultat inomhus och rakt in i min kamera. Enligt säljaren på ebay kan han erbjuda par med olika frekvenser. Åter till frågan, huruvida det är möjligt att ändra till en annan frekvens eller om det är för mycket arbete?
Jag kan återkomma med bilder på innandömet imorrn om det kan hjälpa till?
Skulle inte använda denna lösning för seriösa uppdrag men det finns andra sammanhang, undervisning bl à där dem kan funka.
MVH
Daniel

OK. Ja posta gärna lite bilder.
Problemet som jag ser är kanske inte att ändra frekvens utan att få två par att fungera samtidigt nära varandra utan att det blir störningar.

Tjena!
Recensionerna är få och visar på dåliga resultat. Dock har jag fått en att funka med gott resultat inomhus och rakt in i min kamera. Enligt säljaren på ebay kan han erbjuda par med olika frekvenser. Åter till frågan, huruvida det är möjligt att ändra till en annan frekvens eller om det är för mycket arbete?
Jag kan återkomma med bilder på innandömet imorrn om det kan hjälpa till?
Skulle inte använda denna lösning för seriösa uppdrag men det finns andra sammanhang, undervisning bl à där dem kan funka.
MVH
Daniel

Med tanke på att de är väldigt störningskänsliga så är risken väldigt stor att det inte kommer att funka alls bra, även om det nu skulle gå att byta frekvens någorlunda smidigt.

Helt enkelt för att risken är mycket stor att de stör ut varandra.

Sedan är det högst troligt att du måste löda en del för att byta frekvens, om det nu är möjligt.
I den typen av utrustning skulle jag bestämt avråda att ge dig på lödning om du inte har både erfarenhet och utrustning.
Risken är rätt stor att du värmer sönder kretsarna i sändare/mottagare om du inte vet vad du gör.

Hej! Fick detta som svar när jag frågade om det gick att ändra frekvens!

Pilot light is that red light. You may find a screw on your receiver and adjust the frequency. You may try at first but that is not easy. So if you need to match the red one, you may purchase from us and then leave a note in the payment that "I need a green light one" so that our shipping lady can prepare the correct item.

Regards, Susan

Ok, jag har skruvat upp båda enheterna, kika på bilderna här

IMG_1812.jpg

IMG_1813.jpg

IMG_1816.jpg

IMG_1817.jpg

Att recievern har en skruv ser jag ju men hur matchar jag den med sändaren??
Ska pröva skruva lite och se vad som händer.

mvh

Daniel

Jag förutspår ett möte mellan en sändare, en mottagare och en låda för återvinning av elektronikprodukter. :)

Men lycka till, jag hoppas jag har fel.

Trist att du tar det så. Dom inledande svaren var ärligt menade och i min mening realistiska, men jag ser att du inte var på det humöret. Skämtet kunde jag låtit bli.

Men som sagt, lycka till.

tack, håller på för fullt, vill verkligen få det att funka men det är inte det enklaste. Har skruvat men så klart blir det ingen separation eftersom båda sändarna skickar samma signal. Måste ändra på både mottagare och sändare.
håhå jaja
Ha en bra dag.
mvh
D

Hej Daniel,
Det var som jag misstänkte. Om du kollar på sista bilden så är det alltså trimkondensatorn ("skruven") tillsammans med en av de spolar som sitter vid sidan om (fulla med vax) som bestämmer vilken frekvens som ska tas emot alternativt sändas.
Kondensatorn är i regel väldigt känslig, typ 1 mm flyttar frekvensen 0,5Mhz. Skruvar du mer så slutar sändaren/mottagaren att fungera (oscillatorn slutar svänga som man säger på elektronikspråk). Här gäller det att vara vansinnigt finkänslig. Helst bör man ha tillgång till instrument för att veta exakt vad man gör.

Metoden att använda är att först välja ut det ena paret. Koppla upp allting så att du hör att de fungerar. Både sändare och mottagare måste vara påslagna när du gör detta.
Ta fram sändaren.
Markera väldigt noga exakt position på kondensatorn. Vrid 1mm medurs (t.ex.). Därefter går du över till mottagaren och medan du lyssnar vrider du försiktigt på kondensatorn i mottageraren för att försöka hitta sändarfrekvensen.
Det kan lyckas

Även om du lyckas flytta frekvensen så misstänker jag att de kommer att störa varandra... Alternativt blir funktionen på det par du flyttat väldigt dålig (oscillatorn kan bli ostabil).
Men det är ju bara att testa, det kan gå

Lycka till!

Glömde en viktig sak till.
Om du har möjlighet så använd något annat än en skruvmejsel när du vrider på kondensatorn. Något som inte är av metall. Anledningen är att metallen i skruvmejseln påverkan kapacitansen (värdet) på kondensatorn. Bara det faktum att du rör vid kondensatorn med något av metall får sändaren/mottagaren att flytta sig lite i frekvens... vilket gör det ännu svårare att hitta rätt

Tjena Thomas! Jag har bara en kondensator att snurra på(sista bilden, mottagaren).
Den andra delen (bilden i början) har inget motsvarande att snurra på? Menar du att båda delarna skall ha en justerbar kondensator? Kanske under vaxet?
mvh
Daniel

Senast ändrad:
OK. Då är det som så att sändarens frekvens helt enkelt bara kan varieras med spolen, under vaxet. Man kan justera spolens värde genom att dela på varven en aning (alternativt trycka ihop, om det är möjligt). Men samma sak gäller här - otroligt små förändringar - väldigt känsligt.
Klantar du till det här så antingen flyttar du sändaren så långt att den helt enkelt inte längre kan tas emot av mottagaren eller så slutar oscillatorn i sändaren att svänga.
Å andra sidan kan du ha tur. Var försiktig.

Samma tillvägagångssätt som beskrivits ovan.
Anslut båda enheterna så att du hör att det funkar.
Dela på spolens varv, försiktigt, du ska då märka i mottagaren att den inte längre har någon signal in.
Prova nu att skruva lite på kondenstatorn i mottagaren för att försöka hitta sändarsignalen igen.
Sen provar du att dela lite på nästa varv i spolen, försiktigt, och följer efter med kondensatorn i mottagaren.

Du kan ju enkelt testa att du verkligen flyttat frekvensen genom att prova att omväxlande para ihop sändare/mottagare med det andra paret. Det ska ju då naturligtvis inte fungera :)

Sen testar du med att ha båda paren igång samtidigt... och håller tummarna

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar