Annons

Ändra filformat i Lightroom trial version?

Produkter
(logga in för att koppla)

perkules

Aktiv medlem
Japp, som rubriken lyder. Är detta möjligt och hur går man tillväga på lättast tänkbara vis. Har skjutit i RAW för första gången och har ordentliga nybörjarproblem med att få in bilderna här på fs. Har tagit ned prova på versionen och har bilderna där. Men sedan börjar bekymren. Web fliken verkar mest handla om att skapa en egen web-plats för sina bilder? Jag är oerhört lost :)

Bilderna ligger i RAW format och du bearbetar och sen exporterar du ut bilderna till önskat format. Det funkar exakt samma i Apeture.

Det som i de flesta andra program heter "Spara som..." heter alltså "Exportera" i Lightroom.

Här har du en exportmall som uppfyller fotosidans krav.

s = {
id = "62701F1E-944F-4A39-990F-2E81FEE04909",
internalName = "Fotosidan",
title = "Fotosidan",
type = "Export",
value = {
collisionHandling = "ask",
exportFilters = {
},
exportServiceProvider = "com.adobe.ag.export.file",
exportServiceProviderTitle = "Hard Drive",
export_colorSpace = "sRGB",
export_destinationPathPrefix = "E:\\LRExports",
export_destinationPathSuffix = "Fotosidan",
export_destinationType = "specificFolder",
export_postProcessing = "revealInFinder",
export_useSubfolder = true,
extensionCase = "lowercase",
format = "JPEG",
includeVideoFiles = true,
initialSequenceNumber = 1,
jpeg_limitSize = 799,
jpeg_quality = 1,
jpeg_useLimitSize = true,
metadata_keywordOptions = "flat",
minimizeEmbeddedMetadata = true,
outputSharpeningLevel = 2,
outputSharpeningMedia = "screen",
outputSharpeningOn = true,
reimportExportedPhoto = false,
reimport_stackWithOriginal = false,
reimport_stackWithOriginal_position = "below",
renamingTokensOn = true,
size_doConstrain = true,
size_doNotEnlarge = true,
size_maxHeight = 1024,
size_maxWidth = 600,
size_resizeType = "longEdge",
size_resolution = 300,
size_resolutionUnits = "inch",
size_units = "pixels",
size_userWantsConstrain = true,
tokenCustomString = "Bild",
tokens = "{{image_name}}",
tokensArchivedToString2 = "{{image_name}}",
useWatermark = false,
watermarking_id = "CEBFE727-96C0-4A5C-9D7E-E85E6F5DFFFC",
},
version = 0,
}

Sen har ju FS en API för att publicera bilder till sidan direkt från LR, men den använder jag inte av olika anledningar.

Tusen tack fellows!
Det var web-export knappen som trasslade till det för mig. Fattade inte att det fanns två export knappar. Nu börjar jag dock inse hur bra LR är. Tack för infon!!

Jag tycker att många av mina bilder blir alldeles för oskarpa när man ser dem i fullskärmsläget. Många av dem ligger på strax över 1 mb. Jag har begränsat filstorleken till 2000k (för att de inte ska bli för stora tänkte jag. 2000 på både bredd och höjd i pixlar. Upplösning 1024. Skärpa för skärm och mängd hög. Finns det ngn tumregel här för att försöka maximera kvaliteten?

Det är lite oklart vad du menar med storlekar och pixlar och upplösning, men om du har bilder som är 2000 pixlar på långsidan så komemr de rimligtiv att behöva skalas ner för att visas på de flesta skärmar. Jag har t.ex. en 24"-skärm som har 1920*1200 pixlar och om den ska visa en bild som är 2000 pixlar så måste den skals om. Och då är det förstås beroende på hur det omskalande programmet gör detta, bra eller dåligt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto