Annons

Ändra eller slå ihop nyckelord i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Jag har två frågor som jag inte lyckas hitta svaret på:

1) Hur gör man om man vill ersätta ett nyckelord i Lightroom med ett annat, redan befintligt nyckelord? Situationen kan uppstå om man av ren tankspriddhet eller slarv tilldelar en uppsättning bilder ett felstavat nyckelord och sen vill korrigera felet för alla bilder som tilldelats det felaktiga nyckelordet?

2) Hur gör man om man har två olika nyckelord och vill ersätta båda med ett enda, mer lämpligt nyckelord? Det kan beror på att man så småningom inser att det inte behövs två nyckelord utan räcker med ett.

Alternativet att plocka bort nyckelorden orch sen märka om alla bilderna är inte särskilt lockande....

På nummer 1 är det nog bara att högerklicka på ordet i listan och välja "rename" eller vad det heter. Har inte LR framför mig, men har gjort det själv och det var tydligt vad man skulle välja.

Nummer 2 har jag aldrig provat.

1. Bara att ändra stavningen av det befintliga nyckelordet, så slår det igenom på alla bilder där det finns direkt.

2. Du kan ju tilldela nyckelord i batch. Om du har två nyckelord "Kalle" och "Calle" och istället vill att alla bilder som har nåt av orden istället ska ha "Karl-Ingvar" så skulle jag göra så här:
- Skapa det nya nyckelordet i listan, men tilldela det inte till nån bild ännu
- Visa alla bilder med "Kalle" (klicka på pilen till höger om ordet)
- Välj alla dessa bilder (Ctrl-A)
- Klicka i rutan för "Karl-Ingvar"
- Klicka ur rutan för "Kalle"
- Visa alla bilder med "Calle"
- Välj alla (Ctrl-A)
- Klicka i rutan för "Karl-Ingvar"
- Klicka ur rutan för "Calle"

"Calle" och "Kalle" borde nu ha noll bilder kopplade till sig, och alla de bilderna har istället "Karl-Ingvar". Du kan nu högerklicka på "Calle" och "Kalle" i listan och ta bort dem.

Edit: ah, nu ser jag vad du skriver i 1'an. Det finns redan ett befintligt rättstavat ord. Isåfall blir det samma lösning som för 2.

Nummer 2:

Öppna nyckelordslistan i biblioteksmodulen, klicka på pilen till höger om nyckelordet du vill ersätta så får du upp alla bilder som innehåller detta.

Markera alla bilder, klicka i rutan med det "nya nyckelordet" så får alla bilder detta tilldelat, avmarkera sedan "det gamla" nyckelordet och det är borta...

Nu har jag prövat alla era tips. De fungerade bra, så nu börjar jag få lite ordning på nyckelorden. Än en gång ett stort tack!

/Per

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto