Annons

Ändra bildstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Antagligen en riktig nybörjarfråga:
Hur gör jag för att öka bildstorleken (med det menar jag i regel från drygt 2,5 - 3,5 MB till ca 4 MB) utan att för den skull minska bildens kvalitet. Jag skall skicka några bilder till en bildbyrå och de vill ha minst 4 MB bilder. Trots att så gott som alla mina bilder är fotade i högsta JPEG kvalitet (Fine) och pixelmåtten ligger kring 4000 X 6000 px anges merparten av bildfilerna ha en filstorlek på ca 2,5-3,5 MB.
Är det nåt jag missat? Kan jag öka bildstorleken i Photoshop (PSE 11) utan att upplösning/kvalitet/skärpa försämras?

Tacksam för tips!
/Pontus

Att ha ett krav på minst 4MB är ett dåligt krav. Det säger absolut ingenting om bildens kvalitet.

Om du sparar om dina bilder i ett annat format, t ex okomprimerat TIFF så kommer de att öka i MB men inte i kvalitet.

Om du vill kan du också "sampla upp" din bild i bildbehandlingsprogrammet.

Din kamera leverar uppenbarligen 24 megapixel - det borde var fullt tillräcklig för även den mest kräsne. Jag är lite förvånad att du säger att bilderna är mindre än 4MB, jag tycker det borde bli större än så direkt ur kameran.

Här är en artikel som förklara lite grundläggande samband

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Tack för utförlig artikel!

Att ha ett krav på minst 4MB är ett dåligt krav. Det säger absolut ingenting om bildens kvalitet.

Om du sparar om dina bilder i ett annat format, t ex okomprimerat TIFF så kommer de att öka i MB men inte i kvalitet.

Om du vill kan du också "sampla upp" din bild i bildbehandlingsprogrammet.

Din kamera leverar uppenbarligen 24 megapixel - det borde var fullt tillräcklig för även den mest kräsne. Jag är lite förvånad att du säger att bilderna är mindre än 4MB, jag tycker det borde bli större än så direkt ur kameran.

Här är en artikel som förklara lite grundläggande samband

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Jo -jag antar att det bör vara så att det är Megapixlar som avses snarare än MB. Skulle jag tex spara bilderna i TIFF format innan uppladdning så blir det ju oerhört tunga filer.
Tack för länken -mycket läsvärd!
/POntus

Antagligen som du säger!

Låter lite som en kommunikationsmiss, borde inte bildbyrån mena 4 megaPIXLAR?

Jo, visst måste det vara så de menar. Verkar ju helkonstigt annars att högupplösta (300 dpi) JPEG bilder från systemkamera inte skulle motsvara en bildbyrås normalkrav. Man kan ju knappast ladda upp TIFF-filer, det skulle ju bli ganska ohanterligt.

Jag skickar väl in ett gäng bilder och väntar på svar helt enkelt.

Tack för "supporten"!
Mvh /Pontus

Vad är det jag ska läsa? Läs ALLA inlägg och inte bara första och sista så blir det inte så många missförstånd och tråkigt tonläge.
/m

Tråkigt?

Jag missade det! Och jag vet inte vad du menar med tråkigt tonläge. Uppfattade du det så ber jag om ursäkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar