Annons

Älgjakt!

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
eftersom det är älgjakt nu skulle jag vilja se lite älgar här! Har tyvärr inte någon egen men det har säkert ni!

Hejsan
Vi som bor i södra sverige (Småland) får vänta fem veckor till innan det är dags för oss att dra igång med älgjakten. Men det hindrar ju inte att man kan sätta sig i tornet med kameran redan nu. Den är nästan alltid med när jag jagar. Bockjakten och vakjakten på räv brukar kunna ge bra fototillfällen.
/ Henke

Konung

Jag har lagt in en bild på en älgtjur idag men jag hoppas att den överlever höstens jakt så att den får bli större och ståtligare.
/Leo

Vad kul om det kommer upp lite jaktbilder!
Har faktiskt saknat detta tema på FS, var själv på väg att fota björnjakt i år men det sprack.

Verkar vara väääldigt svår att få hänga med på jakt om man inte jagar ,vill dom inte ha några vittnen måntro.Har försök med flera jaktlag och skulle vilja göra ett reportage (både med film och foto) om jakten men det verka omöjligt.

Jomen Jaktlag är lite som frimurarklubbar - (slutna små sällskap) skitsvårt att komma med ut, jag hade turen att bli inbjuden av några släktingar som jagar björn men tyvärr så ran det ut i sanden.
En del hävdar säkerhet som ett hinder, men är du jägare själv så brukar det inte vara några problem.

Jag är jägare med både kamera och bössa.
Har varit på älgjakt idag med mitt lag och fällt min 5:e älg. Jag tror att man inte vill ha med någon därför att man vill ha så lite rörelse och så tyst som möjligt. Man vill alltså inte ha någon som man tror försämrar ens chanser till skottillfälle. Vissa låter inte ens deras egna barna följa med de första dagarna då chanserna är som störst. Jaktformen kan också ha en påverkan, att åskådaren blir i vägen, beroende på om man är i pass eller i rörelse.

Det som jag upplever som ett stort problem är att jag hinner aldrig fota! Utrustningen kan vara i vägen, man kan tycka att vädret är för dåligt för att ha den med, man sitter redo med bössan och hinner ej byta till kamera eller så har det hänt något och man måste jobba istället för att skjuta med kameran.

Trevlig helg!
/Daniel - som helst sitter ensam i pass för att det blirtystast så ;-)

The Champ skrev:
Verkar vara väääldigt svår att få hänga med på jakt om man inte jagar ,vill dom inte ha några vittnen måntro.Har försök med flera jaktlag och skulle vilja göra ett reportage (både med film och foto) om jakten men det verka omöjligt.

Det mesta som skrivs och publiceras om jakt är mördarskildringar eller så-här-lever-byfånarna så det är inte så konstigt.

Har själv ett gäng bilder på lager men har inte haft lust att ge dem så mycket uppmärksamhet ännu. Har bara lagt upp ett par stycken "vyer" från pass jag suttit på. Men det kanske dyker upp fler här i framtiden?

/Johan

Under våra offroadturer på diverse småvägar har vi träffat på mängder av jägare och det är inte många som överhuvudtaget vill låta andra vara i skogen när det är jakttid.Så är det bara ,dom tror att dom har ensamrätt .Vanligt folk törs ju inte gå ut i skogen då det är jakt,då är det någe fel.....

en av anledningarna till att man kanske inte vill ta med vem som helst med en kamera på jakt, är just vad herr Hansén nämnde.
sen skulle någon som inte har någon som helst kunskpa om vad som ska göra antagligen vara mer ivägen än till nytta.

att jägare blir irriterade när de möter främmande människor i skogen under älggjakten, är väl också ganska förståeligt. de flesta jaktlagen jagar effektivt(dagligen) enbart under första veckan. det finns 52 veckor om året. känns konstigt om man inte skulle kunna respektera deras behov av att ha skogen ostörd under just den ynka veckan. att folk dessutom upplever att det är "farligt" att gå i skogen under älgjakt, eller anna jakt, beror sällan på jägare. snarare på deras egna rädlsa för att jägarna inte vet vad de sysslar med, vilket jsg kan försäkra alla om att de har väldigt god kontroll över sina förehavanden.

kan dessutom tilläga att jag själv jagar...

En orsak till att jaktlagen är nyfikna på andra skogsbesökare är att man vill ha koll på var folk befinner sig. En säkerhetsfråga alltså.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar