Annons

Äldre sigmaobjektiv på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjorken77

Ny medlem
Hej!
Jag har ett sigmaobjektiv 70-300 som är ca 10 år som fungerar på en Canon EOS 500. I min lilla nybörjarvärld trodde jag att detta objektiv även skulle fungera på en 350D, men jag får felmeddelandet "error 99" i displayen.

Gör jag någonting fel eller är det så att äldre objektiv av andra märken än Canon inte fungerar på deras digitalkameror?
 
Du gör inget fel. Men jag kan (nästan) garantera att objektivet fungerar på full bländaröppning. Det här ett problem med många av Sigmas äldre objektiv. Vissa går att flasha om så att dom fungerar.
 
hmm.. det blinkar "err 99" direkt när jag slår igång kameran med det objektivet, hur lyckas jag ställa in bländaren?

Vad menas med att "flasha om"?
 
Med flasha om, menar jag att uppgradera mjukvaran i objektivet, och det måste göras på en serviceverkstad.

Problem med err 99 som jag träffat på visar sig när man tar en bild med objektivet nerbländat. Då kommer alltså felet när bilden tas och inte direkt när kameran slås på.
 
Aha, då har jag lärt mig det oxå! Tack för dina snabba svar!! :)

Eftersom jag får felmeddelandet direkt har jag igen möjlighet att ändra bländarvärdet, o andra sidan har jag nu fått en ursäkt till att köpa ett bättre objektiv... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.