Annons

Äldre objektiv till Nex c3

Produkter
(logga in för att koppla)

NEXc3

Medlem
Hej. Jag är sugen på att köpa ett 70-200 zoom till min Nex C3. Frågan är ju om man kan använda allt som är äldre.
Jag har ögon på ett Tamron SP A001 70-200mm F/2.8 LD AF IF Di och ett Sigma EX DG APO HSM 70 mm - 200 mm 2.8.
Är det någon som vet om dessa objektiv fungerar med min kamera om jag monterar det via en adapter. Autofokus går ju förlorat men det gör inget om jag förstår rätt. Man kan ställa fokus manuellt. Men hur är det med bländaren. Går den att justera manuellt?
Hoppas någon vet.

Tacksam för svar.
Jürgen
 
Hej. Jag är sugen på att köpa ett 70-200 zoom till min Nex C3. Frågan är ju om man kan använda allt som är äldre.
Jag har ögon på ett Tamron SP A001 70-200mm F/2.8 LD AF IF Di och ett Sigma EX DG APO HSM 70 mm - 200 mm 2.8.
Är det någon som vet om dessa objektiv fungerar med min kamera om jag monterar det via en adapter. Autofokus går ju förlorat men det gör inget om jag förstår rätt. Man kan ställa fokus manuellt. Men hur är det med bländaren. Går den att justera manuellt?
Hoppas någon vet.

Tacksam för svar.
Jürgen

Med Sonys adapter La-ea2 får du autofokus och allt om du köper med Sony Alphafattning, men den kostar fyratusen så nyttan kan diskuteras. Jag har den och det funkar suveränt på 5n och 7 i alla fall.
 
Jag har en billig adapter NEX-Canon som jag endast gett 120:- för på e-bay. Med den kan man endast använda såna objektiv som har bländarring. Men det funkar fint.
 
Adapter

Tack för svaren. Frågan är alltså om de objektiv jag nämner har bländarring.
Någon som vet?
 
Jag har ett Sigma med den beteckningen finns ej bländarring, troligen ej heller på Tamron. Du får nog söka dej till objektiv tillverkade på sjuttiotalet eller tidigare för att hitta med bländarring exempelvis Canon Fd-serien. DEt finns många fler. Av nya objektiv kommer jag bara på Samyang, men dom finns nog inte som zoomar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.