Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre objektiv med "reumatism" - vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

frodolf

Aktiv medlem
Mitt objektiv – Mamyia - Sekor Macro C, 1:4, 80 mm, till Mamyia 645 – har blivit trögt att ställa in skärpan på. Det har länge varit lite småtrögt, men efter den senaste omgången vinterfoto (ca två veckor sedan) har skärpan blivit nästan orubblig att ställa in. Jag får ta i ordentligt för att vrida ringen, och vinterfoto är bara att glömma – i kylan stelnar den ihop helt och hållet.

Så jag undrar vad det är som har hänt, och om det finns något sätt att "smörja upp" det igen. Har fotat med gamla kameror förr men aldrig upplevt tröghet av den här graden. Det är ett fint objektiv som jag tycker väldigt mycket om, så jag vill försöka rädda det.

Tack för hjälp och tips!
Mvh
Markus

Helicoidfettet har torkat och du behöver rengöra och tillsätta nytt. Är man händig kan man fixa det själv (om man får tag i fettet, en snubbe på Tradera sålde sånt för några år sedan), annars får man lämna in på en kameraverkstad som kan fixa det.

Lpfoto reparerar/servar gamla objektiv. http://www.lpfoto.se/ klicka på reparationer högt upp på sidan. Jag hade exakt samma problem med ett gammalt manuellt Nikkor-objektiv (trög att vrida, ännu värre i kyla). Efter en omfettning var det som nytt.

LP Foto har alltid fixat mina gamla objektiv. Werner Schaden som gör reparationerna är väl redan pensionär antar jag och han har börjat inskolning till ett liv utan att gå till jobbet varje dag (trappar ner) så han jobbar inte alla dagar i veckan längre tror jag. Jag undrar vart jag ska gå när han inte längre är tillgänglig. LP Foto är och har varit underbart att ha under dessa år - en verklig klippa att luta sig mot. Sen är det väldigt sympatiskt att man kan fortsätta använda 25 år gamla objektiv istället för att slänga de med som man slänger allt annat som gnisslar lite nuförtiden. Werner och LP Foto borde faktiskt grönmärkas som bra miljöval! Trevliga och kunniga är de också så man lär sig alltid saker när man är där.

Jag förstod att det hade med smörjningen att göra, och är mycket glad att höra att det går att åtgärda. Jag håller också med om att folk tycks vilja slänga, snarare än att laga, saker som "gnisslar" lite. Det är omiljövänligt, precis som du säger Sten-Åke, och det innebär också att kunskap går förlorad då färre och färre lär sig hantverket. Hur många idag kan egentligen reperera en TV, en radio eller för den delen en bil med all dess elektronik? I alla fall jämfört med förr, när priset för nyköp var så mycket högre än att reparera. Så kanske både en grönmärkning OCH en k-märkning?

Vad gissar ni att en sådan treatment kan komma att kosta, och hur lång tid tar det på ett ungefär?

Jag förstod att det hade med smörjningen att göra, och är mycket glad att höra att det går att åtgärda. Jag håller också med om att folk tycks vilja slänga, snarare än att laga, saker som "gnisslar" lite. Det är omiljövänligt, precis som du säger Sten-Åke, och det innebär också att kunskap går förlorad då färre och färre lär sig hantverket. Hur många idag kan egentligen reperera en TV, en radio eller för den delen en bil med all dess elektronik? I alla fall jämfört med förr, när priset för nyköp var så mycket högre än att reparera. Så kanske både en grönmärkning OCH en k-märkning?

Vad gissar ni att en sådan treatment kan komma att kosta, och hur lång tid tar det på ett ungefär?

Det var något år sedan jag hade krisande bländarlameller på min 50mm Minolta som inte sällan fastnade i öppet läge och brände ut hela motiet. Har även gjort rent ett 24mm från damm. I dessa fall behövdes inga nya delar annat än en gamal fjäder till mitt 50mm och det hade de på lager den gången. Dessa reparationer kostade 7-800 spänn om jag inte missminner mig. Det är väl bara att ringa och fråga. Vet inte om de tar mer för mellanformatreparationer. Lycka till!

ANNONS