Annons

"Äkta" manuell bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Bara undrar om det finns kameror idag i prisklassen amatör <10000kr som har bländare man kan se i sökaren innan man tar bilden. Har själv en minolta 500 och kan aldrig kolla skärpedjupet utan får köra på känsla eftersom bländaren alltid är maxöppen och ställer in sig först när bilden tas och då är ju spegeln uppe=(..helst skulle det ju vara en minolta igen eftersom man redan har en del prylar till densamma...

Hmm...Känner inte till minoltas utbud då jag kör med märke och hamnat i deras system...men de flesta kamereatillverkare har väl modeller med en skärpedjupsknapp...som man kan blända ner till valdbländar öppning och få koll på hur skärpedjupet är. För delen med en sådan lösning med fullöppning och "skärpeknapp" är att sökaren blir ju ljus och lätt att se i...kan ju annars bli mörkt i sökaren vid t.ex. bl. 22

Jag är ingen Minolta fotograf men skärpedjupsknapp har nog modellerna om mitt minne inte sviker?
600Si Classic, 700Si, 800Si, och dem senare
Dynax 7, Dynax 9.

Här kan du se vilka modeller som har skärpedjupskontroll.

Dynax 7 har för övrigt en del funktioner som tilltalar mig som öht inte är någon finessmänniska, bl a visning av skärpedjup i displayen på bakstycket och en superintelligent exponeringskontroll som visar exponeringen i 14 olika delar av bilden samtidigt. Skulle jag leta kamerasystem idag skulle det vara en väldigt stark kandidat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar