Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äkta grå bakgrund snyggare än grå från svarta el vit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag håller på o sätta ihop en hemmastudio och har valt att börja med två färger på bakgrundspapper: svart och vit. Jag hade tänkt fixa alla grånyanser genom att antingen belysa den svarta bakgrunden eller hålla ljuset borta från den vita o på så sätt få ut alla gråtoner mellan svart o vitt.

Nu har jag dock läst ett o annat påstående att det inte blir en lika snygg grå bakgrund jämfört med att använda en bakgrund som faktiskt är grå. Någon med efarenhet av detta?
 
Hej på er!

Jag håller på o sätta ihop en hemmastudio och har valt att börja med två färger på bakgrundspapper: svart och vit. Jag hade tänkt fixa alla grånyanser genom att antingen belysa den svarta bakgrunden eller hålla ljuset borta från den vita o på så sätt få ut alla gråtoner mellan svart o vitt.

Nu har jag dock läst ett o annat påstående att det inte blir en lika snygg grå bakgrund jämfört med att använda en bakgrund som faktiskt är grå. Någon med efarenhet av detta?

Jag har inte använt en grå bakgrund själv, utan gjort som du tänkte, nämligen använda en vit och låta bli att Belysa den så mycket. Jag kan ibland känna att jag inte riktigt får fram den djupa grå tonen jag söker. Främst beror det på att min studio är rätt liten och med ljus än vad jag vill ofta spiller över på bakgrunden, men jag föreställer mig ändå att det skulle vara lättare med en grå.

Om jag sen tycker att det är värt att köpa även en grå... det är en annan fråga.

/Jonas
 
Jag tänkte precis som du, och skaffade först vit och svart bakgrund. Rent logiskt så ska det ju funka. Men sen köpte jag en snygg grå, och det blev både lättare och snyggare, enligt mig.

Så jag skulle absolut rekommendera grå bakgrund, om du gillar just grå bakgrund, det lönar sig i längden :)
 
Hej på er!

Jag håller på o sätta ihop en hemmastudio och har valt att börja med två färger på bakgrundspapper: svart och vit. Jag hade tänkt fixa alla grånyanser genom att antingen belysa den svarta bakgrunden eller hålla ljuset borta från den vita o på så sätt få ut alla gråtoner mellan svart o vitt.

Nu har jag dock läst ett o annat påstående att det inte blir en lika snygg grå bakgrund jämfört med att använda en bakgrund som faktiskt är grå. Någon med efarenhet av detta?

Jag har både vit, svart och grå bakgrund.

Jag skulle dock säga att använd dom du har, köp PS istället och byt färg där istället. Inte så svårt och du får fler nyanser att välja på...
 
Alternativt skaffar du ljusgrå och svart bakgrund. Och när du vill ha en vit bakgrund så slår du bara en blixt i den gråa bakgrunden och vipps så är det vitt.
 
Tack för alla svar!

Det är som jag tolkade det då, att det främst handlar om möjligheten att få ut alla grå toner man vill ha mellan vitt o svart och hur omständligt det är att nå dit (utrymme etc).

Walle däremot hade ytterliggare en tanke här förutom bekvämligheten, nämligen att det blev snyggare. På vilket sätt skulle du säga att kvaliteten höjs? Hör gärna lite mer detaljer om det då jag inte hört talas om just det förut att det skulle bli snyggare.

Peter bohman: menar du photoshop? frilägga någons hår är något jag inte gärna sysslar med ;)

Kristian
 
Det handlar nog mycket om hur mycket tid man är beredd att lägga på efterbehandlingen. Jag kanske borde ha skrivit "det blir snyggare för mig" eller "när jag gör så" :) Jag tycker det är lättare att få till de där riktigt snygga toningarna (om man vill ha en spot-effekt på bakgrunden bakom modellen) utan att behöva justera speciellt mycket i efterbehandlingen.

När jag använde svart bakgrund som jag drog en spot på rätt hög effekt för att få grå toning så tyckte jag inte att jag fick till den där riktigt snygga toningen, det blev lätt någon slags bandningseffekt tyckte jag.

Dock har jag idag avskaffat min studio till förmån för naturlig bakgrund (antingen utomhus eller inomhus). Min smak har nog ändrats med åren, idag föredrar jag när det finns någon form av miljö med, det blir lätt statiska bilder med bakgrund anser jag. Det har dock knappast med frågan att göra, bara en personlig reflektering från mig :)
 
Ah se där nu fick jag lite mer inblick i tankarna där. Jo ska man lägga en spotkon bakom te.x så är det ju genast en skillnad på grå och svart, det hade jag i huvud taget inte tänkt på.

Den naturliga är väl att börja med svart och vit som iaf är nödvändiga och gå därifrån, se vilka stilar man använder och huruvida en grå är nödvändigt eller om kanske en annan färg är mer intressant.

Jag fotar även jag "naturliga" bakgrunder, men är väldigt intresserad av studiofoto, porträtt med stilrena bakgrunder etc. Få intressen har väl så otroligt mångsidiga områden som just foto.
 
I teorin går det att använda vit, svart och allt däremellan för att få vitt/svart/grått. Om du har en enorm studio och massor av ljus....;-)

Har man lite mer normala förutsättningar är det svårt att dra på så mkt ljus på en svart BG så att den ser vit ut, du kommer få massor av ljus i resten av studion då. Och samma problem med att få en vit bakgrund att se svart ut, du måste ha modellen väldigt långt ifrån för att inte modellens ljus ska ljusa upp bakgrunden.

Jag tycker man behöver en svart, en supervit och en mörkgrå bakgrund. Då kan man lösa det mesta på rimligt utrymme. Ljusgrå nyanser går lätt att skapa med den vita bakgrunden, oftast. Jag jobbar ganska mycket med porträtt som fotograf runt stockholm, så kolla på min sajt om du vill se exempel på vad jag gör med bara dessa tre bakgrunder.
 
Halloj!

Jo jag är lite inne på det också. Alternativet till mörkgrå bakgrund är ju att belysa en svart bakgrund vilken kan fungera beroende på effekt på blixt, hur jämt det blir etc.

Vilken färg/nyans på mörkgrå kör ni här som sitter o diskuterar? tkr det är svårt att veta om de olika gråa nyanserna är färgneutrala samt hur mörka de är eg, gäller ju o hamna "lagom".

Kristian
 
Vilken färg/nyans på mörkgrå kör ni här som sitter o diskuterar? tkr det är svårt att veta om de olika gråa nyanserna är färgneutrala samt hur mörka de är eg, gäller ju o hamna "lagom".

Riktigt mörkgrå kör jag med. Och supervit som sagt, bra om man vill fräta ut....och sen svart, men den används mycket sällan...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.