Knight Palm
Aktiv medlem
Min E-300 tillsammans med ZD14-45mm/F3.5-5.6 är ju inte väderskyddade, som en Olympus E-1. Därför har jag nu på Olympus svenska websida sett att man skriver om en ny kamera, µ DIGITAL 800 som verkar ha många intressanta egenskaper och även en del ny teknologi. Den är dessutom snabb och tar 4 bilder i sekunden i en sekvens om max 10 st. Kompaktkameror har även en annan fördel gentemot DSLR, nämligen video med ljud-inspelning.
Jag undrar just vad marknadsförarna menar med Bright Capture Technology, bestående av:
Det här är mycket konstruktivt. Genom att decimera bilden från 8 Mpix till 3Mpix, så filtrerar man samtidigt bort det fint granulerade bruset vid 8 Mpix. Resultatet blir ett bättre signal till brusförhållande, dvs ökad dynamik i den nedsamplade bilden. Nackdelen är förstås att en bild i kvaliteten QXGA (2048x1536, dvs ~3Mpix) utskriven i högsta kvaliteten 300dpi, endast blir 17x13 cm stor. En 8 Mpix bild, (3264x2448) utskriven i kvaliteten 300dpi blir lite större, 28x21 cm. Behöver man inte granska bilderna med förstoringsglaset, så kan man backa på kvaliteten och t.ex. skriva ut med 150dpi istället för 300dpi, så blir bilderna dubbelt så stora på papperet.
Från Olympus svenska hemsida:
Jag undrar just vad marknadsförarna menar med Bright Capture Technology, bestående av:
- Night Shoot
- Image Blur Reduction
Det här är mycket konstruktivt. Genom att decimera bilden från 8 Mpix till 3Mpix, så filtrerar man samtidigt bort det fint granulerade bruset vid 8 Mpix. Resultatet blir ett bättre signal till brusförhållande, dvs ökad dynamik i den nedsamplade bilden. Nackdelen är förstås att en bild i kvaliteten QXGA (2048x1536, dvs ~3Mpix) utskriven i högsta kvaliteten 300dpi, endast blir 17x13 cm stor. En 8 Mpix bild, (3264x2448) utskriven i kvaliteten 300dpi blir lite större, 28x21 cm. Behöver man inte granska bilderna med förstoringsglaset, så kan man backa på kvaliteten och t.ex. skriva ut med 150dpi istället för 300dpi, så blir bilderna dubbelt så stora på papperet.
Från Olympus svenska hemsida:
- 8.0 miljoner pixlar
- Väderskyddat kamerahus i metall med blänkande yta i mörkblått eller silver
- Ljusstarkt 3x zoomobjektiv (motsvarande 38-114mm), 1:2.8-4.9
- Bright Capture Technology för överlägsen prestanda vid fotografering i svagt ljus
- Extra stor 6.4cm HyperCrystal LCD
(med 160° visningsvinkel både horisontellt och vertikalt) - 19 motivprogram plus Programautomatik, Bländarprioritering och Slutarprioritering
- Bildstabilisator mot suddiga bilder p.g.a. kameraskakningar
- Höghastighets-sekvensfotografering
- Videosekvens med ljud (VGA kvalitet)
- Makro och Supermakro (3 cm närgräns i Supermakro läge)
- TruePic TURBO bildprocessor
- Kalenderfunktion
- PictBridge kompatibel
- Flerspråkiga menyer
- µ DIGITAL 800 (Länk till Olympus Sverige)
- Stylus 800 Digital - All weather (Länk till Olympus USA)