Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

µ DIGITAL 800 / Stylus 800 Digital - All weather

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Min E-300 tillsammans med ZD14-45mm/F3.5-5.6 är ju inte väderskyddade, som en Olympus E-1. Därför har jag nu på Olympus svenska websida sett att man skriver om en ny kamera, µ DIGITAL 800 som verkar ha många intressanta egenskaper och även en del ny teknologi. Den är dessutom snabb och tar 4 bilder i sekunden i en sekvens om max 10 st. Kompaktkameror har även en annan fördel gentemot DSLR, nämligen video med ljud-inspelning.

Jag undrar just vad marknadsförarna menar med Bright Capture Technology, bestående av:
  • Night Shoot
  • Image Blur Reduction
"Bildkvalitet motsvarande 3.0 miljoner pixlar vid användning av Bright Capture funktionerna"
Det här är mycket konstruktivt. Genom att decimera bilden från 8 Mpix till 3Mpix, så filtrerar man samtidigt bort det fint granulerade bruset vid 8 Mpix. Resultatet blir ett bättre signal till brusförhållande, dvs ökad dynamik i den nedsamplade bilden. Nackdelen är förstås att en bild i kvaliteten QXGA (2048x1536, dvs ~3Mpix) utskriven i högsta kvaliteten 300dpi, endast blir 17x13 cm stor. En 8 Mpix bild, (3264x2448) utskriven i kvaliteten 300dpi blir lite större, 28x21 cm. Behöver man inte granska bilderna med förstoringsglaset, så kan man backa på kvaliteten och t.ex. skriva ut med 150dpi istället för 300dpi, så blir bilderna dubbelt så stora på papperet.

Från Olympus svenska hemsida:
  • 8.0 miljoner pixlar
  • Väderskyddat kamerahus i metall med blänkande yta i mörkblått eller silver
  • Ljusstarkt 3x zoomobjektiv (motsvarande 38-114mm), 1:2.8-4.9
  • Bright Capture Technology för överlägsen prestanda vid fotografering i svagt ljus
  • Extra stor 6.4cm HyperCrystal LCD
    (med 160° visningsvinkel både horisontellt och vertikalt)
  • 19 motivprogram plus Programautomatik, Bländarprioritering och Slutarprioritering
  • Bildstabilisator mot suddiga bilder p.g.a. kameraskakningar
  • Höghastighets-sekvensfotografering
  • Videosekvens med ljud (VGA kvalitet)
  • Makro och Supermakro (3 cm närgräns i Supermakro läge)
  • TruePic TURBO bildprocessor
  • Kalenderfunktion
  • PictBridge kompatibel
  • Flerspråkiga menyer

Översättningar från engelska till svenska brukar generera en del svårförståeliga meningar, även från professionella översättare. I detta fall har Olympus fått bildstabilisering till att bli Bildstabilisator. De åsyftar den nya funktionen Image Blur Reduction. (Jag har förresten en bildstabilisator till alla mina kameror, i form av ett Gitzo stativ).

Det här är en bättre lista än den svenska av ovan angivet skäl.

Olympus Mju 800 features
  • 8 Megapixels
  • Bright 3x zoom lens (38-114mm equivalent), 1:2.8-4.9
  • Bright Capture Technology for superior performance under low light conditions
  • Extra-large 6.4cm HyperCrystal LCD (with ultra-wide 160° view)
  • 19 Scene Programmes plus Programme Auto, Aperture priority and Shutter priority
  • Blur protection to guard against the effects of camera shake
  • High-speed sequential shooting
  • Movie function with sound (in VGA quality)
  • Macro and Super Macro shooting (from as close as 3cm in Super Macro mode)
  • TruePic TURBO image processor
  • Calendar function
  • PictBridge compatible
  • Multilingual menu (more languages via the Olympus Master software)
  • Shipped with Li-Ion battery, charger, USB/AV cable and Olympus Master software.

Senast ändrad:
Test av kameran kommer i nästa nummer av Allt om Digitalfoto.

Den där blur protection är bara en funktion att man kan ställa upp ISO-hastigheten till 800 eller 1600. Man använder, som redan påpekats ungefär 3MP bara.. Men resultatet blir, i min mening hellre än bra...

och ja.. kameran är "grymt snygg"

Jag laddade ned de bildexempel som ligger på Cyberphoto och Steves, och jag är inte imponerad. Grumligt, ser nästan interpolerad ut.

"Above Average" på dpreview.com

Kameran har hela 8 Mpix och ett mycket skarpt objektiv, förpackat i ett miljötåligt skal.

Dock ger den något hårdhänta omvandlingen av rådata från sensorn problem med JPG för stora utskrifter. Med en 8 Mpix-kamera önskar man nog möjligheten att kunna beskära bilderna bättre, göra manuella inställningar, kontollera bild-parametrar, samt t.o.m. använda RAW-data.

En firmware-uppdatering kanske skulle kunna åtgärda några av dessa brister, men snarare är detta en kamera för samma kundkategori som för µ Digital 600 / Stylus 600 Digital. En 6Mpix-sensor behöver inte ha samma hårdhänta behandling av rådata för att kontrollera bruset. "Less is more", i alla fall med den lilla sensorstorleken 1/1.8".

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar