Annons

D90:n outad av Thom Hogan...?

Produkter
(logga in för att koppla)
"The big news, however, is that Live View now has a twist that other DSLRs can't currently claim: it can record video (thus the microphone grill)."

Det var bara en tidsfråga...

Sebastian Skarp skrev:
"The big news, however, is that Live View now has a twist that other DSLRs can't currently claim: it can record video (thus the microphone grill)."

Ja, det är ju onekligen en svårslagen kombination "för Svensson". Video plus högkvalitets stillbild i en kamera för "bara" några tusenlappar -- och med hela Nikons objektivpark till förfogande att filma/fota med. Kan man önska så mycket mer på t.ex. semesterresan?

Precis, och vilket format spelar den in på ? Lär väl inte intressera någon som bryr sig om redigeringsmöjligheter om de är en kraftig MPEG-4 / MPEG-2 komprimering som sker. Dock är det ju självklart att de är riktat mer mot "svenssons".

Sebastian Skarp skrev:

Tja, kanske det - men man kan ändå fnissa åt alla de förstå-sig-påare som för bara ett par år sedan med olika grad av nedlåtande ton förklarade för undrande SLR-noviser att "-NEJ, det går inte att se vad du ska fota på skärmen, det är fysiskt omöjligt och själva grejjen med en systemkamera. Och filma ska du bara inte drömma om. Och även om det skulle gå så skulle det vara helt meningslöst, bådadera!"
Så här några år senare har åtminstone livewiev blivit betydligt mindre fysiskt omöjligt, och att filma är alltså på god väg det med. Om det är meningsfullt eller inte är väl en annan fråga, men det är definitivt en feature som säljer!

Per (..som filmade en fasanhöna med 3 kycklingar från cykeln för en stund sen med en gammal Canon-kompakt. Visst, det blir ingen Spielberg, men helt ok att spela upp på TV'n!)

Låter ju ungefär som vad man förväntat sig + filminspelningsmöjlighet. Antar att det är samma sensor som i D300. 4,5 bilder per sekund är ju en bra uppgradering från D80:s 3.

Går min D80 sönder är det nog D90 som är närmast till hands som ersättare beroende på prisskillnaden upp till D300:a, men det är nog inte en kamera jag uppgraderar till.

Lite rolig halvt nedsättande ton om "Svenssons" i tidigare inlägg i tråden. Om D90 är lika lik D300 som D80 är D200 är jag säker på att det är ett väldigt lagomt köp för de flesta som inte behöver 8 fps och extra tätningen av huset (som jag förusätter att D90 saknar, men man kan ju hopppas).

JohanAxelsson skrev:
Lite rolig halvt nedsättande ton om "Svenssons" i tidigare inlägg i tråden. Om D90 är lika lik D300 som D80 är D200 är jag säker på att det är ett väldigt lagomt köp för de flesta som inte behöver 8 fps och extra tätningen av huset (som jag förusätter att D90 saknar, men man kan ju hopppas).
Inte alls meningen att vara nedsättande, utan snarare ett påstående att Nikon förmodligen träffar helt rätt för målgruppen när/om man lanserar en kamera med högkvalitativ stillbild, kombinerad med bra/hyfsad video, för en överkomlig peng. Bara att -- för ett relativt begränsat pris -- kunna videofilma med den optik-kvalitet och omfång som Nikonsystemet erbjuder, är ju ett oerhört plus för många i målgruppen.

Om vi sedan väljer att kalla den gruppen för "Svenssons" eller något i stil med "den breda gruppen av DSLR-köpare", är ju inte så viktigt.

Apropå D90. Saxat från annat forum...

"Snackade med Nikon nyligen och frågade då om D90/D80x och han sa:
“Du vet att jag inte kan säga någonting.
Jo jag vet men någon hint kanske?
Om jag säger såhär, D80n kom ca sex månader efter D200 och D300 lanserades nyss”"

Roq skrev:
"Om jag säger såhär, D80n kom ca sex månader efter D200 och D300 lanserades nyss”"
Är det ett väldigt gammalt inlägg du refererar till här?
D300 lanserades för ett år sedan, och har varit allmänt tillgänglig i flera månader...

jorgene skrev:
Inte alls meningen att vara nedsättande, utan snarare ett påstående att Nikon förmodligen träffar helt rätt för målgruppen när/om man lanserar en kamera med högkvalitativ stillbild, kombinerad med bra/hyfsad video, för en överkomlig peng. Bara att -- för ett relativt begränsat pris -- kunna videofilma med den optik-kvalitet och omfång som Nikonsystemet erbjuder, är ju ett oerhört plus för många i målgruppen.

Om vi sedan väljer att kalla den gruppen för "Svenssons" eller något i stil med "den breda gruppen av DSLR-köpare", är ju inte så viktigt.

Detta att kombinera stillbild med videoupptagning är absolut inte bara för "Svenssons". Många proffs söker kombinera högkvalitativ video och fotografering. Förhoppningsvis är detta bara början och om 5-10 år borde det kunna vara självklart med mångsidiga kameror som både bygger på modularitet och möjlighet till att ta foton, HD-video och ljudupptagning med bra stereokvalitet.

http://www.luminous-landscape.com/essays/convergence.shtml

Teodorian skrev:
Detta att kombinera stillbild med videoupptagning är absolut inte bara för "Svenssons". Många proffs söker kombinera högkvalitativ video och fotografering.
Säkert är det så, men högkvalitativ video har jag svårt att se att det blir i en D90 (i varje fall om den ligger kvar i mellanprisklassen).

Per skrev:

Per (..som filmade en fasanhöna med 3 kycklingar från cykeln för en stund sen med en gammal Canon-kompakt. Visst, det blir ingen Spielberg, men helt ok att spela upp på TV'n!)

Låter mera som Lars von Trier. Fasandogma.
När är det premiär?

jorgene skrev:
Säkert är det så, men högkvalitativ video har jag svårt att se att det blir i en D90 (i varje fall om den ligger kvar i mellanprisklassen).

I D90 blir videoupptagningen säkert av mindre bra kvalitet. Jag ser detta mest som ett första steg och som en indikation om en framtid där tom proffskameror kan komma att kombinera HD-video och högupplöst stillbild.

Jag tycker själv att detta är ett mycket spännande framtidsscenario. Vem vet vi kanske tom får en inbyggd telefon med internet, mp3 och radio...

Ja inbyggd GPS hade varit tufft men jag kan misstänka att Nikon tycker att det är lite för dyrt att bygga in än så länge.

Andra problem är (var?) att GPS drar ganska mycket batteri om man måste ha igång funktionen länge och har man inte igång den länge så är det ganska lång "starttid".

Än så länge är det nog som sagt en lite för dyr nischprodukt som därför lämnas utanför kameran.

Jag tror inte kostnaden för en inbygd gps skulle vara så stor i pengar räknat, det finns ju redan väl fungerande gps'er i telefoner som inte kostar många tusenlappar och dessutom innehåller en nästan hygglig kamera..

Det är nog snarare just spänningen som är haken; redan idag brottas nog tillverkarna ganska svettigt med att få till vettiga drifttider trots allt mer krävande elektronik, större skärmar osv. Även om det skulle gå att stänga av gps'en tror jag man är rädda för att lägga in en funktion som skulle riskera att dra ner husets helhetsbetyg. Snopet lixom om man står där och inte kan ta drömbilden därför att batteriet är slut, därmot kan man beskriva exakt hur man gick, nästan hela vägen för att komma dit..

Men jag antar att gps-mottagarna blir allt effektivare och snålare också, så förr eller senare blir det nog en fungernade och uppskattad funktion i de flesta kameror.

Per

DavidBerg skrev:
Ja inbyggd GPS hade varit tufft men jag kan misstänka att Nikon tycker att det är lite för dyrt att bygga in än så länge.

Andra problem är (var?) att GPS drar ganska mycket batteri om man måste ha igång funktionen länge och har man inte igång den länge så är det ganska lång "starttid".

Än så länge är det nog som sagt en lite för dyr nischprodukt som därför lämnas utanför kameran.

P6000an har inbyggd GPS... Enough said.

Teodorian skrev:
I D90 blir videoupptagningen säkert av mindre bra kvalitet. Jag ser detta mest som ett första steg och som en indikation om en framtid där tom proffskameror kan komma att kombinera HD-video och högupplöst stillbild.

Jag tycker själv att detta är ett mycket spännande framtidsscenario. Vem vet vi kanske tom får en inbyggd telefon med internet, mp3 och radio...
Internet med möjlighet att snabbt skicka bilder direkt från kameran vore nyttigt för poffsen och roligt för mig som entusiast. Kanske är lösningen en tillhörande minidator med minimalt tangentbord som ansluts till kamerans USB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar