Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solförmörkelse och Stjärnfall

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Ville bara påminna er om


Solförmörkelse 1 augusti.
Förmörkelsen blir total i ett område som sträcker sig från nordligaste Kanada, över norra Grönland, in i norra Ryssland och vidare in i Kina. I Sverige syns den som partiell vilket gör att solen formas till en halvmånformad skiva under de två timmar som förmörkelsen varar. Totalt kommer omkring 40 procent av solens yta att förmörkas av månen vilket knappast märks nere på marken om man inte tittar upp mot solen.

Några hålltider:
Stockholm: 10.39-12.46, maximum 11.42.
Göteborg: 10.36-12.36, maximum 11.35.
Lund: 10.39-12.36, maximum 11.37.
Luleå: 10.40-12.50, maximum 11.45.

-------------------------------------------

Meteorregn den 12 augusti.
Varje år i augusti krockar jorden med ett stråk av grus och sten som ligger i en bana runt solen. När dessa rymdstenar kolliderar med atmosfären lyser de upp och syns som ett "stjärnfall". Den 11-13 augusti kolliderar jorden med perseiderna, ett stjärnfallsregn som kan producera flera hundra meteorer under några timmar.

-------------------------------------------


om man tar en bild under solförmörkelsen rakt mot solen... Kan kameran skadas av detta?
 
Eftersom solförmörkelsen inte är total (jag förutsätter nu att det handlar om förhållandet i Sverige!) är solens intensitet ungefär densamma som en helt vanlig dag. För att få ut något av fotograferandet (och tittandet) skulle jag därför rekommendera något mycket kraftigt filter. Det finns speciella solförmörkelsefilter. Billigare alternativ är svetsglas (finns lösa rektangulära glasskivor, c:a 5x15 cm, i bättre järnaffärer) eller en bit (eventuellt dubbel) oexponerad och framkallad diafilm.

Allra mest skulle jag dock vilja rekommendera en resa till de regioner där det är totalitet. En total solförmörkelse är en mycket speciell upplevelse.
 
Gråfilter

Sist? det var partiell var väl ca 2000?
Och då kunde jag se att det blev lite mörkare, men framför allt att färgtemperaturen steg? om jag inte minns fel.
Jag tog nån exponering mot solen då men visste inte hur jag skulle exponera, så diat blev utfrätt...Kanske använde jag gråfilter, räcker inte ett 8X gråfilter? Ihop med ett avtonat kanske?, så att man får en bild med någorlunda teckning under himlen. Eller är det enbart en bild på solen som gäller? och vilken exponering ska man ha? eller är det bara att titta på skärmen och justera som gäller?
 
Så, vilken kväll/natt erbjuds det bäst tillfälle att fota stjärnfallet då? Har iofs möjlighet att ta mig ut både 11:e och 12:e, men skadar ju inte att få sova en hel natt :)
 
Ska ut inatt också, såg ett par riktigt mäktiga stjärnfall igår men tyvärr laddade kameran över från buffert till kortet just då så kunde inte fota. Blev dock lite fina bilder på en stjärnhimmel med molnslöjor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.