** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Angenämt mörkrumsproblem :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Jag har ett problem av det trevliga slaget. Flyttar snart till en lägenhet som har tre tänkbara mörkrumsalternativ :) En liten klädkammare, ett badrum (utan fönster) och ett källarförråd (inte av den fuktiga/dammiga typen utan ett vanligt uppvärmt rum, med fönster och utan vatten.) Var ska jag anlägga mörkrummet? Badrummet hade nog varit mest praktiskt, men hur kombinerar man el & vatten utan att det blir fullständigt livsfarligt? Jordfelsbrytare kanske? Dessutom går det väl knappast att ha förstoringsapparaten där permanent, då rostar den väl ihop fullständigt?
Tack på förhand för alla idéer!

/Lisa

Badrummet är väl ett bra alternativ.
Mörkrummet behöver inte vara permanent utan kanske kan byggas utifrån principen med fällbara bänkar eller liknande.
Fördelen med badrummet är ju att du har tillgång till vatten och därmed skölj etc.

Förstoringsapparat och baljor kan ju lagras i förrådet mellan varven, oavsett storlek på apparat är det ju inte så tunga lyft. I förrådet skulle du ju däremot kunna ha torkskåp, press och liknande.

Elfrågan borde du ju kunna lösa genom att låta en yrkeselektriker dra in ett jordat uttag, lämpligt för våtrum.

Finns det en möjlighet att du kan dra in vatten in i källarförrådet så ska du absolut ta det, eftersom du då kan göra om det permanent. Badrummet är väl det mest vettiga alternativet som det är just nu, det är däremot lite jobbigt att behöva plocka fram och tillbaka all utrustning. (Jag utgår ifrån att du ska använda badrummet som badrumm också, tyvärr) Klädkammaren kan jag nog inte rekommendera. Vad gäller el i badrummet så kan inte jag svara på det, men det kan säkert en el-firma. Vad gäller förstoringsapparaten så kan du väl skaffa en
stor(!!!) plastpåse som du kan dra över den näre den ionte används, om det nu skulle finnas sådan tid.

Om förstoringsapparaten ska vara permanent i badrummet så uppkommer problemet med fukt. :-/

Min far har ett mörkrum i villan, som jag använder mig av. Men när de flyttar, vilket jag hoppas inte blir förrän om många år, så måste även jag börja planera mörkrum i lägenheten. :-/

Det lutar nog åt badrummet ändå. Ska fråga ut någon elektriker om elsäkerhetsfrågan. Man kanske kan skaffa någon slags bänk på hjul (ngt i stil med IKEAs rullbord) och helt enkelt rulla ut förstoringsapparaten när man ska duscha? Den är trots allt lite för stor att bära runt på...
Tack för alla idéer, jag kommer säkert på nya frågor med tiden.

/Lisa W

Senast ändrad:
Så här har jag löst det,
En stadig vagn på låsbara hjul, sen har jag dragitfast aparaten i bordsskivan.
Allt övrigt jox i vagnen så det är bara att rulla in utrustningen i badrummet när andan faller på.
När den inte används så täcker jag den med ett skynke och ställer den i något hörn.

Tycker att det funkar hyggligt.

Bilagor

• q.jpg
    q.jpg
    28.7 KB · Visningar: 193
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar