Annons

Nyttja bildkontrollen från D3/D300 i View NX på äldre Nikon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
View NX är ett gratisprogram som alla med en Nikon DSLR kan använda. Det positiva, men lite märkliga, är att bildkontrollen, som lanserades i och med Nikon D3 och D300, kan utnyttjas även på filer från äldre Nikon DSLR.

Detta innebär i praktiken att alla med en Nikon DSLR får gratis tillgång till bildkontrollen i D3/D300 dvs sju profiler (Neutral, Standard, Livfull, Monokrom inklusive en mängd filter och toningsmöjligheter, D2XI, D2XII och D2XIII) plus utrymme för att skapa och spara obegränsat med egna profiler i View NX för olika ändamål.

Som tidigare D2X-ägare har jag här testat att konvertera en D2X-fil från sommaren 2007 i sju varianter: inspelat värde i kameran samt de sex övriga färglägena.

Vitbalansen är manuellt korrigerad. Därutöver gäller att alla filerna förutom den med inspelat värde har 0 i allt (skärpa, kontrast, ljusstyrka, färgmättand och nyans).

Ett konstaterande är att profilerna är så olika att det skiljer 1 EV i nödvändig exponeringskompensation. Filen med inspelat värde gav jag ingen exponeringskompensation, Neutral och Standard - 0,6 EV, Livfull - 1EV och de tre D2X-lägena - 0,3 EV. Dessa värden krävdes för att i varje fall få ett RGB-histogram där högdagrarna i röda kanalen tangerade högra kanten.

Ursprungliga filen från D2X med inspelat värde (D2X, 70-200/2.8 VR, 130 mm, f2.8, 1/50 s, ISO 250):
 

Bilagor

  • view nx-070820-1945-2.jpg
    view nx-070820-1945-2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 266
Senast ändrad:
Min tanke om bildkontrollerna är att Livfull sällan men ibland kan komma till nytta. Däremot har jag oerhört svårt att se värdet av D2XII pga dess avvikande färger. Finns det någon fotograf här på Fotosidan som använder D2X II?

Här är en gammal D70-bild som kan illustrera att Livfull ibland kan komma till nytta. Förutsättningen är ett kontrast-. och färgfattigt motiv som vid fotograferingen inte fyllt ut histogrammet.
 

Bilagor

  • view nx-060706-1728-2.jpg
    view nx-060706-1728-2.jpg
    61.7 KB · Visningar: 188
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.