Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man panoramafoto med en Olympus dSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Gamla Olympus Master Plus 1.x hade en funktion som hette Free Stitch Panorama, till skillnad mot Auto Panorama som finns i både Olympus Master 1.x & 2.x och kräver xD-korten.

Eftersom jag saknar funktionen hos mina kameror att kunna ta guidade panoramafoton, så tar jag först ett provskott på ett lämpligt utsnitt av motivet, som får stå mall för hela sekvensen, beträffande fix brännvidd och manuell exponering. Normalt så tar jag bildelementen i porträttformatet, fast dessa exempel är tagna i landskapsläget, för att som test göra det lite besvärligare m.a.p. tillpassning och ev. vinjettering.

Panoramafotot från t.ex. Kapellskärs terminal består av totalt 10 bildelement tagna på frihand. Det motsvarar ett foto taget med en >50Mpix kamera, så upplösningen räcker gott och väl till.

Kameran som använts är den lilla och lätta E-400, visserligen med den lite tyngre och ljusstarkare gluggen ZD 14-54mm/F2.8-3.5.

För att sätta samman de individuella fotona, så har jag provat ett för mig nytt program, Hugin. Det är vida överlägset vad jag tidigare provat, såsom t.ex. Adobes Photo Merge i en gammal variant of Photoshop Elements, samt även Canons Photo Stitch. Speciellt de jämna nyanserna hos himmeln imponerar verkligen med Hugin-programmet.

Här är lite större bilder för att illustrera (tyvärr tillåter inte gratis-versionen av flickr.com en större bredd än 1024 pixels.):
 

Bilagor

  • panorama400.jpg
    panorama400.jpg
    36 KB · Visningar: 526
Här är en skotte som gjort väsentligt större panoramabilder

Intressant med programmet Zoomify, som tillåter användaren att zooma in/ut samt panorera över bilden. Att fota 300 bilders panorama kräver dock både metodik i själva tagningen, såväl som råstyrka hos dator/minne/disk för att sammanlägga alla bildelementen. Att fota med 150mm (motsvarande 300mm i 35mm film) kanske inte är det första objektivet man tänker på vid panoramafoto, men med denna detaljrikedom i bilderna så är det förståeligt.

430 Megapixel image with E3 and 150 f/2
This is a 2x50 shot panorama of Edinburgh with the E-3 and 150 f/2 merged with PT-Gui.
The output is tiled with Zoomify ( built in Export from PS CS3 ) at 1000x693 pixels.
http://www.donaldingram.com/edingrey_web.html

Gigapixel with E-3 ( Edinburgh at Dawn )
This is a 300 shot panorama of Edinburgh with the E-3 and 150 f/2 merged with PT-Gui ( which took 4 hours ).
The output is tiled with Zoomify ( built in Export from PS CS3 ).
http://www.donaldingram.com/GigaPixel/Edinburgh530am_web.html
 
Re: Här är en skotte som gjort väsentligt större panoramabilder

1.6 Gigapixels/(400Mpixels) Dundee Panorama with Olympus E-3, 150mm/F2, EC-14

I took this a few weeks ago, but have only just found the time to pull all 288 frames together.
Unfortunately due to server space, I've had to downsample it from the full 1.6Gpixels (136000 x 11700) to a mere 400Mpixels - sorry.
The reduced resolution (68000 x 5850) Zoomifed pyramid view version is here to scan and zoom through: http://www.donaldingram.com/GigaPixel/DundeeLawH.html

http://www.zoomify.com/
 
Hugin 2010.2.0 released! 2010-10-10

En ny version av Hugin har nyss kommit, vilken som vanligt kan laddas ner från sourceforge.net
Som vanligt behöver man även autopano-sift-C.

Att hitta och konfigurera Hugin för autopano-sift-C är det enda litet krångliga och allt som behövs för att köra detta förträffliga panorama-verktyg.

"autopano-sift-C is available from the hugin project and can only be used within hugin as an optional installation due to patent issues: the use of the Scale-invariant feature transform algorithm is restricted by US Patent 6,711,293, awarded March 23, 2004 to the University of British Columbia".

The current version 2.5.1 (autopano-sift-C-2.5.1) is available since the release of hugin 0.7 in October 2008.



Ref:
 
ANNONS