ANNONS
Annons

Olympus C5050, seg?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Hej.

När Olympus C5050 släpptes så läste jag mycket om den på nätet, mest på amerikanska testsidor men även på forumsidor. Nåt som framkom i vissa forum (amerikanska) var att vissa användare upptäckt att kameran av någon anledning blev långsammare från avtryck till bild när skärmen var avslagen! Detta diskuterades flitigt & det verkade som att det inte gällde alla kameror. Dpreview testar ju dessutom sådant & i deras test kan man inte se någon skillnad.

När jag några månader senare hos min lokale handlare fick klämma på kameran ifråga så måste jag ju bara testa hur det var med detta. Döm om min förvåning när kameran med skärmen tillslagen var mkt snabb men med den avslagen var klart seg! Min fotohandlare kliade sig i huvudet & såg klart konfunderad ut eftersom skillnaden var mkt stor.

Jag förinställde skärpan & tryckte av, med skärmen tillslagen så var delayen i det närmaste obefintlig. När skärmen slogs av så blev delayen uppemot 1 sekund, mao ungefär lika seg som min gamla C2020!

Jag undrar nu, ni som äger 5050:an, hur upplever ni detta? Problemet finns uppenbarligen men tydligen inte på alla. Kan det vara mjukvaran i dom tidiga kamerorna som spökar, en uppgradering kanske skulle göra susen?

Jag är mkt sugen på denna kamera men vill ha en snabb kamera (med digitalmått mätt) & vägrar att ha skärmen på hela tiden. Finns det en lösning på detta (mjukvara?) så slår jag till.

Larsa

Intressant.
Jag är också intresserad av den kameran, och liksom du har jag läst många recensioner om den.
Men fenomenet som du beskriver har jag faktiskt inte hört talas om.

Jag kollade på Olympus's site, men kunde inte hitta något om en "firmware"-uppdatering.
Möjligtvis om man kontaktar deras support direkt och frågar, så kanske man får svar.

Inte farligt seg faktiskt....

Jag köpte en C-5050z i fredags och testade detta nyss och min är lika snabb oavsett om skärmen är på eller inte. Det gör heller ingen skillnad om skärmen är inställd på "dual control panel" eller inte.

Den är snabb som en vessla i alla lägen. ;-)

// Magnus

Jag får nog kolla ett annat ex. & testa fenomenet, den jag testade var så markant långsammare med skärmen avslagen så att både jag & fotohandlaren baxnade. Med tillslagen skärm så var den som du skriver snabb som en vessla. Jag tycker att det är lite mysko att fenomenet inte belysts mer än på några amerikanska forumsighter, hoppas att det är löst...

För övrigt, är du nöjd med den?

Larsa.

Jorå, jag har ärligt talat inte hunnit testa alla funktioner ännu men än så länge é jag nöjd. Det är mest några små detaljer jag retar mig på, tex att det inte går att ladda batterierna när dom sitter i kameran. Detta blir extra iriterande eftersom att det inte går att få upp batteriluckan utan att skruva bort snabbfästet till stativet. Men men.... :)

Sen får jag väl rekomendera att man läser manualen (ja, jag vet att det inte är manligt att läsa manualer) för att fatta alla små bonusfunktioner. I alla fall jag som inte är van vid digitalkameror fick lära mig en del nya knappar.

Jag hoppas att den ger mig många fina bilder i framtiden i alla fall, och snabbt ska det gå.

// Magnus

Jag har själv haft en c2020, c5050 är ju en vidareutvecklad variant av den så jag är van dom detaljer du nämner om batteriluckan. 2020:ans batterilucka var vidrig, den krävde sin man för att överhuvudtaget gå att stänga, tror att dom har fixat det på 5050.

Manualer läser jag faktiskt alltid, först går jag igenom kameran, sedan läser jag manualen för att därefter försöka klura ut dom finesser som inte står i manualen (jag bara är sån). Sådana finns faktiskt oftare än man kan tro, särskilt i Olympus fall som inte är kända för att skriva bra manualer.

Har faktiskt dragit hem både 5050:ans & G3:s manual från nätet, Olympus har faktiskt lite att lära av Canon vad det gäller sådana.

Larsa.

Måste bara dra upp denna tråd igen. Var inne hos min handlare igen & testade med ett nytt ex. Samma seghet med skärmen avslagen!!!

Måste bara rätta lite, det är själva skärpeinställningen som tar längre tid när skärmen är avslagen, inget annat.

Jag tycker att det verkar fantastiskt om bara jag upptäckt detta, eller har jag bara stött på 2 dåliga ex? Jag vet i alla fall inte om jag ska köpa den eller inte, kanske kan leva med den defekten eller ha skärmen på för jämnan? Nja, det får nog bli nåt annat.

Larsa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar