Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket kanske borde expanderas till: "Därför att man kan när som helst ställa tillbaka filnamnet till början igen. Dessutom ändras filnamnen ofta, om man stoppar in ett kort som suttit i en annan kamera, om det finns några bilder kvar på det kortet."
 
I Nikon-kameror finns uppgift om antal exponeringar registrerat i EXIF-posten, gäller inte det Canon också?

Per.
 
901 är mappen det senare är antalet bilder som skapats i mappen.
 
Prova skapa en ny mapp i kameran så stegar den upp

Men om den som äger kameran nollar innan det nått 9998 så stegar inte den vad jag förstått.

JAg brukar nolla kamaran då det börjar närma sig då min 1Dmk2 är så knäpp att den skapar ju inte mappen själv, utan man får bara minneskortet fullt även om det är tomt.

Roine
 
Det är alltså så, att kameran börjar på 100-0001, då om man inte rör något, alltid använder samma minneskort och kameran inte tappar bort sig, då stämmer räknandet när man läser av filnamnet. Det enda man behöver göra är att minska första siffran med ett.

107-3456 är alltså bild 73456, på dagens kameror, som inte byter mapp förrän efter 9999 bilder.

Men nollställ själv, så blir det fel.
Stoppa in ett minneskort där det finns en bild som heter 5678 i mappen 100, när din kamera bara hade kommit till 1234, så kommer den genast att hoppa upp till 5679, för att inte skriva över det som redan finns på kortet.

Detta är för övrigt inte riktigt sant heller. Det blir nämligen inte 10000 bilder per mapp, utan 9999, då det inte finns någon bild som heter 0000. Du blir lurad på en för var 10000:e bild.
 
Jag har en 5D som jag tagit ca 9000 bilder med.

När den närmar sig 9999 st bilder, vad ska jag då göra för att den ska skapa en mapp som heter 101-0001 i stället för 100-0001?

Måste man skapa en egen mapp som heter 101-xxxx innan eller?

//Daniel
 
hej
tror du bara kan köra på, har inte behövt det på min 5D
MEn 1Dmk2 har en helt idiotisk hantering

Glömmer du att du e nära 99998 o börjar ta en serie så skiter det sig med fullt minne fast deet är tomt.

99999 skapas aldrig annat än vid vissa serietagnignar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.