Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrummet?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Hur har ni era mörkrum? Badrum, tvättstuga, annat? Har ni vatten i samma rum eller krånglar ni med slangar dragna?

Jag funderar på att göra i ordning ett mörkrum som slipper dela platsen med tvätten och där sakerna inte behöver plockas ihop lika kompakt efter varje gång. Två utrymmen att välja på finns nära tvättstugan men båda är utan vatten i rummen och med ganska kass ventilation. Någon som har smarta lösningar och tips i ett sånt fall? Vad tänkte ni på, prioriterade vid inredning av mörkrummet?
/Lotta

Att ha ett fönster man kan öppna varje halvtimme kan ge viss hjälp om ventilationen är så kass.

Börja att fundera på at få UT vattnet.

Själv har jag dragit vatten in till en kran och ut via en ho men sedan kom annan renovering emellan och snart är det dags att ta tag i det lilla utrymmet igen.

Tyvärr inga fönster att öppna. Det ena alternativet är en klädkammare, det andra ett rum med fönster av betongglas. Några fläktar som inte yr runt papperen kanske, förslag?

Ut borde nog kunna gå på samma sätt som in genom att koppla på nån slang för att tappa ur sköljen och dra till avloppet i tvättstugan, ska kolla det..

Om du har problem med utrymmet och ventilationen är Novas tankar ett bra, men tyvärr dyrt, alternativ. Dom tar liten plats och avger dessutom lite ångor då den öppna ytan är mycket liten.

Den lilla öppna ytan gör också att vätskorna oxiderar saktare och man kan ha dom stående med vätskorna i om man vill fortsätta ett par dagar senare.

Olle

När jag hade mörkrum i hemmet brydde jag mig inte om vatten i labbet.
Man behöver ju bara rinnande för sköljen och den kan man sköta utanför. Då slipper man också det mest störande ljudet av alla, rinn, rinn, rinn.

Jag hade följande process, gör en testbild, framkalla och ut i sköljen.
Under de tre-fyra minuter den sköljde bytte jag neg och gjorde en testbild av nästa.
När jag hade några färdiga testremsor började jag kopiera de ”riktiga” bilderna.
Sedan belyste jag alla bilderna och lade dem i en låda och framkallade dem på en gång. Jag pratar nu om fyra-fem stycken.

Man bör kolla om bilderna förändras av att ligga oframkallade en stund, vissa papper lider rejält av ”efterexponering” av den latenta bilden vilket gör att de mörknar innan framkallning.

För mig är öppet fönster viktigare än vatten. Synd att du inte har det.

Tackar för alla tips:)
Börjar nog med att prova miperts modell och låta sköljen stå kvar i tvättstugan. Är ventilationen för hemsk får jag väl lov att flytta tillbaks igen.

De där tankarna är dyrare än vad det skulle vara att dela tvättstugan med en ny vägg för mörkrum/tvättstuga. Tror väggen skulle locka mer om jag överhuvudtaget blir beredd att lägga pengar på förnyat mörkrum.
/Lotta

Jag kör stenhårt på badrummet, visst.. det är inte roligt att behöva städa bort allt varje gång, jag räknar med att det sammanlagt tar 25 minuter ungefär att sätta upp sakerna och ta ner allt och diska efter sig. Badrum har ju oftast hygglig ventilation. Kan vara svårare med el-uttagen... jag löste det så att jag kopplade in ett vanligt uttag till 3-fasen som är indragen för tvättmaskin.

Dessvärre så är jag väl rädd att man går in i mörkrummet mindre just för att det är så bökigt..

SunKi skrev:
Dessvärre så är jag väl rädd att man går in i mörkrummet mindre just för att det är så bökigt..

Precis. Det är nog inte meningen att det ska vara lätt kanske.. Det samma gäller ju i tvättstuga också och därav anledningen till att jag tänkte inreda "eget" rum för kemikalieslabbandet.

Jag har också mitt mörkrum i källaren och har inte brytt mig om något vatten o avlopp. När provlappen hamnat i fixet tänder jag en liten lampa och kollar upp hur det blev. Bilden gör jag sedan på direkten. Eftersom jag oftast jobbar med fiberpapper, processar jag färdigt t.o.m. HCA-badet. Därefter hamnar bilderna i en stor vattenbytta. När jag är färdig för dagen tar jag ut byttan, slutsköljer och torkar.

Fråga till Olle

Hej, jag ställde för något halvår/år sedan en fråga om just Novatankarna utan att få svar. Funkar de bra, alltså? Har du egen erfarenhet, och i så fall av vilken variant? Har funderat lite grand på Monochrometankarna för framkallare/stopp/första fix, och sedan skålar för resterande steg. Förmodligen skulle jag satsa på 30*40-storleken i så fall.

Hej Erik,
Jag ber om ursäkt att jag missat att svara dig tidigare.

Jag har deras allra enklaste modell, Print Pod.
Den består av tre löstagbara vertikala plasttankar i en hållare. Inga kranar för att tömma tankarna, utan man lyfter loss tanken och häller ut vätskan. Den fanns endast i 20x25 cm storlek. Jag tror inte den tillverkas längre.
Den har räckt för mina behov. Jag fotar inte så mycket i S/V.

Största fördelen är, förutom att den tar lite plats, att väskorna inte förstörs med detsamma, utan man kan fortsätta nästa dag med samma vätskor. Det under förutsättning att dom inte är förbrukade i själva framkallningsprocessen.
En nackdel med min modell är att man inte ser när kopian är färdigframkallad. Man får lita på klockan.

Förutom den modell du nämner finns det en med fyra tankar. Då kan du t ex använda den fjärde för ett ev andra fix.

Återkom gärna om du har fler frågor.
Här en länk till Nova: http://www.novadarkroom.com/home.htm

Olle

Mörkläggningstyg

Hej.

Jag håller just på med att fixa i ordning så att jag kan ha ett mörkrum i min tvättstuga. Någon som har bra tips på hur man kan sätta upp mörkläggningstyg för dörrarna/fönstret jag har. Jag har funderat på vanliga gardinstänger att hänga upp tyget på. Någon som har erfarenhet av detta?

-Angelica

Fönstret blir väl besvärligast att få tätt. Jag jag har sågat till en masonitskiva som täcker rutan. Där läcker det ändå så mycket ljus, att jag har en bit svart byggplast utanför. Den täcker hela fönstersmygen. Det blir så pass tätt att jag kan ladda framkallningsdosan utan att filmen slöjas.

Film kräver mer totalt mörker än papper. Jag använder en svart tygpåse (mörkrumssäck) för att ladda dosan.

För fönstret har jag skurit till en bit svart foamboard (svart papper med svart plastskum i mitten) så exakt som möjligt.

När jag pressat denna på plats blir det tillräckligt svart för förstoringsjobb. Dvs om inte solen ligger på superstarkt men då ska man väl ändå vara ute istället för att labba?

lotelo skrev:
Hur har ni era mörkrum? Badrum, tvättstuga, annat?
/Lotta

Jag hyr plats i ett mörkrum. Kan kanske vara ett alternativ och behöver inte vara så dyrt. Eller att man går ihop och delar kostnaderna.

Har ingen erfarenhet av fotoklubbar. Men de har kanske lagt ner sina mörkrum. Ja, förutom Uppsala då som lär vara något alldeles extra har jag hört.
/Ulf

Jag kom precis upp från mitt bygge.

Jag har satt upp en liten vägg längs ner och längst in i källaren. Där har jag gjort en torrbänk och en hylla med plats för två lådor från ikea. Dessa använder jag som våtbänk. Ovanför dessa har jag tänkt sätta upp gamla köksfläkten och dra ut den i ventilationshålet i väggen.

Skölj får vara i tvättstugan/badrummet eller precis utanför där jag dock bara har en kallkran.

Det är bara lite ljustätning, fläkten och lite smågrejer kvar så är det färdigt.

Fläkten kommer säkert att låta irriterande mycket men det löses med intervallkörning och MUSIK

Tinnitus av mörkrumskarbete, någon som hört om det tidigare? =)

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar