Annons

Ögonmussla EP-5 lossnar och lossnar och ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Ögonmusslan på min E-3 lossnar gång på gång. Efter tre månaders bruk har jag tappat två EP-5-ögonmusslor. Musslorna är helt enkelt gjorda så att de lätt glider av när de stöter emot något med hygglig friktion, till exempel en vanlig jacka.

Klämfattningen har ingen (effektiv) spärr som hindrar musslan att glida upp ur fästet. Jag drar mig för att limma fast den.

Är det någon som har en lösning på problemet? Det är för övrigt samma ögonmussla till E-3 som till de andra E-kamerahusen.

/Per
 
Det blir lite bättre om man först släpper på de två skruvarna och sedan trycker ihop bygeln medans man skruvar fast dem igen.

Det finns annars musslor på ebay med metallbygel som lär sitta bättre, har dock inte provat dem.

Min lösning är att inte använda musslan alls... funkar utmärkt.

edit: Jag tycker E510:ans mussla sitter hårdare på E3:an än original faktiskt.
 
Tack för tipset! Man får väl se hur länge ögonmusslan sitter kvar efter justeringen ;-)

Jag föredrar att ha ögonmusslan på kameran som ett stötskydd för sökaren. Det där ebay-musslorna verkar intressanta, jag fann några hos Enjoy Your Camera:
http://www.enjoyyourcamera.com/advanced_search_result.php?keywords=eye+cup&x=0&y=0

Enjoy Your Camera är för övrigt bra att handla från. Jag köpte ett par Contax/Yashica-adaptrar till Olympushus från dem, och leveranstiden från beställning till dörr var bara några dagar.

/Per
 
EP-3 Augenmuschel (Ögonmussla för E-300)

Jag har kört med EP-3 ett tag, vilken är den diminutiva ögonmussla som levererades med E-300. Nu har jag bytt till den största EP-6, för att bättre kunna stödja kameran vid långa tider och med långa gluggar.

Jag har också märkt att det finns en risk att kunna tappa ögonmusslan, så det är ett problem Olympus borde kika på och förbättra. En klick lämpligt lim på rätta ställen kanske är en gångbar interimlösning.

Såg även att 1.35x sökarförstoraren från en tredjepartsleverantör har en låsskruv, men en sådan lösning kan eventuellt ställa till en större mekanisk skada, än om sökarmusslan lossnar vid yttre våld mot kameran. (Prioriteringar och kompromisser som alltid...)

Som 1:a april tips rekommenderas att montera musslan upp och ned, så trycks den snarare ofrivilligt på än av. Nackdelen är att den svängbara LCD'n då inte går att öppna utåt ;o)
 

Bilagor

  • ep-3.jpg
    ep-3.jpg
    82.1 KB · Visningar: 241
Är det samma fattning till alla ögonmusslorna, det vill säga, passar de på alla digitala Olympushus?

Man skulle kanske starta en gör-det-själv-sajt för hemgjorda ögonmusslor, i stil med den som finns för hemgjorda motljusskydd? ;-)

http://www.lenshoods.co.uk/

/Per
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.