Annons

D3 och D300 med Auto-ISO och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Har någon kommit underfund med hur man skall få bra och förutsägbara resultat med dessa kameror med Auto-ISO-funktionen på i kombination med extern blixt tex SB-800? Som jag tolkar det ökar kameran bara ISO-värdet utífrån blixtens kapacitet och tar inte hänsyn till det naturliga ljuset. Ställer jag in ISO 200 ökas inte ISO-talet på grundval av att det är för lite ljus i tex ett rum, som vid fotografering utan blixt, utan enbart blixtljuset ökas tills dess det inte räcker till. Har jag istället tex ISO 3200 inställt och har satt ner min SB-800 exempelvis 2 EV underexponerar kameran genom att sänka ISO-talet. Beroende på blixtläge tex med eller utan i-TTL BL FP kan det bli olika resultat. Tills vidare använder jag bara Auto-ISO utan blixt.

Erfarenheter och tips?
 
Jag har nu konstaterat att när Auto-ISO används med blixt gäller inte den kortaste slutartid man ställer in i fotomenyn som bottentid, som vid Auto-ISO utan blixt, utan istället den längsta tiden för blixt som ställs in i anpassningsmenyn. I M-läget gäller förstås vald slutartid.

Jag har fotograferat samma motiv med sex olika inställningar i Auto-ISO-läget. Både blixt och kamera är inställda utan någon exponeringskompensation.

1) Exponering utan blixt med ISO inställt på 200 ger ISO 200 med exponering på 1/400 s f 1.4,

2) Exponering med blixt i TTL BL FP med ISO inställt på 200 ger ISO 200 med exponering på 1/320 s f 1.4,

3) Exponering med blixt i TTL FP med ISO inställt på 200 ger också ISO 200 med exponering på 1/320 s f 1.4,

4) Exponering utan blixt med ISO inställt på HI-1/6400 ger HI-0.7/5000 med exponering på 1/8000 s f 1.4,

5) Exponering med blixt i TTL BL FP med ISO inställt på HI-1/6400 ger ISO 3200 med exponering på 1/8000 s f 1.4,

6) Exponering med blixt i TTL FP med ISO inställt på HI-1/6400 ger HI-1/6400 med exponering på 1/8000 s f 1.4.

Om jag börjar laborera med exponeringskompensation av både blixt och exponering i A-läget får jag andra resultat.Vid -2 EV på blixten och + 2 EV på exponeringen erhålls 1/2500 s f 1.4 ISO 2500 i TTL FP och ISO 1100 i TTL BL FP (rejäl underexponering). ISO HI-1/6400 inställt som ISO-tal. Ställer jag in en lämplig slutartid i M-läget och vrider upp exponeringskompensationen tex tre steg får jag en överexponering genom att ISO-talet höjs medan blixten ger oförändrad (?) ljusnivå.

Jag förstår inte logiken med Auto-ISO i kombination med blixt utan rekommenderar att använda blixt utan Auto-ISO-funktionen på.
 
Det ska ju inte vara FÖR enkelt att vara fotograf.:)

Bra genomgång för övrigt. Heder åt dig som bara orkar testa alla grejor. Jag konstaterade ganska snabbt att blixt fick bli ihop med manuellt val av ISO, men jag har inte undersökt det i närheten av lika noggrant som dig.
 
Marcus Hellberg skrev:
Det ska ju inte vara FÖR enkelt att vara fotograf.:)

Bra genomgång för övrigt. Heder åt dig som bara orkar testa alla grejor. Jag konstaterade ganska snabbt att blixt fick bli ihop med manuellt val av ISO, men jag har inte undersökt det i närheten av lika noggrant som dig.

Ja, men det är nog en hel del fotografer som vill ha reda på hur Nikon egentligen tänkt att vi skall använda Auto-ISO tillsammans med blixt. Någon logik och avsikt måste ju finnas.
 
Teodorian skrev:
Jag förstår inte logiken med Auto-ISO i kombination med blixt utan rekommenderar att använda blixt utan Auto-ISO-funktionen på.
Jag tror att Auto-ISO triggas av när blixtkapaciteten inte räcker till. Så är det med mina bilder i alla fall. När jag har blixten vänd sned bakåt och om det är för långt till en närmaste väg kickas Auto-ISO igång.

För övrigt har jag alltid klagat på att Auto-ISO inte fungerar med blixt på ett sätt som de flesta skulle förvänta sig. I. e. borde ISO anpassas till befintligt ljus. Precis på samma sätt som utan blixt. Blixten fyller bara skuggorna. Har aldrig förstått varför Nikon i princip tagit bort Auto-ISO funktionen för blixtfotograferingen.
 
timofej skrev:
Jag tror att Auto-ISO triggas av när blixtkapaciteten inte räcker till. Så är det med mina bilder i alla fall. När jag har blixten vänd sned bakåt och om det är för långt till en närmaste väg kickas Auto-ISO igång.

För övrigt har jag alltid klagat på att Auto-ISO inte fungerar med blixt på ett sätt som de flesta skulle förvänta sig. I. e. borde ISO anpassas till befintligt ljus. Precis på samma sätt som utan blixt. Blixten fyller bara skuggorna. Har aldrig förstått varför Nikon i princip tagit bort Auto-ISO funktionen för blixtfotograferingen.

Ja, men hur användbart är det att ha ISO 200 inställt, Auto-ISO och SB-800 inomhus och ISO-talet inte höjs förrän blixten "maxat ut"?! Hela idén med TTL BL FP är ju att blanda befintligt ljus med upplättande blixtljus - inte att blixtljuset skall dominera.
 
Teodorian skrev:
Ja, men hur användbart är det att ha ISO 200 inställt, Auto-ISO och SB-800 inomhus och ISO-talet inte höjs förrän blixten "maxat ut"?! Hela idén med TTL BL FP är ju att blanda befintligt ljus med upplättande blixtljus - inte att blixtljuset skall dominera.

Jag har testat köra Auto-ISO på min kamera med SB-800 inställd på TTL BL FP och blixten behöver inte gå på full effekt innan ISO ökar. Jag skulle uppskatta att ISO-talet justerades så att blixten aldrig behövde ge mer än 1/4 av effekten.
 
Som jag gör i fall som du beskriver är att jag i kamerans speciella meny för blitexponering, du vet den där kanppen som sitter till vänster om blixten på D300, vrider ner exponeringen. Du slår blixten ett steg under, men inte själva exponeringen som helhet. Hur D 3 fungerar vet jag inte, men jag har för mig att man kan ställa motsvarande direkt på blixten.
Mvh
JB
 
Har haft detta liggande på datorn och kopierar in nedan hämtat från en tråd på nikonians:

And now, two other issues - P Mode and Flash...
In P mode (which I never use) the camera works in what may seem to be an odd way, causing you to think that something has gone wrong.
With Auto-ISO off the camera behaves as expected in P mode and the full range of exposures for your lens is available to you.
With Auto-ISO on, the camera I is limited by the minimum shutter speed you select in the Auto-ISO settings.
In other words, with Auto ISO off and 100 ISO selected, the camera will, in P mode, give you choices of aperture/shutter speed combinations from your maximum to minimum aperture settings.
With Auto-ISO on the maximum aperture available is the same but the minimum aperture/shutter speed combination is limited by the minimum shutter speed you set when configuring Auto-ISO. Once you get to those limits, turning the command wheel just takes you into a "dead click zone" where nothing happens.
Example.. Lens with f4-f22 range - 100 ISO
P mode Auto-ISO off
Combinations of aperture/shutter speed available from 1/400 @ f4 to 1/15 @ f22 using 100 ISO
P Mode Auto-ISO on - minimum shutter speed set = 1/125
Combinations of aperture/shutter speed available from 1/400 @ f4 to f7.1 @ 1/125 using 100 ISO
In the latter case, once into the "dead click zone", each dead click of the command dial takes you further away from your start or end point. For example, if you click 8 clicks past the f7.1 above, not only will nothing happen but you will need to click 9 clicks in the opposite direction before you see a change in the exposure reading.
In the above example the ISO remains at 100 because the camera will never change the ISO unless it needs to because it has run out of avilable apertures or shutter speeds.
And, finally Flash...
Sometimes the camera can give unpredictable results when using Auto-ISO with flash in TTL mode. I don't know definitively why this is but it's probably because there are two unknown variables to be taken into account at the same time - the FV plus the ISO (How can the camera determine exactly what ISO is required with what flash power? It can calculate one unknown parameter, but not two at the same time. At least that's my theory). I never use Auto-ISO with TTL flash.
In TTL-BL, Auto-ISO is not a problem because the EV is calculated for the whole scene as normal and the flash is acting only as a fill-in.
 
Jag skrev just ett inlägg om det här (borde ju uppenbarligen använt sökfunktionen ;-) ).

På detta sätt fungerade väl inte D200 t ex?

Jag tycker det är fruktansvärt irriterande att ställa in en exponering i M-läge med ISO 800 för lagom bakgrundsljus och sen ta ett kort med blixten och få bakgrunden tokmycket underexponerad eftersom auto-ISO justerat NER ISO till 200!!!

Får helt enkelt leva utan auto-ISO när jag använder blixt. Jag behöver ju inte auto-ISO vid den här typen av fotigrafering, men det blir jobbigt att komma ihåg att stänga av bara för man sätter på blixten. Mycket underligt av Nikon.

/David
 
Med inbyggda blixten och D700 ligger ISO kvar på golvet. Märkligt att extern blix gör skillnad på det..

Vet inte om det var mitt inlägg du syftade på men för mig var problemet att auto-ISO SÄNKER ISO under det jag ställt in inte att det höjs. I exemplet hade jag ställt ISO på 800 men när bilden tas så har plötsligt ISO sänkts till ISO 200.
 
Vet inte om det var mitt inlägg du syftade på men för mig var problemet att auto-ISO SÄNKER ISO under det jag ställt in inte att det höjs. I exemplet hade jag ställt ISO på 800 men när bilden tas så har plötsligt ISO sänkts till ISO 200.


Jo jag förstår det och det är ju inte så praktiskt om man tex vill blanda ljus. Jag testade med inbyggda blixten och då verkar det inte inträffa, ISO ligger kvar.
 
Jo jag förstår det och det är ju inte så praktiskt om man tex vill blanda ljus. Jag testade med inbyggda blixten och då verkar det inte inträffa, ISO ligger kvar.

Ja du har rätt den inbyggda beter sig som jag hade förväntat mig att auto-ISO ska funka. Har även provat min SB-800 och med den liksom SB-600 på kameran blir det knas.
 
Jag har använt TTL BL och det är det som ställt till det, på vanlig TTL med blixten fungerar det som jag förväntade mig. Problem solved! (När det gällde mitt problem alltså)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.