Annons

Skärpning av D3-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har själv inte hunnit experimentera alls med skärpningsinställningar i bildbehandlingen av D3-filer. Det har ju diskuterats en del om att D3:an både behöver mer skärpning och andra inställningar än andra kameror tex D2X.

Har någon här på Fotosidan testat olika skärpningsinställningar för D3:an - resultatet? Skärper ni i rawkonverteraren och/eller i Photoshop?

Här är en som prövat:
http://nikongear.com/smf/index.php?topic=7942.0
 
Hej!

Nu har jag ju inte D3 utan D300. Jag upplever att D300 behöver en hel del skärpning, jag jämför nu med D50. Jag gör den i RAW-konverteraren (Capture NX). Jag upplever det också som att NX gör ett bättre jobb än Lightroom och CS3, men det är min uppfattning. Jag har också en bank inställd för JPEG, där gör jag skärpningen i kameran och har den då ställd till 7.

Hampus
 
Bäst är nog att kompensera för sensorns oskärpa genom att lägga på en lätt uppskärpning i råformatskonverteringen.

Sedan lägger man på ytterligare en skärpa när man behandlat klart bilden - då anpassad efter vad den ska användas till.
 
(Brusreduceringen i Capture NX är hemsk! Ser precis ut som i NeatImage..)

Ja, filerna måste skärpas, jag skärper dock inget i Raw-hanteringen om jag fotat från Iso 3200 och uppåt, då krävs det mer genomtänkt skärpning i PS.

Jag tycker inte filerna behöver mer skärpning än de från 5D.. eller så är skillnaden marginell helt enkelt.
 
elohim skrev:
Bäst är nog att kompensera för sensorns oskärpa genom att lägga på en lätt uppskärpning i råformatskonverteringen.

Sedan lägger man på ytterligare en skärpa när man behandlat klart bilden - då anpassad efter vad den ska användas till.

Jo, det finns principiella regler för skärpning i olika steg för DSLR. Det jag var ute efter här var om någon med en D3:a kommit fram till om kameran verkligen kräver mer skärpning än andra kameror och i så fall vilka inställningar som blir bäst. Sedan kan detta givetvis vara motivberoende och kopplat till ISO-nivån.
 
Hur skärper man bäst D3-filerna? Ingen som jämfört behovet av skärpning, både mängd och metod, mellan D3 och andra kameror som tex Nikon D2X?

Björn Rörslett skriver om skärpning i sin recension av D3:an, men ger ingen fingervisning om hur skärpningen bäst skall ske (http://216.239.59.104/search?q=cach...2.html+sharpening+d3-files&hl=sv&ct=clnk&cd=6):

"Compared to output from other Nikon models, the files from the D3 will need careful sharpening as they are prepared for their final output destination. The jpgs at default camera settings are good to go for being printed directly, so are not the best starting point for pixel-peeping activity unless you are familiar with pre-press work. Unless you rush the files to a news desk, resizing and a good deal of sharpening are necessary ingredients in the work flow to make the D3 images exhibit their inherent quality."

Här diskuteras också skärpning av D3-filer:

http://216.239.59.104/search?q=cach...00NvpN+sharpening+d3-files&hl=sv&ct=clnk&cd=8

http://216.239.59.104/search?q=cach...606199+sharpening+d3-files&hl=sv&ct=clnk&cd=1

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=577&page=2

"In general double the sharpening numbers you are used to with a D200 or D2X, cut the radius in half and us little to no threshold, maybe use 1. For example 250/.3/0 (1) works really really well at ISO 200-800. After 800 you need to watch that 250 sharpening number and back it off. But in general sharpen more and radius less. All that detail yo were expecting IS there.

In NX I slam the sharpening slider all the way to 100 and then use about 2-3 radius and 0-1 threshold.

It takes time to get accustomed to the D3 look 'cause it isn't a FF D2X. Images are sharp and they are detailed but they pull it off in a different way with a different look.

I printed at a few different USM settings in NX. 100/3/2, 100/5/3 and 80/3/2.

Know what? In one shot the 80/3/2 looks better than the 100/3/1 shot and in the other the 100/5/3 shot is still very sharp but smoother in the way the 70'sish womens skin looks. But still all the differences are extremely small. But I stand by what I say about lots of USM and very little radius compared to what you would think is right. Sharpen alot and then take the edge off with radius and threshold.

BTW the USM setting for a 12,800 image with in camera NR set to Low (recommend that), in camera B&W conversion and in camera USM turned off was 35/2/2 in NX."

Lite om skärpning i allmänhet:

http://www.ronbigelow.com/articles/sharpen1/sharpen1.htm

http://dptnt.com/2007/11/high-pass-sharpening-using-nikon-capture-nx/

http://www.bythom.com/sharpening.htm
 
Teodorian skrev:

For example 250/.3/0 (1) works really really well at ISO 200-800. After 800 you need to watch that 250 sharpening number and back it off. But in general sharpen more and radius less. All that detail yo were expecting IS there.[/url]

Oj..jäklar.. 250% ?

Jag har aldrig skärpt mina bilder över 150% oavsett kamera. Själv kör jag någonstans mellan 80-150% / 0.3 / 0 i CS, för web. För utskrift kör jag nästan alltid 100% / 1,5 / 0-10

Bilder från mitt 85/1.4 går nästan inte att skärpa alls för web. Det är sanslöst skarpt. Kanske 50% som mest
 
Jeppe skrev:
Oj..jäklar.. 250% ?

Jag har aldrig skärpt mina bilder över 150% oavsett kamera. Själv kör jag någonstans mellan 80-150% / 0.3 / 0 i CS, för web. För utskrift kör jag nästan alltid 100% / 1,5 / 0-10

Bilder från mitt 85/1.4 går nästan inte att skärpa alls för web. Det är sanslöst skarpt. Kanske 50% som mest

Du märker inte något ökat behov av skärpning av dina D3-filer jämfört med Canon-filerna?
 
För webben kör jag oftast Smart Sharpening 100%, 0,3. I vissa extrema fall har jag gått upp till 200%, för effektens skull.

Jag körde ungefär samma värden med min Eos 5D.
 
Jag kör faktiskt alltid bara Högpass-skärpning.. tycker det funkar fantastiskt! Behövs ingen annan skärpning, o så förstärker man inte bruset speciellt mycket heller.
 
Teodorian skrev:
Du märker inte något ökat behov av skärpning av dina D3-filer jämfört med Canon-filerna?

Nix... jag vet inte om själva pixelstorleken kan ha betydelse. 1D MkII som jag körde har 8.2µm stora pixlar, D3:an har 8.45µm. Men faktum är att jag körde upp till 150% redan med min 10D och den har bara 7.4µm stora pixlar.

Fast naturligtvis beror det inte bara på kameran, vilken optik man använder är också en bidragande faktor. Jag blev grymt imponerad av AF-D 85/1.4.. Helt grymma bilder direkt ur kameran. Visst, lite krispigare med oskarp mask..
 
AA-filtret har väl större betydelse än pixlarnas storlek i så fall?

Är det fusk att köra smart sharpen i stället för USM förresten? (säger en som inte är så bra på sånt).

Visst är det skillnad på olika objektiv hur mycket skärpning som behövs - med 105/2,5 behövs nästan ingen skärpning alls för porträttbilder tycker jag (och samma med 85/1,4). 70-200:an behöver mer - i synnerhet på 200mm på lite längre avstånd ...
 
Spelar det någon hur man skärper sina D3-filer? Går det lika bra att skärpa direkt i kameran som att göra det i bildbehandlingen?

Det finns en oändlig massa sätt och metoder för skärpning av digitalbilder. Min avsikt här är blott att ge en vink om hur skärpning i kameran står sig mot skärpning i efterhand med oskarp mask (USM) i Photoshop CS2.

Tanken med att testa detta var främst för att undersöka tre saker.

1) Hur är styrkan i skärpningen i kameran jämfört med skärpning genom USM?,

2) Vilken är den upplevda kvaliteten i skärpningen direkt i kameran i förhållande till USM?,

3) Vilken påverkan har den generella skärpningen i kameran på oskärpeområden i bilden i förhållande till oskärpt fil?. Skärpningen i efterhand med USM sker enbart på de områden som jag vill skärpa.

Hela den oskärpta bilden tagen med D3:an, 24-70/2.8 på 70 mm, f2.8, 1/100 s, ISO 400:
 

Bilagor

  • view nx-080404-1739- copy0.jpg
    view nx-080404-1739- copy0.jpg
    81.4 KB · Visningar: 194
Utsnitt (e:t i present i fokus) med skärpning i kameran: 0, 3, 6 och 9.
 

Bilagor

  • skärpa1.jpg
    skärpa1.jpg
    78.8 KB · Visningar: 124
Den skärpning jag själv brukar göra: USM 75, 1, 2; Focal Blade plug-in De Blur Pro 100% mm; USM 75, 0.5, 0.
 

Bilagor

  • skärpa4.1.jpg
    skärpa4.1.jpg
    70.8 KB · Visningar: 120
Den interna skärpningen i kameran är stark i förhållande till den jag i regel gör i bildbehandlingen efteråt. Här är en jämförelse av styrka 3 i kameraskärpningen och den starkaste skärpning jag brukar göra (se inlägget ovan). Jag har här lagt på lokal kontrast (USM 10, 10, 0) på båda filerna vilket jag alltid brukar göra som en del av min bildbehandling.
 

Bilagor

  • skärpa4.4.jpg
    skärpa4.4.jpg
    55.8 KB · Visningar: 117
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.