Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
Nu är det såhär att jag har Nikon D80 18-135mm, men känner för att uppgradera mig lite. Jag har spanat på lite olika objektiv, men vet inte riktigt vad som passar mig..

Jag älskar att fota naturbilder, men jag är också något intresserad av närbilder. Har funderat lite på Nikkor 55-200mm, men jag har också haft tankar om dess 60mm, men vet som sagt inte om dessa passar mig och mitt fotande.

När jag kollar igenom vad jag mestadels fotar är det inte extrema distansförhållanden mellan objektiv och motiv, och mina "närbilder" är inte särskillt macro.. Jag fotar alltså mestadels någonstans däremellan. Modellfotar ibland, dock inte särskillt mycket. Min känsla ligger i naturen..
Mitt bland djungeln vet jag inte vad för objektiv som kan passa mig och mitt fotande. Bör jag överväga att köpa ett, och i så fall vilket, eller ska man satsa på två olika, då i så fall vad för några?

// Alexa
 
AlexaAndersson skrev:
Nu är det såhär att jag har Nikon D80 18-135mm, men känner för att uppgradera mig lite.

[...]

När jag kollar igenom vad jag mestadels fotar är det inte extrema distansförhållanden mellan objektiv och motiv, och mina "närbilder" är inte särskillt macro..

Så är det något du saknar alls? Är kvalitén på ditt objketiv för dåligt? För dålig känsla i det? För tungt? För lätt? För dålig ljusstyrka?

Eller är det bara en allmän känsla av att du har för mycket pengar och behöver göra något åt saken? :)

Per.
 
Nja, mitt svar på det ligger väl någonstans mittemellan. Det känns "tråkigt" att bara ha ett objktiv, även fast jag får ut mycket av mina bilder. Är absolut inte missnöjd med mit 18-135mm, men jag vill sk. vidga mina vyer, dvs skaffa ett objektiv med fler möjligheter och nya perspektiv för vad jag fotar.
Det kan väl inte vara så att jag redan har det ulitimata?

// Alexa
 
Undrar också om frågeställningen handlar om ett köpbehov eller ett konkret fotografiskt behov.

Kan annars rekommedera Sigmas 10-20. Den vidgar verkligen vyerna. Presterar bra optiskt också.
 
Det du saknar är förmodligen ljustyrkan och ett kortare skärpedjup än vad ditt 18-135mm kan prestera. För Modellfoto och Porträttbilder så passar Nikkor 50mm/1,8 och Nikkor 85mm/1,8 mycket bra. Vill du ha något mer zoom och bättre ljusstyrka så är Sigma 70-200mm/2,8 Macro ett prisvärt alternativ. Sigma 70-200/2,8 ger också mycket fina porträttbilder utomhus med vacker bokeh. Om du investerar i ett set automatiska mellanringar så får du ett mycket bra macroobjektiv samtidigt.
 
Maxieboy skrev:
Om du investerar i ett set automatiska mellanringar så får du ett mycket bra macroobjektiv samtidigt.

Hej lånar din tråd lite.
Hur är det med D80 och mellamringar? Funkar ljusmätningen? Cyberphoto säger en sak, Skandinavianphoto en annan.

/ Siste
 
Sitter oxå med en D80 med 18-135 objektivet.

Dom objektiv jag ska köpa är:

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 , skoj att ta makrobilder och den ska tydligen vara helt okej för porträtt, ca 3800:-

Nikon 50mm 1.8, alla lovordar det och det är riktigt billigt. ca 1300:-

Eventuellt Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO ca 2200:-
eller spara ett tag ock köpa nikons 70-300 VR, kostar dock 5800:- och jag vet inte hur mycket bättre det är.
 
Jag har också en D80 och jag kan ju alltid berätta hur jag tänkt vid nyköp av objektiv, så får du bestämma dig om det hjälper dig eller inte. Jag kan tillägga att jag har en tämligen stram studentbudget.

Köpte min D80 i mars, med kit-objektivet 18-70mm, vilket jag är mycket nöjd med! Det är så att säga standardobjektivet än idag.

Kompletterade efter tre månader med ett Nikkor 55-200 VR för att prova på de lite högre brännvidderna, och då jag ej hade råd med ett ljusstarkt objektiv passade denna VR-variant bra. Dessutom går den ju ner till brännvidd 55mm vilket gör det till ett helt OK "ensamobjektiv" om man ej vill ha med hela fotoväskan.

Jag har nu funderat vad nästa steg ska bli och flera bra alternativ tycks finnas utifrån budget och önskemål. Jag har lånad ett Tamron 90/2.8-makroobjektiv och testat och det är lika bra som alla säger! Toppenbilder!

Då jag börjat fota en del inomhus på lite avstånd, ville jag ha ett ljusstarkt objektiv med viss förstoringsgrad. Hade jag haft gott om pengar hade jag nog valt Sigma 70-200/2.8 telezoom (ca 9000:), vilket ska vara bra till sport (vilket jag vill fota lite), men begränsad budget och det faktum att jag har mitt 55-200 VR, ledde in mig på spåret Nikkor 85/1.8D som ju är ljusstarkt (inomhus!) och en bra brännvid för porträtt. Detta objektiv kostar ungefär som Tamrons macro ovan, kring 4000:-. Det finns en ljusstarkare storebror som ska vara nåt bland det bästa Nikon gjort, 85/1,4D, men den kostar 11000:- och var för dyr för mig.

Så... Jag kommer snart ha 3 objektiv:
18-70mm
55-200mm VR
85mm

Som synes saknas ett regelrätt makroobjektiv, extrem vidvinkel samt en telezoom med längre brännvidd. Får se vad jag tycker om det fasta objektivet. Det finns 50/1.8 och 50/1.4 att välja på, vilka kanske kan vara något för mig om jag gillar 85/1.8D-varianten.

Lycka till!
 
AlexaAndersson skrev:
Då är det väl snarare så att jag är köpsugen, samtidigt som jag vill kunna få ut mer av mina bilder än vad jag redan kan :)

Jag tycker du skall titta närmare på en super-vidvinkel zoom, ett sådant kommer verkligen öppna vyerna för dig samt få din kreativitet att öka, väldigt roliga att använda är dom också.

Exempel på objektiv är Sigmas 10-20 som Johan rekomenderade, eller Tokinas 12-24, har du råd så är Nikons 12-24 det bästa valet.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.