Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löda egen TTL-förlängningskabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusAndersson

Aktiv medlem
Det är en kabel på minst 2-3 meter som jag skulle vilja ha mellan kamerans hotshoekontakt och blixtens hotshoe.

Canon har en variant för 600:-, Olympus har en för runt 1000:-.

Jag letar efter lösa hotshoe-kontakter och minst två meters kabel till denna, så det bara är för mig att löda ihop.

Detta måste gå att fixa för mindre än 600:- tycker jag, men var hittar jag hotshoekontakterna?
 
Jag är inne på samma spår men det är inte lätt att hitta sådana kontakter, säg till om du hittar dem.

Enda lösningen jag hittat än så länge är att handla en Canon-sladd för ~300kr på ebay och löda på en egen förlängningssladd.
 
Skulle det finnas billiga lösa kontakter skulle alla löda egna, plus att tillverkarnas egna skulle tvingas ner i pris.

Jag vet att det finns eller åtminstone fanns ett amerikanskt företag specialiserat på studiokablar som säljer kontaktdonen. De är dock dyrare än original, så det kan mycket väl vara så att de slaktar originalkablar.

Jessops i England hade också piratkablar förut som var lite billigare än original. Kolla det. Att skarva på längd är ju en enkel match.

Men Olympus eller Canon? Du vet väl om att det enda som är standardiserat i blixtkablarna är mittstiftet. Så det är inte omöjligt att det kan funka, men du kan lika gärna grilla kamera eller blixt om stiften sitter fel.

Hittar du ingen lösning kan du trösta dig med att blixtkablar trots att de är dyra faktiskt har rasat i pris de senaste åren. Innan sekelskiftet låg de på det dubbla.
 
jimh skrev:
Men Olympus eller Canon? Du vet väl om att det enda som är standardiserat i blixtkablarna är mittstiftet. Så det är inte omöjligt att det kan funka, men du kan lika gärna grilla kamera eller blixt om stiften sitter fel.

Allmänt känt i Olympusvärlden att Canon-kablarna passar för de är nämligen billigare än Olympus original (som även Pontus skrev).

Om jag inte missminner mig har Canon-kabeln bara ett extra stift vilket inte spelar någon roll.
 
Att de är billigare skrev han, däremot inte att det är verifierat att de passar. Men det är ju bra att de gör det.
 
Om man är duktig på att löda så är det inga problem att förlänga sladden till Canon´s TTL-sladd. En kompis till mig hjälpte mig att byta ut och löda sladden. Det blev en närmare 15 meter lång sladd. Efter de tester jag hittils gjort så verkar den fungera som den ska. Vi använde en nätverkssladd till förlängningen. Vad som är viktigt är att se till att sladden är ordentligt fäst i kontakterna så att inte lödningarna utsätts för någon kraft.
 
Flash-combo

henq skrev:
Allmänt känt i Olympusvärlden att Canon-kablarna passar för de är nämligen billigare än Olympus original (som även Pontus skrev).

Om jag inte missminner mig har Canon-kabeln bara ett extra stift vilket inte spelar någon roll.

Det stämmer bra, Canons kabel är både billigare och funkar utmärkt på Olympus/Panasonic/Leica D.

Det går t.o.m att använda den inbyggda blixten på en Olympus E-300/E-330 tillsammans med en extern blixt via Canon-kablen. En helt fantastisk blixt-kombo, pga att blixtkontakten inte sitter ovanpå den inbyggda blixten.
 

Bilagor

  • e-300flashcombo.jpg
    e-300flashcombo.jpg
    58.3 KB · Visningar: 1,375
Löda egen TTL-förlängningskabel

1. Köp något av dessa färdiga kablage:
• Olympus FL-CB05
• Canon Off-Camera Shoe Cord 2 (gammal utgången modell)
• Canon TTL Förlängningskabel OC-E3 (nya modellen)

2. Inhandla 6-poliga Min-DIN kontakter på t.ex. ELFA.
3. Låt den största delen av den befintliga kabeln vara kvar på den del av kablaget som är fäst i kamerans blixtsko.
• Klipp kabeln.
• Montera mini-DIN jacket (honuttaget) på den resulterande längre kabeln.
• Montera mini-DIN pluggen (stickproppen) på den kortare kabelbiten.
• Naturligtvis kan man även skruva upp blixtskon och löda in en annan kontakterad kabel (kommer inte ihåg om det är samma kontakt som till datorns tangentbord?)
4. Klipp till lämplig längd kabel och montera jack och plug.
5. Tejpar man de ihopsatta Mini-DIN kontakterna i skarven så är risken liten att de ramlar isär vid bruk.

Ref:
 

Bilagor

  • mini-din.jpg
    mini-din.jpg
    94.8 KB · Visningar: 1,418
Annars finns det kontakter som har en liten hasp i sig om man kollar mer på ljudsidan, mer specifikt på XLR-kontakter. Finns med ett antal olika poler och säkrar sig. Bättre i en studiomiljö och man slipper tejp, etc. Lite större till omfånget dock. Finns bland annat på ELFA.
 
Hejsan. Jag har en ETTLkabel som det pratas om... otroligt oanvändbar pga den korta längden men det kanske redan framgått ;)

När jag pratade med en elektriker/fotograf vad han dock tveksam om det gick att skarva hur som helst då det sitter motstånd i skon som är anpassat för längden på kabeln... är jag helt ute och cyklar nu eller ligger det någonting i det?
 
Har inte öppnat en kabel själv, men det kan vara så att du har ett motstånd i kabeln som ska begränsa strömmen till en viss nivå. En längre kabel ger i regel ett högre motstånd, vilket om det blir för långa kablar kan försämra förmågan att få fram signalerna. Använder man inte för smal diameter och det bara är 6V så lär det inte vara några som helst problem.

Någon som har en multimeter och en kabel kanske kan ta och mäta på det?
 
Jag mätte med en multimeter och konstaterade att det sitter en diod i serie med mittstiftet, förmodligen bara som ett enkelt kortslutnings-skydd.

Den relativt stora kontakten hos den del av Canon-kabeln som fästs på kameran huserar förmodligen också ett RFI-skydd, för att inte kamerans elektronik skall plocka upp eller avge externa störningar.

Gamla blixtar kan ju ha triggspänningar på upp emot 300V, vilket få av dagens digitalkameror tål. Jag tror det finns någon standard som nämner 24V, (ISO 10330:2002 Photography). Tillbehör såsom Wein Hot Shoe to Hot Shoe Safe Sync har därför varit en nödvändighet tillsammans med gamla blixtar. (Canons sladd innehåller varken någon zenerdiod eller triac, så sladden utgör inget skydd för kameran tillsammans med gamla blixtar med hög triggerspänning).

Jag provade att montera en gammal blixt på kabeln, en AGFATRONIC 360 CBS tillhörande en lika gammal OM-1, där spänningen på mittstiftet uppmättes till +60V. Tar man en modernare blixt, FL-36 som introducerades tillsammans med E-300, så mätes triggspänningen till endast 4.5V. Ofta ser man rekommendationen om max triggerspänning på 6V numera.

Beträffande max kabellängd, så likt andra seriella dataöverföringar, så påverkas den av kabelns impedans-karakteristik och fysisk längd. Tvinnad parkabel (Twisted Pair), är ju vanligt förekommande vid dataöverföring, vilken även den medför en viss signaldämpning. Eternet och Gigabit Ethernet (GigE) tar man till vid sträckor när det rör sig uppemot 100m.

Viktigare än signaldämpning är dock kravet på fördröjning, vilket t.ex. sätter den praktiska gränsen för hur lång en USB- (16') resp. firewire-kabel (4.5m) får vara, men de kan ju å andra sidan vara avsedda för väsentligt högre datatakter än vad som råder för en blixt-kamera kommunikation.

Varaktigheten hos en blixturladdning kan visserligen vara så kort som 1/40000s, dvs. 25µs. En blixtkabels fördröjning är nog marginell i detta sammanhang.

Både Michael Bass Designs och ParamountCords säljer moddade kablage baserade på Canons Off-Camera Shoe Cord 2, i längder upp till 25' resp. 40'.

Således ser jag inget problem med att klippa itu den existerande kabeln och skarva i en 10m kabel om så behövs.

Ref:
 
Kameror som 20D och 5D klarar blixtar med sync-spänning på upp till 250volt via PC-sync-kontakten, och på 5D även via hot-shoe. 20D vet jag inte om den även tar det via hot-shoe-anslutningen.


Saxat ur white paper för 20D.
"EOS-dedicated Speedlite: E-TTL II auto flash with EX-series Speedlite. PC
Terminal provided, not sensitive to PC card polarity; maximum sync line
voltage 250 volts"


Saxat ur White Paper för 5D.
"In another clever bit of reliability engineering, because the electronic
X-contact has been added to the sync contacts, the shutter unit's X-sync
function uses an optically detected, contactless switch instead of a
mechanical switch. This contributes to high durability and high reliability
when a Speedlite is used, and also can handle trigger circuit voltages up to
250V from non-dedicated flash units, whether they are connected through the
hot shoe or the provided PC socket."
 
Förlängningskabel

En snygg implementering har signaturen OlyFlyer gjort.

Ev. skulle förslaget här ovan på kontakter med lås typ XLR vara bättre, men mini-DIN låser faktiskt ganska bra. Lite finurligt att löda bara.

Helst skulle man kanske vilja ha ett uttag för 3.5mm jack som kanske skulle kunna rymmas också, så att även en extern trådlös blixt via radio kunnat anslutas till centrumstiftet.

Ref:
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar