Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa från B&G N.Y - Behöver lite råd... =)

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Klurar på att köpa ett Nikon 18-200 VR från B&H, New York. Ser att de har två olika modeller, en med markeringen "USA" och en "Imported", där den sistnämnda har betydligt lägre pris.

För att jag ska ha en godkänd garanti här i Sverige på produkten jag köper, måste denna då vara av "Imported"-varianden, eller vad är det som gäller? Kanske är det bara så att det är på kamerahus som det finns garantirestriktioner?

Kan jag sedan räkna rätt av på vad den kostar i USD + lägga till deras kostnad för frakt till Sverige och sedan sonika ta denna summa och göra om på ex. Forex sidor för att få priset för dagen, eller kommer det tillkomma mer?

Behöver lite råd...

Mvh
Fredrik Jacobsson
 
Det måste vara USA-varianten för att du skall ha gällande världsgaranti gentemot Nikon Sverige. Dvs, det får inte vara "gråimport" ("imported").
 
Hallå Fredrik!

Jag tror att det är så här.

Om du köper ett "Imported"-objektiv så måste du skicka det till B&H för garantiärende.

Om du istället köper att "USA"-objektiv så har du världsgaranti och kan lämna in det vart du vill.

// Tobbe
 
Om du ska beställa hit så måste du såklart räkna priset du får i kronor * 1,25 så att du får med momsen. Den kommer du inte slippa undan. Sen tror ja inte att det är nån tull på obektiv va så det ska inte bli nått ner. Kolla tullverkets hemsida för exakt info.
 
Det är cirka 7% tull på objektiv. Dessutom brukar det tillkomma några hundra kronor i expeditionsavgift som speditionsfirman tar ut för att de sköter om förtullningen.

Momsen räknas på totalpriset, dvs inklusive frakt och tull.
 
Om du tar priset + frakten i kronor x 1,3 så hamnar du nog rätt med tull+expeditionsavgift+moms. Jag beställde ett Canon 70-200 f2.8L IS + Canons extender 1.4 EF II och några filter, och då hamnade det på x 1,3. Beställde i onsdags och fick prylarna hemkörda före kl 10 idag, väldigt snabbt och smidigt, också sparade man några kronor så resten av familjen också kan få några julklappar.

/ Peter
 
Tänkte kolla vad totalpriset skulle hamna på genom att lägga lite varor i varukorgen på B6H.

Vid utcheckning (steg 1/3) stod det
Note: B&H Photo Video does not ship to Sweden

Är det något nytt eller skall man inte bry sig om det?
 
Det finns två sorters checkout. "Google Checkout" fungerar bara för leverans till USA. Den vanliga checkouten fungerar för leverans till Sverige.
 
är med sugen att beställa från usa. så det räcker att räkna med * 1,3 för det är väll typ 600kr i frakt 6% tull sen moms på det på 25%. vad fick du betala för ditt paket allt som allt? fundera på att köpa samma objektiv
 
Jag har beställt...

...ett par gånger från B&H. En gång begagnade blixtar och nu senast ett 70-200 2,8L IS. Även med frakt, tull, moms och expiditionsavgifter blir det cirka 25-30% billigare.

De är smidiga att handla med och grejjorna kommer rätt snabbt.

Hur garantin funkar kan jag inte svara på. Ring och fråga.

mvh
Peter
 
Santa771 skrev:
är med sugen att beställa från usa. så det räcker att räkna med * 1,3 för det är väll typ 600kr i frakt 6% tull sen moms på det på 25%. vad fick du betala för ditt paket allt som allt? fundera på att köpa samma objektiv
Om det är mig Du menar så blev det X 1,31 när jag beställde, beror naturligtvis på vikt och hur mycket man handlar för + dollarkursen. Jag handlade för $ 2013,85 + frakt $ 70.55 (UPS) och då blev tull 431kr, expeditionsavgift 148kr och momsen 3517kr, man får betala det som står i kronor kontant (tar inte kort) till UPS när dom levererar (skönt att slippa ¨strula¨ med tullavgiften och momsen själv).

/ Peter
 
BoF_ skrev:
man får betala det som står i kronor kontant (tar inte kort) till UPS när dom levererar (skönt att slippa ¨strula¨ med tullavgiften och momsen själv).
När jag köpte ett objektiv från B&H för ungefär en månad sen så ringde UPS upp mig kvällen innan leverans och ville ha ett kreditkortsnummer för betalning av tull, moms och expeditionsavgift.

Eftersom jag inte brukar lämna ut mitt kreditkortsnummer till okända människor som ringer mig, så bad jag om ett verifierbart telefonnummer som jag kunde ringa upp på, vilket jag fick via email, tillsammans med en PDF med fakturan. Då ringde jag upp UPS och gav dem mitt kreditkortsnummer. Mycket bekväm och bra service.

(Betalningen till B&H går förstås via kreditkortet också, men de kräver att få en bild på både fram- och baksidan av kortet första gången man handlar av dem. De har ett bra automatiserat system för det via webben, så om man bara lyckas fotografera sitt kort så är det inga problem.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.