Annons

Motljusskydd till EF-S 17-55/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har tips på annat motljusskydd än original (som jag har) till EF-S 17-55/2,8?
Originalet är ju så förbaskat stort och tar lite väl mycket plats i väskan.

Skulle vilja hitta ett smidigare men som inte ger problem med varken ströljus eller att det syns i fullt vidvinkelläge! Kanske en utopi!?

Mvh!
// Niklas
 
Jag vänder min med "blomman" inåt!
Då tar den inte mycket plats!
 

Bilagor

  • img_0948_400.jpg
    img_0948_400.jpg
    40.6 KB · Visningar: 428
JojjoGbg skrev:
Jag vänder min med "blomman" inåt!
Då tar den inte mycket plats!

Hmm, jo jag vänder också på mitt men det tar ju ändå en väldans plats (jämfört med ex. Sigmas motljusskydd). Så jag söker med andra ord ett som, just i bakvänt läge, smiter åt lite tightare!

Tack för tipset i alla fall!

Mvh!
// Niklas
 
Så här ser det ut med det alternativa skyddet. Kanske ingen jätte skillnad?
 

Bilagor

  • motljusskydd.jpg
    motljusskydd.jpg
    41.5 KB · Visningar: 362
Senast ändrad:
AFJ skrev:
Så här ser det ut med det alternativa skyddet. Kanske ingen jätte skillnad?

Perspektivet på din bild (tack föresten) visar ju inte riktigt hur mycket luft utanför objektivkroppen som "går till spillo" i väskan när det är bakvänt!

Nu har jag inte mitt objektiv med mig på jobbet (ibland har jag med mig kameran med objektiv naturligtvis) så jag kan inte mäta diametern på motljusskyddet. Så jag får vänta med det tills jag kommer hem senare i kväll.

Om det inte skiljer något (eller väldigt lite) på mitt och på det som du har är det kanske inte så stor idé att byta ut det jag redan har. Om du har möjlighet att mäta diametern på det du har vore jag tacksam!

Jag återkommer med fysiska mått (hmm, det kanske jag kan leta reda på via internet någonstanns, måste kolla) på det jag har!

Mvh!
// Niklas
 
Du har rätt, det blev ingen vidare illustrativ bild! :)

Största diametern är99 mm. "Höjden" är som mest 49 mm, mätt med linjal så give or take 1 mm.

Någon avgörande skillnad tror jag inte det gör.

Jag köpte detta därför att jag inte fick tag i originalet.

Fördelen är ju att denna glugg är den som oftast sitter på så det är sällan det tar plats i fotoväskan! :)

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Fördelen är ju att denna glugg är den som oftast sitter på så det är sällan det tar plats i fotoväskan! :)

Mvh
Anders

Rätt! Håller med dig! Skälet till inköpet av gluggen, för egen del, var/är just att använda den som normalzoom varför den sitter på till största delen av tiden. Dock transporteras ju utrustningen ibland och det är då den tar sin beskärda del av utrymmet.

Antar att man får leva med det om man inte vill köpa en annan glugg som tar mindre plats! ;-)

Skall kolla när jag kommer hem storleken på originalet och lägga in det i tråden så kan om inte annnat andra läsa om det i framtiden, om intresse finns!

Tack för ett snabbt, konkret och informativt svar!

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
Mått på original motljusskydd är:

Största dia. = 108 mm
Längd = 60 mm

Mvh!
// Niklas

Om det är tight i väskan är ju en centimeter extra en skillnad som märks, men kanske inte tillräckligt för att byta?

En kanske än mer intressant frågeställning är ju om skydden ger olika bildresultat? Kanske är originalet bättre?

Mvh

Anders
 
AFJ skrev:
Om det är tight i väskan är ju en centimeter extra en skillnad som märks, men kanske inte tillräckligt för att byta?

En kanske än mer intressant frågeställning är ju om skydden ger olika bildresultat? Kanske är originalet bättre?

Mvh

Anders

Njae 400kr för 1cm känns inte motiverat tycker jag!

Vad gäller resutatet har jag inga problem med att ex. motljusskyddet syns eller ger skugga vid max vidvinkelläget.

Vad beträffar ströljus har jag inte funderat på det så mycket och heller inte, vad jag minns, tagit bilder med ex. lågt stående sol och sidljus snett frammifrån då sidoljus (stråljus, heter det så?) så jag kan nog inte göra en korrekt bedömning av det i dagsläget!

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.