Annons

Ny Diana+

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har precis fått den nya Diana-kameran tillverkad i Kina även den (på uppdrag av Lomografiska sällskapet i Wien-Österike). Har ännu inte provat den men ska ta en film under dagen. Diana+ är en vidareutveckling av original-Dianan med flera nya funktioner. Utvändigt exakt samma skal med några få ändringar. Invändigt lite mera ändringar. Nu även möjlighet att skruva bort optikfronten och fota med pinhole. Pinholefunktionen kan även användas med optiken på och erbjuder därmed ytterligare en bildmöjlighet som ska bli intressant att utforska. Tllkommit har också stativgänga samt en liten plastbit som kan stickas in bredvid avtrycket för att låsa det vid långtidsexponering (vid en första test verkar denna fungera ganska otillförlitligt då plastbiten lätt hoppar ur vid minsta lilla tutsch). Filmfonstret bak kan varieras mellan 12 och 16 exponeringar på 120-filmen. Invändigt finns tre olika format att tillgå. Utan iläggsram blir bilden 52x52mm, sedan finns en ram för 46,5x46,5mm och en för 42x42mm. Sökaren ska enligt instruktionsboken matcha originalformatet 42x42mm bäst. 46,5x46,5 kan användas vid panormafoto där rutorna vid inställning på 16 bilder precis hamnar intill vrandra med minimal överlappning men kan också användas med mellanrum och 12-bilders inställning. OriginalDianan har en rund öppning inne i huset (bakom optiken) medan den nya har en "kvadratisk" uppfilad variant som förmodligen ska göra det större 52x52mm formatet möjligt. Pinholefunktionen med optiken avskruvad ger nog en brännvidd som jag bedömer ungefär 60-70gr horisontellt/vertikalt och 90 gr diagonalt på bildrutan vilket väl motsvarar ungefär bildvinkeln för Hasselblad SWC och dess Biogon 38mm. Med plastoptiken på blir brännvidden normal- svagt vidvinklig beroende på vilken ram som används.

Den gamla Dianan till vä och den nya med avskruvad front och insatsramar th.

Bilagor

• pict0019.jpg
    pict0019.jpg
    82.5 KB · Visningar: 675
Varning vid isättning/uttag av film i Diana+!

Ser ytterligare en ändring invändigt: De undre "filmstyrningsplattorna" har inga gångjärn som kan fällas ner när man sätter i/tar ur rullfilmen/spolarna. De är istället fastgjutna och nerböjbara. Om detta är en förbättring eller försämring får framtiden utvisa? Kanske är den gamla gångjärnsfunktionen i plast lite känslig för slitage och fungerar dåligt med tiden/går sönder lätt? I alla händelser bör man vara uppmärksam på detta så man inte försöker böja ned dom helt (som med den gamla gångjärnsmodellen) för då bryter man nog av dom ganska lätt. En liten varning alltså för detta om man köper en Diana+ och tror den fungerar likadant som Diana original vid istättning/urtagning av film.

Här kommer lite omdömen av den nya Diana+:

1. Filmladdningen sämre än originalet. Fungerar bättre med de nedvikbara plasttapparna i botten som urDianan har. Den har högre piggar som styr mycket bättre in i filmspolens bottenhål än de nya svagt utstående som gör att spolen lätt "glider ur" dom. Tror dock att spolen ligger på "rätt"plats när man väl fått på bakstycket.

2. Fotade enbart utan ramilägg och då kommer bildens överkant (när negativet är rättvänt) alldeles bredvid filmkanten medan det i underkant blir ett mycket bredare mellanrum. Har dock inte så stor betydelse som jag ser det.

3. Optiken på Diana+ ger på största bländare (8) en härligt luddig och oskarp bild som är mycket luddigare och oskarpare än original Diana (tog några bilder av samma motiv med en av mina 4 gamla Dianor, som alla 4 har nästan exakt lika optiska egenskaper, för att jämföra). Tog dock inga bilder på bl 11 och 16 med Diana+ men jag tror att skärpan då förbättras något, kanske ungefär som egenskaperna för original Diana på bl 8, det får jag testa mera? Bl 11 och 16 bör alltså också vara "användbara" på den nya Dianan, utan att bli för skarpa som originalet på dessa bländare, och det är väldigt positivt som jag ser det.

4. Tog några bilder med pinholefunktionen också, både med och utan optiken på. Utan optik blir bilden jämnskarp och helt utan vinjettering, men med lite luddig skärpa (kan dock bli bättre om man lyckas få staivet helt vibrationsfritt, höll avtrycket nere med en penna då den medföljande plastbiten man ska stoppa in funkade dåligt - svårt att få den att sitta kvar och lite pilligt att hinna sätta i den innan exponeringstiden är slut - hade 8-20 sek med Plus-X i solsken). Med optiken på och pinhole-bländare blir det inte mycket vinjettering att tala om heller, däremot blir skärpan oskarp i kanter och hörn men lite bättre i mitten - ungefär som Diana original på bl 8.

Nu ska jag göra några kopior i mörkrummet och kanske hinner jag lägga upp några bilder senare ikväll?

Hälsn, Nils.

Kul att du tar dig tid att presentera den här
Diana + mycket intressant att ta del av. Jag har
ingen diana kvar så det kanske kan bli dags att
skaffa en ny. Mycket inspirerande presentation som du gjort! Kanske kan bli en renässans för det suddiga diffsa. Kommer ihåg Denise Grunteins bilder som gjorde att man fick upp ögonen för denna kamera
och den stil som den inbjuder till!

mvh
Lasse

Har tagit fram boken från utställningen "Bländande Bilder" 1981 på Moderna Muséet. På omslaget och inne i boken finns Denise Grünsteins "Agneta, Finland" från 1980, en av Diana-bilderna väl? Hade inte tänkt på att hon tagit bilder med den kameran förrän Smp:s kulturreporter sa det till mig i våras när han tittade på min utställning. Kanske är man "gammalmodig" men djävligt kul är det i alla fall med de här kamerorna. På den tiden kostade de också lite mer än idag. En Diana kunde man få ge 2000-3000 kr för då. Idag köper man en ny Diana+ för 350-400kr och ett begagnat original för ungefär samma pris eller lite lägre..

Aktuell fotografi/ fyra förläggare gav ut en bok som heter I mörrummet del 1 .1984. Olika fotografer berättar om sitt arbete i mörkrummet, Denise , John Webb, Frank Watson, Hans Marklund, Kerstin Bernhard, Anders Petersen och Ulf Sjöstedt. Denise berättar där om sitt möte med Diana kameran och visar också några bilder från den. Den blev för många av oss stimulerande och vi skaffade Dianor som då gick att hitta för en billig penning utanför storstäderna.
Jag köpte en i Örebro på en loppis för 5 kronor.
Det borde gå att hitta den boken fortfarande.

mvh
Lasse

Här är min Diana+ Meg Edition. Följde med Lomo Ringflash, en ordentlig bok, adapters till de mest kända lomokamerorna. Allt i gulliga förpackningar.

Bilagor

• meg.jpg
    meg.jpg
    65.9 KB · Visningar: 372
Jag har nu framkallat första rullen från min Meg. Måste säga att optiken är verkligen underbar. Original Dianan har jag aldrig ägt, men den nya är helt i klass med Holgan om inte ännu mjukare.

Mina bilder hamnade också väldigt nära ena långsidan på filmen, detta utan ramar. Gillar hur texten på filmen verkar hamna lite över bilden.

Lomo Ringflash är inte mycket att hurra för. Kul ändå att jag kan köra den med i stort sett alla kameror och inte bara Dianan. Ska kanske försöka göra en reflektor till den för att kontrollera spridningen bättre. Ingen ersättare till Alienbees ABR800 direkt, som jag haft på önskelistan ett tag nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar