Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på kometen Holmes

Produkter
(logga in för att koppla)

L-G

Aktiv medlem
Här är min första bild på kometen 17/P Holmes, tagen i kväll.

Canon 350D, 8 sek, bl.3,5 , 200 ISO, Sigma 180/3,5. Bilden är inte beskuren. Det blåste lite för mycket för att prova något mer avancerat.

Kometen är synlig (om det är klart väder) hela natten i hela Sverige. Den finns den närmaste tiden i stjärnbilden Perseus och är synlig ganska högt upp i öster på kvällen och stiger allt högre under natten och vandrar mot väster. Den syns för blotta ögat, men ser då mer ut som en svag, aningen suddig stjärna.

Kometen har ingen svans än, såvitt jag vet, utan ser ut som en suddig, cirkelrund fläck, ljusast i mitten.

Här kan man läsa mer: http://britastro.org/baa/content/view/273/2/
En lite rörig stjärnkarta med kometbanan inlagd finns på: http://www.shopplaza.nl/astro/comets/17PCH01.png

Bilagor

• komet-holmes-8581.jpg
    komet-holmes-8581.jpg
    2.2 KB · Visningar: 1,344
Här kommer nästa bild, från i kväll. Kometen har blivit lite ljussvagare, så jag har tagit denna bild på 1600 ISO, i övrigt samma exponeringsdata. Fick ta bort en massa brus med levels.

Det syns att kometen rört sig på 9 dagar och att den är lite asymmetrisk.

Bilagor

• komet-holmes-8832.jpg
    komet-holmes-8832.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,163
Nytagen 071110 20:29. Pentax K10D Sigma 70-200/2,8 @ 4.0 10 sek ISO 1600. Beskuren.

//Lars

Bilagor

• kometen.jpg
    kometen.jpg
    4.5 KB · Visningar: 1,134
En fråga, är dålig på det här med sjärnbilder, vilket håll skall man titta åt, bor i Ulricehamn, mellan Borås Jönköping, skall jag vända blicken mot Öster i norr eller öster i söder.
MVH SGÖ

SGÖ skrev:
En fråga, är dålig på det här med sjärnbilder, vilket håll skall man titta åt, bor i Ulricehamn, mellan Borås Jönköping, skall jag vända blicken mot Öster i norr eller öster i söder.
MVH SGÖ

Är det väldigt ansträngande att titta både åt nordost och sydost? Nä, jag ska inte vara spydig. Enklast är om du tar hjälp av en stjärnkarta, t.ex. den här:
http://www.ungafakta.se/faktaamnen/stjarnor-planeter/bilder/stjarn/hosthimmel.pdf

Kometen är ungefär där namnet "Perseus"står.
Ta med en vanlig kikare så syns den bättre.

Läs gärna första inlägget på denna tråd en gång till också.

Det var en bra bild. Med lite bildbehandling fick jag ut denna bild. Samma bild som ovan.
Man ser i alla fall stjärnorna igenom kometen.

//Lars

Bilagor

• holmes-stack-(kopia)s.jpg
    holmes-stack-(kopia)s.jpg
    7.4 KB · Visningar: 855
Denna bild är från i förrgår kväll. Kometen är nu ännu ljussvagare och är svår att se för blotta ögat om man inte befinner sig långt från städernas ljus. Kometen ligger också alldeles vid en ganska stark stjärna vilket försvårar observationen. Man börjar dock kunna ana en svans på kometen (på bilden).

Annars samma exponeringsdata som min förra bild, dvs:
Canon 350D, 8 sek, bl.3,5 , 1600 ISO, Sigma 180/3,5. Bilden är inte beskuren.

Bilagor

• komet-holmes-9103.jpg
    komet-holmes-9103.jpg
    7.4 KB · Visningar: 731
Har också en ny bild från i måndags 19/11.

Pentax K10D, Tamron 90/2,8 @ 2,8 ISO200. 5 exponeringar på 10 sekunder vardera, stackade & summerade i CS3. Bilden är beskuren.

Bilagor

• 8619-25 stapel s.jpg
    8619-25 stapel s.jpg
    25.6 KB · Visningar: 735
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar