Annons

Brottsbekämpning på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
När jag läste igenom en diskussion nyligen kom jag fram till en sak. Tro det eller ej, men jag saknar en funktion här på fotosidan... :)

Vi fotografer har ju rätt så "dyra" saker i våra väskor, allt från 100-lappen till rena förmögenheter enligt några. Man har sina små "älsklingsdelar" i väskan också. Vad händer om denna blir stulen???

Förr eller senare kommer den att komma upp i någon privat annons i någon tidning. Prylgalen som man är kanske man slår till i god tro. Sedan vid något tillfälle råkar man stöta på den rätta ägaren, och en sådan situation är inte rolig det kan jag meddela om!

Personligen tänker jag inte så mycket på om jag själv skulle få en "billig" (pocket)kamera stulen. Utan det är ju då mer de som "lönar sig" att anmäla som stulna som är intressanta här!

Så till min tanke, varför inte kunna göra en sida här på fotosidan där vi kan tala om för andra här på fotosidan att "nu är mina prylar stulna, snälla var lite uppmärksamma"!
Låt Fotosidan hjälpa oss att bekämpa brottsligheten i vårat samhälle!
Jag skulle vid ev beg.köp förhoppningsvis vara mer uppmärksam på att produkten kanske kan vara XX:s på fotosidan. Och till honom/henne har jag en form av ett förhållande till!

Finns där intresse? Är det möjligt att genomföra? Är tanken dum? Går det att lösa på något annat vis?

Om jag får min väska stulen försvinner "bara" några tusenlappar. Självrisken och värdeminskningen... Sen kanske jag kan införskaffa mig i nya prylar igen.

Resultatet med detta skulle då kunna vara att marknaden krymper, efterfrågan minskar och ärliga begagnatvaror ökar i värde, men jag får behålla mina varor.

Jag vill gärna behålla min väska, vad vill Du?

Ett utmärkt förslag. En liten databas där man kan slå in serienummren på sina stulna prylar och där var och en kan gå in och kolla innan de köper några nya begagnade prylar.

Compaq hade ett liknande system för datorer förut, problemet var bara att systemet inte var publikt och därmed kunde inte privatpersoner kolla upp en dator utan att först ringa supporten för 75:-. Tänk så rätt men ändå så fel :)

Mvh
Maverick

En applåd till dig Stefan, för tanken är rätt och god. Tyvärr tror jag inte att det fungerar då moralen på FS inte är något vidare.

Pris verkar vara viktigare än något annat vid inköp av utrustning. T ex ses det som självklart att man ska göra allt för att undvika skatter och moms då man importerar utrustning. Skillnaden mellan detta och att köpa stöldgods är akademisk, därför tvivlar jag på att detta är genomförbart.

Men återigen tanken är god och hoppingivande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar