Annons

Motljusskydd till 17-55 2.8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag har klarat mig utan mottljusskydd till mitt 17-55 2.8 IS i drygt ett år men har länge funderat på att skaffa ett.

Alltid när jag kollat Cyberphoto, Dustin eller Scandinavianphoto så står det att EW-83J inte finns i lager och att inget leveransbesked finns.

Tänkte slå till nu.

Någon som köpt ett?

Tips om var jag kan få tag i ett?

Finns det pirat?

Eller är det helt enkelt onödigt?

mvh
Anders
 
Tack, jag får kontakta dem och höra.

Har du någon erfarenhet av dem och vad "Leveranstid 2-5 dagar" brukar innebära?

Mvh
Anders
 
Gör så.

Tyvärr inte, jag har inte handlat av dom. Jag testade bara att söka på EW83J på Google.

/Daniel
 
Klart du ska ha ett motljusskydd - inte minst till en så fin glugg. Det enklaste är väl att ringa till några firmor. En annan tanke är att gå in i en butik. Då slipper du frakt, som kan bli ganska hög i förhållande till priset.
 
Tack, jag misstänker att ingen butik har denna liggande på hyllan.

Normalt brukar de stora Internet-leverantörerna (t ex CP, SP, Dustin) ange korrekta leveranstider på sina hemsidor. Just denna produkt har jag dock aldrig sett något besked om vilket får mig att misstänka att Canon Sverige aldrig haft denna på lager, men jag kan ju ha fel.

Finns det någon här på fs köpt en i Sverige?

Mvh
Anders
 
Japp, jag har köpt en hos Cyberphoto i slutet av maj.

De hade tydligen fått in ett parti. Även den lokala handlaren hade några i lager. Före maj fanns de ingenstans...

/Christian
 
Tack Christian, då vet jag i alla fall att den existerar! Skall jaga runt lite och se om jag kans skaka fram ett.

Tack för alla svar.

Mvh
Anders

PS. Man tycker ju att någon företagsam kines kunde sätta igång "pirat"-tillverkning av dessa enkla och löjligt dyra plastbitar! :)
 
AFJ skrev:
Tack Christian, då vet jag i alla fall att den existerar! Skall jaga runt lite och se om jag kans skaka fram ett.

Tack för alla svar.

Mvh
Anders

PS. Man tycker ju att någon företagsam kines kunde sätta igång "pirat"-tillverkning av dessa enkla och löjligt dyra plastbitar! :)

För det kan jag rekommendera en ganska välkänd sida som heter Ebay där tusentals säljare säljer både original och "pirat"-grejer.
Här har du just det skyddet för 26kr + 50 spänn i frakt. (ingen tull eller avgifter på så billiga saker)
Där finns även originalet för 193kr

http://search.ebay.com/search/searc...m37&satitle=canon+lens+hood+EW-83J&category0=
 
Visste väl att kineserna inte skulle missa en sådan chans! :)

E-bay, av någon anledning har jag aldrig fått någon lust att handla där.Känns alltid så rörigt. Lika bra är väl det, ekonomin är redan alltför hårt ansträngd av inköp av diverse onyttiga prylar! :)

Men i det här fallet kan det ju verkligen vara värt att pröva - tack för tipset.

mvh
Anders
 
Jag letade ett bra tag efter ett motljusskydd till min EF 70-300. Det heter ET-65B. Har varit lögn i h-e att hitta någon som har det i lager i det här landet.
Gick in på J&R i New York och köpte rakt över disk. Höll på att trilla baklänges när han bara langade fram det, och ett EW-83E till min 10-22.

Detta som ett tips, alltså. Råkar ni vara där, så köp motljusskydd innan ni åker hem.

Frakt tillkommer. Av dig själv, alltså.
 
Jag har två olika motljusskydd till mitt 17-55/2,8 IS.

Det skyddet som Canon rekommenderar är väl okej. Men skyddet till 24/1,4 passar så väldigt mycket bättre. Det tar mindre plats och smiter om objektivet perfekt när man vänder på det.
 
Skuggar det tillräckligt?
Vet någon om det finns något fungerande alternativ
till stupröret jag fick till 70-200 4L IS?
Blomma vore inte fel.
 
Jordi skrev:
Skuggar det tillräckligt?

Har svårt att tänka mig att det är sämre. Eftesom det har mindre diameter så krävs inte samma längd. Jag tror tom att det kan vara bättre.

Enda nackdelen är att det är mer diskret. En del verkar ju tycka att det är viktigt att synas.
 
froderberg skrev:
Jag har två olika motljusskydd till mitt 17-55/2,8 IS.

Det skyddet som Canon rekommenderar är väl okej. Men skyddet till 24/1,4 passar så väldigt mycket bättre. Det tar mindre plats och smiter om objektivet perfekt när man vänder på det.

Intressant, tack för tipset.

Mvh
Anders
 
Är det fortfarande svårt att få tag i EW-83J

Jag köpte 17-55:an i september 2006 och fick tag i EW-83J i juli 2007...9 månader!

Det var hela tiden restnoterat och varken scandinavian (där jag köpte gluggen och beställde motljusskyddet) eller cyberphoto hade nåt leveransdatum.

Efter att ha väntat ca 7 månader kontaktade jag Canons kundtjänst. Dom hänvisade mig till min återförsäljare, trots att jag tydligt hade beskrivit att återförsäljaren inte hade kunnat leverera eller ge leveransdatum på 7 månader!

Till slut tröttnade jag och ringde Canon Sverige och gav mig inte förrän jag fick prata med någon som visste vem som var ansvarig och fick en e-postadress till deras produktchef Roel Lammers.

Roel svarade ganska omgående och han läste min fråga istället att för som kundtjänsten skicka nån form av standardsvar.

Han var visst produktchef för en kortare tid, men tycke att det var bedrövligt att man skulle behöva vänta så länge på en Canonprodukt.
Han skrev bl a:
"Eftersom jag är produktchef under relativ kort tid kan jag
säga att jag blir lika förvånat som dig att produkter kan ha restat så
länge som nio månader, det är väl ingen bebis..."

Han skulle kontakta Canon Europa och kolla vad som pågår och även kolla upp resten av backorderlistan.

Trodde problemet skulle vara löst nu...
 
Det är bra att du är på dom och ursäkta om jag verkar tjatig, men du kan ju med hjälp av internet
blicka utanför Sveriges och til och med Europas gränser.
På Ebay finns seriösa säljare som skickar Originaltillbehör på ett par dagar över hela klotet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.