Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddningsbara batterier som strular

Produkter
(logga in för att koppla)

bri99dh1

Medlem
Är det någon som råkat ut för att de laddningsbara batterierna strular med avseende på spänningsnivå?

Jag har tre uppsättningar (4 st) AA-batterier som jag använder till såväl min blixt som till mina digitala kompakter (Canon PS A75 och PS 570IS). Men på sistone har båda kamerorna indikerat dålig batterinivå även när de varit nyladdade (har testat med olika laddare). Testade att sätta i en uppsättning i min cykellampa o den lyste som den aldrig gjort annat under 1½ timmas tid.

Sätter jag i oladdningsbara batterier så indikerar kameran ingenting.

Någon som har några bra tips o idéer eller reflektioner?

Tacksam för hjälp!

/ David

Du måste använda en batteriladdare som laddar varje batteri individuellt, alltså inte en sådan där du måste ladda batterierna två och två.
Batteriladdare som laddar batterierna två och två avbryter när ett batteri nått full laddning, men då har kanske det andra inte gjort det. Efter en tid visar det sej på så sätt att ett eller ev två batterier i en sats "släpar efter" och då indikerar kameran dålig batteristatus.

Aha. Det var en ny kunskap. Jag skall kolla hur min laddare beter sig och om det blir aktuellt att byta laddare.
Tack för tips!

Fortsätter på tråden lite till.

Jag mätte batterierna o alla visade att de gav 1,28 V spänning. Detta är vad de är märkta att ge. Däremot ger ju vanliga alkaliska batterier 1,5 V. Frågan är om min PS A570IS är så känslig att den måste ha 3,0 V (1,5+1,5) för att fungera och att de 2,56 V (1,28+1,28) som de laddbara batterierna ger inte är tillräckligt. I så fall är det ganska intressant då "alla" laddningsbara AA-batterier är märkta att ge 1,2 V.

Någon som kan fylla på med tankar?

Alla laddningsbara batterier ger nominellt 1,2 volt.
Alla vanliga batterier ger 1,5 volt och så har det varit sedan "tidernas begynnelse".

Om du sätter laddningbara batterier i en ficklampa vanlig "halogenlampa" eller liknande så kommer den att lysa bedrövligt dåligt, då den bara får 4,8 volt i stället för 6 volt.

All utrustning som kräver 6 volt kan fungera dåligt med laddningsbara batterier.

Snacket om att man kan byta ut vanliga batterier mot laddningbara batterier är just bara snack.
Man måste kolla i bruksanvisningen om man kan använda laddningsbara batterier.

Ex v blixtar fungerar bra, t o m bättre, med laddningbara batterier p g a högre kapacitet.

Men är spänningen viktig så krävs rätt typ av batterier.

Det finns inget enkelt svar på dina problem.
Däremot är det väl känt att olika tillverkares olika batterier fungerar mer eller mindre bra med strömkrävande apparater som t.ex. digitalkameror. De kameror som använder batterier i storlek AA är nog i allmänhet gjorda för att kunna använda både 1,5 V alkaliska och 1,2 V uppladdningsbara och faktiskt också 1,5 V kol-zinkbatterier. I det senare fallet blir det dock inte många bilder om det överhuvudet taget fungerar p.ga. för hög inre resistans, se nedan.

Enkel spänningsmätning på batterier och ackar i allmänhet säger inte så mycket om laddningstillståndet och kapaciteten. Mera upplysningar får man om man mäter spänningen under lämplig (obs lämplig) belastning.

När det gäller 1,5 V kol-zinkbatterier så faller spänningen även vid måttlig belastning beroende på att de har ett relativt hög inre motstånd/resistans. Passar bra i t.ex. brandvarnare. De innehåller inte heller särskilt många mAh och spänningen faller snabbt.

Alkaliska batterier har betydligt lägre inre motstånd och lämpar sig alltså bättre för höga effektuttag och laddningsbara har vanligen ännu lägre inre motstånd. Det innbär också att kortslutningsströmmen kan bli betydande om det råkar bli en kortis. Av den anledningen bl.a. är t.ex. LiIon-batterier försedda med en inre säkring för att förhindra skadlig uppvärmning med åtföljande brand och kanske explosion vid t.ex en kortis eller onormalt stort strömuttag.

Kapaciteten (i mAh eller Ah) kan man egentligen inte få fram på annat sätt än att göra ett kapacitetsprov med standardiserad och konstant belastning, något som är knepigt utanför ett lab.

Jag hade problem i början med AA-batterier till min Pentax K100D med mina befintliga batterier som jag laddade i en lite behändig laddare.

Efter att ha insett att det behövdes individuell laddning gick det genast mycket bättre och efter inköp av Varta Power Accu 2700 mAh (giftigt gröngula) på CO går det mycket bra. De laddas i konkurrenten Duracells 1-timmesladdare som dock tar nära 2 timmar på sej med de här batterierna, och jag tar numera över 400 exponeringar med Pentaxen på en laddning.

Bara 1,2 Volt? Vad menar du, bara 1,2 Volt....

1,2 Volt kommer från den spänning du kan förvänta dig halvvägs genom batteriets liv.
Alkaliska celler kanske startar med 1,5 Volt men under en moderat belastning så droppar de till under 1,2 Volt innan de är halvvägs förbrukade.

1,2 volt är en förbättring över Alkaliska celler...

Om vi tex belastar en cell med 1 A så finner vi att Alkaliska Duracell droppar till 1,2 V bara efter 10 min och håller i ca 56 min.
Titanium 2400 mAh håller sig över 1,2 V till slutet av sina 127 min.

Vilka tror du håller bäst under den här typen av belastning?

David: Om dina celler håller en spänning på 1,28 V är det inte friska nyladdade celler, normal håller friska nyladdade celler en spänning på över 1,40 V.

Jag mätte nyss en del celler som jag laddade för lite mer än en vecka sedan, 2500 Energizer 1,33 V, dessa har laddats ur ca 10%, Sanyo Eneloop 1,37 V.

Pröva att köpa några Eneloopceller, du lär inte bli besviken, de har väldigt liten självurladdning och tål höga spänningsurtag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar