Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbguide för färginställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

HåGe

Aktiv medlem


I olika omgångar har jag tröskat igenom det mesta om färgbehehandling på forumet men, i min okunnighet, har jag fått alldeles för mycket information för mitt eget bästa. Nu har jag skaffat den enklaste huey kalibreringgrejen för att få ordning på allt. Men nu behöver jag hjälp med några handfasta råd om färgprofiler. På tre olika ställen (minst) kan jag ställa in olika profiler, och det gör mig förvirrad:

Color Settings (kontrollpanelen) har tre flikar:
1) Color; (Default color spaces) sRGB IEC61966-2.1 (kan jag inte ändra)
(Description) Microsoft CMM (default)
2) Profiles; Adobe RGB är installerad
3) Devices; (… installed on your system) DELL 1905/GeForce 6800
längre ner (… currently associated with …) Profilen huey DELL 1905FP

nVidia Display (i grafikkortet) ”Standard Mode”
(väljer jag profil under "Importera" blir skärmen tokljus)

Bildskärm (konrollpanelen), Inställningar/färgmatchning (…associeras med denna enhet) huey kalibratorprofil

Just nu har jag valt kursiverade alternativ men jag tror inte jag gjort rätt. Kan någon hjälpa?
 
Det verkar vara Microsoft Color Control Panel Applet du installerat. Under fliken 1) Color ska det vara som det är.

Under fliken 2) Profiles kan du jämföra olika typer av profiler, tex en skrivarprofil med en arbetsfärgrymd. Detta påverkar inte din bildskärmsprofil på något sätt.

Under fliken 3) Devices ska du hitta din bildskärm och ditt bildskärmskort i första rutan (vilket du gör) och i nedre rutan "Color Profiles currently associated with this device" ska den .icc profil som genererades när du kalibrerade bildskärmen finnas.

Ditt bildskärmskort ska du normalt inte göra några inställningar i. Jag har inte nVidia, men Standard Mode är säkert rätt. Fippla inte med inställningar eller profiler här.

Under Bildskärm (Display) i Kontrollpanelen ska du under Settings/Advanced/Color Management (Inställningar/färgmatchning?) hitta exakt samma bildskärmsprofil som under din punkt 3) ovan.

Jag har aldrig använt en Huey, men jag utgår från att den fungerar som andra kalibrerings-/profileringsverktyg, dvs genererar en .icc profil och att det finns ett litet program som laddar in din ICC-profil i bildskärmskortet när du startar datorn. Om allt fungerar ska du inte behöva göra några egna val, men säkerställ att inget annat sådant program laddar samtidigt, tex Adobe Gamma om du har en äldre version av Photoshop installerad.

Innan du startar kalibreringen så återställ din bildskärm till fabriksinställningar och kan du i Hueyn välja Native Whitepoint och Native Gamma så gör det. Annars blir nog 6500K och gamma 2.2 utmärkt.

Din Dell skärm är väldigt ljus om den inte är gammal, så du behöver nog dra ner Brightness en hel del. Möjligen justerar Hueyn detta själv eller om du kan ställa in det i programvaran, annars får du göra det manuellt med skärmens kontroller.
 
Lars-Erik, stort tack för ditt svar som rätar ut en massa frågetecken. Ja, det är Microsoft Color Control Panel Applet jag har. Tydligen hade jag alla rätt utom Bildskärm (display)/Kontrollpanelen där jag hade profilen som huey skapade. Fattade jag rätt att där ska det, i mitt fall vara Dell 1905/GeForce 6800?
Under Devices jämför jag profiler (inte kritiskt). Rätt?

Huey genererar en .icc profil precis som du trodde. Adobe Gamma har jag tagit bort från Autostart och där står nu istället hueyTray(?).

På bildskärmen har jag ändrat Brightness till 50%, men jag upplever inte stor skillnad även om jag går ner till 0% och det verkar konstigt.

När det gäller färgprofilerna, så ligger de (dubletter?) på två olika ställen och det verkar inte så klyftigt:
C:/Windows/System 32/Spool/Drivers/color: Färgprofiler (icc) men också:
C:/Program/Delade filer/Adobe/Color/Profiles/Recommended: Färgprofiler (icc)
Vilket är rätt/lämpligast, och kan jag kasta dom i den andra mappen? En mängd andra profiler finns också som jag inte vet om jag törs kasta.

I färgprofilerna ska man tydligen Associera enhet i resp. ruta Egenskaper och då är frågan om viken/vilka som ska associeras, och om det är viktigt.

Som du förstått är jag mycket okunnig och mycket tacksam för din hjälp. Hälsningar
 
Antingen döper du väl bildskärmsprofilen själv när kalibreringen är klar, eller så genereras ett profilnamn automatiskt.

Om namnet på profilen som Hueyn skapade är huey DELL 1905FP, så är det denna profil som du ska se under Color Settings/Devices "Color Profiles currently associated with this device".

Samma profil, alltså huey DELL 1905FP ska du också se vald i Kontrollpanelen under Display och fliken Settings där du klickar på knappen Advanced och väljer fliken Color Management (som väl på svenska heter Inställningar/Avancerat/Färgmatchning).

Eftersom du installerat Microsoft Color Control Panel Applet, finns det nu två ställen där du kan göra precis samma sak. Om du inte har samma bildskärmsprofil huey DELL 1905FP på båda ställena, så har du antingen fipplat själv och valt någon annan profil, eller så fungerar ditt Hueyprogram inte som det ska och då får någon annan som har det programmet hjälpa dig.

Välj din bildskärmsprofil huey DELL 1905FP och klicka på knappen Set as Default under Color Settings/Devices och starta om datorn. Kolla nu på båda ställena igen om din bildskärmsprofil är vald.

Starta Photoshop och gå till Color Settings. Titta under Working Spaces/RGB, en bit upp ska du hitta Monitor RGB - huey DELL 1905FP. Nu är du också säker på att Photoshop använder din bildskärmsprofil. OBS! Du ska inte välja din bildskärmsprofil här, där ska du ha tex Adobe RGB som arbetsfärgrymd, det är bara ett sätt att kolla att Photoshop använder din skärmprofil.

Windows systemfolder för profiler är C:\WINDOWS\SYSTEM32\SPOOL\DRIVERS\COLOR. Härifrån hämtar också Photoshop de olika typer av profiler som programmet använder. Varför just Photoshopprofilerna också ligger under delade filer vet jag inte, möjligen för att delas av andra Adobeprogram.

Du kan deleta alla profiler du inte använder, men jag förstår inte riktigt varför. De är rätt små och ligger ju knappast ivägen direkt. De är väl bra att ha om du skulle behöva dem någon gång.

Photoshop bryr sig inte om ifall en profil är installerad eller ej. Ligger profilen i systemfoldern så kommer Photoshop åt dem. Om du i Microsoftprogrammet vill titta på färgrymder och dylikt, måste du "installera" profilen. Antingen gör du det direkt i Microsoft Color Control Panel Applet under Profiles, eller så högerklickar du på en profil och väljer install.
 
Lars-Erik, tack för tålmodig vägledning!
Huey har genererat profilen och har lagt den i rätt mapp och heter huey DELL 1905 T61174BNABCH. Exakt detta profilnamn finns i rutan under Bildskärm/Avancerat/Färgmatchning.

I Microsoft Color Control Panel Applet, under Devices står nu i övre rutan Dell 1905FP (Digital) on NVidia GeForce 6800 (som du tidigare sa var rätt?), och i undre rutan finns Hueys profilnamn (enl. stycket ovan) med tillägget .icc (default)*. Du säger att jag ska ha Hueys profil på ”båda ställena”, men under Device har jag alltså som ovan. Har jag missförstått dig, eller har jag ”fipplat själv”?

Jag har PS Elements (5), och där finns inte Color Settings/Working Spaces eller motsvarande. Om jag inte hittar Hueys profil angiven i Elements så får jag lita på att PSE ändå använder den. Jag har Adobe RGB som arbetsfärgrymd. Beträffande Brightness, så kanske Huye ställer in det själv. Läste nånstans att asterisken (*) i profilnamnet har något att göra med inställning av Gamma. Men det där kan ju du.
Lite börjar jag förstå nu i alla fall, tack vare dig. Hälsningar.
 
HåGe skrev:
Huey har genererat profilen och har lagt den i rätt mapp och heter huey DELL 1905 T61174BNABCH. Exakt detta profilnamn finns i rutan under Bildskärm/Avancerat/Färgmatchning.
Helt korrekt.

I Microsoft Color Control Panel Applet, under Devices står nu i övre rutan Dell 1905FP (Digital) on NVidia GeForce 6800 (som du tidigare sa var rätt?), och i undre rutan finns Hueys profilnamn (enl. stycket ovan) med tillägget .icc (default)*.
Helt korrekt, din profil är rätt installerad.

Du säger att jag ska ha Hueys profil på ”båda ställena”, men under Device har jag alltså som ovan. Har jag missförstått dig, eller har jag ”fipplat själv”?
Med båda ställena menade jag både i Microsoft Color Control Panel Applet och under Bildskärm i Kontrollpanelen. Ledsen om det blev oklart beskrivet.

Jag har PS Elements (5), och där finns inte Color Settings/Working Spaces eller motsvarande. Om jag inte hittar Hueys profil angiven i Elements så får jag lita på att PSE ändå använder den.
Så länge din bildskärmsprofil är rätt installerad, kan du utgå från att Elements använder den på rätt sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.