Michael Stener
Aktiv medlem
Hur många steg ska jag kompensera då jag har en hasselblads mellanring nr:55 på min 80mm optik?
Någon som vet?
Någon som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varning, högerparentesen är på fel ställe, den ska flyttas ett snäpp åt vänster, d v s mellan tub och x istället Ska vi vara noga ska vi dessutom dividera tublängden med objektivens pupillförstoring. Formeln blir då:J. S-g. skrev:
(brännvidd + tub x bländare) / brännvidd = effektiv bländare.
Om du kör dia skall du alltid exponera efter högdagrarna, dvs underexponera hellre än överexponera. 1/6 steg är dock mycket lite, jag skulle tro att det blir mycket svårt att se någon skillnad.J. S-g. skrev:
Säg att jag använder dia och vill ha så exakt exponering som möjligt. Bör jag ändå använda halvstegen på bländaren? Hur stor roll spelar 0.17 steg felaktighet? Ser jag det ens?
Lennart, hur vet man snäckans längd? Jag hittar inget i databladen på Zeiss hemsida om hur långa de är för olika objektiv. Måste man in och mäta hur djupa gluggarna är?Pupillen skrev:
[...] Med 80 + 55-ring och avståndsinställningen på oändligt blir förlängningen 1,3 steg och vid närgränsen 1,5 steg (snäckgängans 9 mm får då läggas till mellanringens 55 mm).
Med 180 + 21-ring får vi mellan 0,4 steg (oändligt) och 0,9 (närgräns). Utan mellanring blir förlängningen drygt 0,5 steg vid närgränsen eftersom snäckgängan förefaller vara ca 27 mm.